• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Baby Lei
    gwenhwyfar89 skrev 2012-11-19 22:22:05 följande:
    Hej allihopa! Jag är i vecka 9+0 enligt ett VUL som gjordes i vecka 6+4 och där hjärtat slog :) Jag har följt den här tråden ett tag men nöjt mig med att läsa, fast nu har jag en liten oro som jag skulle vilja dela med mig av. Idag gjorde jag en gynekologisk cellrpvotagning. Barnmorskan (?) sa att det kunde börja blöda men att det inte var någon fara. Hon sa sedan när hon höll på att "Ja, nu började det faktiskt blöda, så du får ta trosskydd innan du går". Dock kom ingen blödning förrän på kvällen - typ 9 timmar senare.. Det är ganska mycket brun flytning och även någon klump som jag tror var levrat blod (?). Men självklart blir jag orolig när den där blödningen borde ha kommit tidigare och denna blödning var ju ändå ganska rejäl, och med en klump..På det så känner jag mig yr, illamående och allmänt matt och med har haft lagom värk i magen (har typ knappt symtom annars). Jag kanske ska tillägga att jag hade bruna flytningar vid ungefär samma tidpunkt förra månaden och kände mig även yr och konstig i magen då..Då förklarade barnmorskan det som någon slags "mens". Det var då jag gjorde VUL och fostret mådde bra och de såg inte varifrån blodet kom.. Jag funderar på om det är den som kommit tillbaka just nu... Eller kan det ha varit blödningen från provtagningen som kom ut senare? Det känns ju som det tog sån lång tid i så fall.. Någon som har lite tankar eller varit med om liknande?

Spontant så låter det som att det hänger ihop med att du annars skulle haft mens nu. Det verkar rätt vanligt att få en blödning då. Men om det fortsätter blöda tycker jag att du ska be om ett ultraljud så att du slipper gå och vara orolig. Hoppas det slutar blöda idag!
  • Baby Lei
    ThereseJohansson skrev 2012-11-20 05:42:28 följande:
    Går in i v13 (12+0) idag...tjiihoo :)

Härligt! Jag hänger på dig på fredag :)
  • SunnaLiv

Ja skulle gärna föda hemma om ja kunnat.Men fick grav diabetes i min första graviditet.Vart helt chockad då jag inte är överviktigt inte glufsade sött,gick upp endast 11 kg o har ingen diabetes i släkten.Well räknar med att få det denna gång med :-/.Kostbehandlades förra gången.Dock kom problemen under förlossningen då insulin va tvungen att tillsättas o jag blev riktigt dålig där ett tag.Mitt barn va som tur va inte alls stort som en utav riskerna är,utan en liten plutt på 48 cm o 3.4 kg.Fick dock ge ersättning de första dagarna i samband med amning.Men slutade me de efter några dar. Ser inte fram emot glykosbelastningen det är grymt äckligt o kräks man får man dricka nytt.Hällde massa citron i glaset. :S

• Baby Lei
    AlexandraViberg skrev 2012-11-19 19:14:19 följande:
    Vad bra! Hoppas att det är en vändningspunkt nu för oss då! Är i 11+0, så inte långt ifrån dig med andra ord! Har hört att man oftast mår mer illa vid tvilling grav, så vad bra att det börjar gå över nu för dig! Håller med! Dottern fyller 6 i februari så jag blev gravid med henne juni 06, så var 6 år sedan jag var gravid. Och då tänkte jag ingenting. Hade inte tillräckligt med konsekvenstänk när jag var 17 så jag kunde tänka på allt som kan gå fel. Lite synd att man inte är lika "fri" på de sättet nu :P Senaste grav var utomkveds i 6+2, så känns coolt att ha kommit såhär långt nu och längre ska vi minsann gå!
    efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07

Jag känner också att jag mår mycket bättre nu. (Särskilt som jag just överlevt vinterkräksjukan...) Hundred days of bliss kallas visst den här fasen när man mår som allra bäst som gravid.
  • Kickilina
    gwenhwyfar89 skrev 2012-11-19 22:22:05 följande:
    Hej allihopa!

Jag är i vecka 9+0 enligt ett VUL som gjordes i vecka 6+4 och där hjärtat slog :)

Jag har följt den här tråden ett tag men nöjt mig med att läsa, fast nu har jag en liten oro som jag skulle vilja dela med mig av.

Idag gjorde jag en gynekologisk cellrpvotagning. Barnmorskan (?) sa att det kunde börja blöda men att det inte var någon fara. Hon sa sedan när hon höll på att "Ja, nu började det faktiskt blöda, så du får ta trosskydd innan du går".
    Dock kom ingen blödning förrän på kvällen - typ 9 timmar senare..
    Det är ganska mycket brun flytning och även någon klump som jag tror var levrat blod (?).
    Men självklart blir jag orolig när den där blödningen borde ha kommit tidigare och denna blödning var ju ändå ganska rejäl, och med en klump..På det så känner jag mig yr, illamående och allmänt matt och med har haft lagom värk i magen (har typ knappt symtom annars).

