• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Suey

Hm, skickades innan jag var klar... Aja, ni fattar :) alla tänker olika och man får lyssna på sin magkänsla helt enkelt. Jag vet själv hur lätt skrämd och orolig jag blir av vissa inlägg och så pratar man med BM och blir väldigt mkt lugnare. Man får helt enkelt vara försiktig med vad man skriver och tar in.

• AlexandraViberg

Välkommen solrosen!

Ja kub ges till de över 35, annars får man åka till Umeå privat och betala 1600 för nupp och 2000 för kub.
    Så man kan göra fvp via landstinget? Kostar det som ett vanligt läkarbesök då eller?

Jag har en tjej född 07, trevlig ålder nu ;)

• Solrosen82

Tack så mycket AlexandraViberg!

Ja, det e sjukt att det inte erbjuds tidigare och att det inte finns närmre. Det var någon annan som skrev här tidigare att det är mer yngre som får barn med ds p.g.a. att äldre kollar upp om barnet har någon sjukdom. Känns lite orättvist.

Min bm sa att det i första hand är mammor över 35 som gör fvp, men att vi fick göra det om vi kände att vi ville det. Tror inte att det kostar mer än ett läkarbesök, isåfall borde hon väl ha sagt det..

5-åringar kan vara väldigt roliga ibland Som tur e så är vår kille ganska lätt, men när han tjurar ihop så är det långdraget. Ni har inte berättat för henne än va? Våra barn blev väldigt glada när vi berättade för dem.

• Sömntutan
    Annafredrika skrev 2012-11-18 21:14:28 följande:
    Blir ni inte mer oroliga av att hålla på med dopplarna? Jag för min del avskyr ctg'n man tvingas spännas fast vid om man föder på sjukhus av anledningen att kontakten tappas och hjärtljuden försvinner. Då är ju barnen fullgånget och såhär tidigt måste det ju krävas en del vånda för att hitta nåt? Nån mer än jag som planerar att föda hemma förresten?
    Jag har funderat på hemmafödsel. Men jag tror inte att det finns någon BM som jobbar med hemmafödslar där jag bor. Ska kolla upp det ordentligt. Jag har inga roliga minnen av BB och skulle tycka det var jätteskönt att få vara hemma. Men jag måste läsa på mer och verkligen kolla upp detta innan jag bestämmer mig.
    Äntligen! BF ~14 juni
  • AlexandraViberg

Solrosen: nej, vi ska berätta på jul! Hon har länge velat ha syskon så hon kommer nog bli jätte glad! Hon är lite på oss redan dock, hon är väldigt lillgammal av sig och förstår väldigt mycket. Så hon har sagt att "man skulle kunna tro att du har en bebis i magen nu".

Och hon vet att vi vill ha barn. Längtar så att få berätta!! Blir nog världens bästa julklapp :)

Ja det är ju så, vi funderade på kub men kunde aldrig bestämma oss 100 % så det blir inget :P
    Är bara 23 förvisso men risken finns alltid!

Vart i norrland bor du?

• alv

O ja vill absolut föda på BB. Testade ofrivilligt på hemmafödsel med min förstfödde, det gick så fort så vi hann inte in. Hoppas vi hinner in denna gång så jag får testa på lustgasen

• Annafredrika
    kluckis skrev 2012-11-18 21:26:57 följande:
    Kul att du fundera på att föda hemma :) Jag funderar på at föda vatten men hörde nån som sa att man inte får dte i svreige? Ska iallafall ligga i badet när jag har förvärkar alltså under öppningsskedet:)  
    kmv.blogg.se Första barnet-Bf 8jun ♥

Det beror mest på vad för sorts barnmorska du får vid förlossningen. På vissa ställen föds en hel del ungar i vatten Jag har fött 2 barn i vatten, ett på sjukhus och ett hemma, Kan verkligen rekommendera det, bättre avslappningshjälp finns liksom inte+ det faktum att vattnet ger ett skönt tryck som glor att man verkligen känner och upplever allt!
  • Annafredrika
    Sömntutan skrev 2012-11-18 21:58:44 följande:
    Jag har funderat på hemmafödsel. Men jag tror inte att det finns någon BM som jobbar med hemmafödslar där jag bor. Ska kolla upp det ordentligt. Jag har inga roliga minnen av BB och skulle tycka det var jätteskönt att få vara hemma. Men jag måste läsa på mer och verkligen kolla upp detta innan jag bestämmer mig.
    Äntligen! BF ~14 juni

Var bor du? Kolla fodahemma.org, där finns listor på hembarnmorskor i hela Sverige.
  • Annafredrika
    Annafredrika skrev 2012-11-18 22:35:03 följande:
    Det beror mest på vad för sorts barnmorska du får vid förlossningen. På vissa ställen föds en hel del ungar i vatten Jag har fött 2 barn i vatten, ett på sjukhus och ett hemma, Kan verkligen rekommendera det, bättre avslappningshjälp finns liksom inte+ det faktum att vattnet ger ett skönt tryck som glor att man verkligen känner och upplever allt!

alv skrev 2012-11-18 22:06:18 följande:
    O ja vill absolut föda på BB. Testade ofrivilligt på hemmafödsel med min förstfödde, det gick så fort så vi hann inte in. Hoppas vi hinner in denna gång så jag får testa på lustgasen

Blev påtvingad lustgas vid mitt första barns födelse och det är verkligen inget för mig, iallafall inte vid en förlossning. Tänk ad ba om man fick proa det INNAN! :D
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~