Jag kanske ska tillägga att jag hade bruna flytningar vid ungefär samma tidpunkt förra månaden och kände mig även yr och konstig i magen då..Då förklarade barnmorskan det som någon slags "mens". Det var då jag gjorde VUL och fostret mådde bra och de såg inte varifrån blodet kom..
    Jag funderar på om det är den som kommit tillbaka just nu...

Eller kan det ha varit blödningen från provtagningen som kom ut senare? Det känns ju som det tog sån lång tid i så fall..

Någon som har lite tankar eller varit med om liknande?
    Cellprov kan ge blödning oavsett om man är gravid eller ej eftersom man är inne och rispar i och på livmodertappen, som gravid är man ju också mer lättblödd och kan blöda lite mer. En brun flytning visar bara att det är gammalt blod och att blödningen säkert hände i samband med undersökningen. Levrat blod, mörkt koagel är ju också gammalt blod. Hade inte oroat mig för det! Däremot rött, ljust blod och magsmärtor hade jag velat kolla upp...
    mytol skrev 2012-11-19 22:16:04 följande:
    Idag var jag på inskrivning och nästa torsdag den 29:e är det ul. Bm fråga idag hur vi tänkte med kub och nupptestet, svarade att vi avstår. Då sa hon en sån himla fin sak, i mina öron iaf.
    "Du kan föda ett fullt friskt barn som sen kan bli både tjuv, narkoman, alkoholist osv och som kan ge dig stor sorg i livet. Vad är då ett barn med Downs som kan ge dig lycka genom livet?"

Jag har alltid älskat att jobba med Downsför dom ger så otroligt mkt. Det finns självklart mkt jobbigare sidor med men den kärlek dom ger är svår att sätta ord på.

Den 29:e blir det även glukosbelastning i samband med ul:et eftersom jag dels är överviktig och har mkt diabetes i släkten. Under förra graviditeten låg jag bra i blodsockret hela tiden så jag hoppas på det nu med.
    Bokade även in rul som blir den 17:e januari. Det första bm besöket blir sen i v. 25 i slutet av februari. Känns så kul å ha lite datum att blicka framåt emot.
    Bra sagt av barnmorskan, verkligen! En tankeställare i vår värld idag där de knappt föds några barn med Downs...

• SunnaLiv

Nu får vi inte glömma att vissa som föds med Downs är faktiskt riktigt sjuka o får lida nåt extremt.Visst bidrar de till extremt mycke glädje i livet.Men tycker de kan vara bra att vara förberedd på vad det innebär om man skulle få ett barn med särskilda behov.En nära vän fick just det,visste inte innan och hennes barn är tyvärr väldigt sjuk o har varit det hela tiden hens 2 första år.

• Annafredrika
    SunnaLiv skrev 2012-11-20 11:02:50 följande:
    Nu får vi inte glömma att vissa som föds med Downs är faktiskt riktigt sjuka o får lida nåt extremt.Visst bidrar de till extremt mycke glädje i livet.Men tycker de kan vara bra att vara förberedd på vad det innebär om man skulle få ett barn med särskilda behov.En nära vän fick just det,visste inte innan och hennes barn är tyvärr väldigt sjuk o har varit det hela tiden hens 2 första år.

Inte bara barnet då, utan även resten av familjen. Människor med Downs syndrom har kortare livslängd, föds oftare med hjärtfel och tenderar att drabbas mer av vissa allvarliga sjukdomar. Debatten som föds idag är väldigt ensidig, det finns reella skäl och orsaker till att de flesta väljer att avbryta graviditeten när det visar sig att fostret har DS. Jag kommer att göra fvp och avbryta graviditeten om svaret är negativt. Det är väl genomtänkt och en av många aspekter är livskvalitetaspekten, både vad gäller vår familj och vårt väntade barn. Jag har tagit ett liknande ställningstagande vad gäller extremt för tidigt födda barn. I väldigt många, kanske de flesta fall så blir starten på livet tortyrliknande för barn födda i v23.
  • Baby Lei
    Annafredrika skrev 2012-11-20 11:39:16 följande:
    Inte bara barnet då, utan även resten av familjen. Människor med Downs syndrom har kortare livslängd, föds oftare med hjärtfel och tenderar att drabbas mer av vissa allvarliga sjukdomar. Debatten som föds idag är väldigt ensidig, det finns reella skäl och orsaker till att de flesta väljer att avbryta graviditeten när det visar sig att fostret har DS. Jag kommer att göra fvp och avbryta graviditeten om svaret är negativt. Det är väl genomtänkt och en av många aspekter är livskvalitetaspekten, både vad gäller vår familj och vårt väntade barn. Jag har tagit ett liknande ställningstagande vad gäller extremt för tidigt födda barn. I väldigt många, kanske de flesta fall så blir starten på livet tortyrliknande för barn födda i v23.

Om man föder ett barn så tidigt, har föräldrarna då något att säga till om när det gäller vilken vård eller vilka behandlingar läkarna vill ge? Vet att man får bara med och bestämma till en viss gräns och avstå viss vård i livets slutskede för en närstående. Men är det också så då ett barn är för tidigt född. Jag har läst att läkare ibland ifrågasatt hur långt de ska gå för att hålla liv i ett så litet barn med de skador det innebär, och till vilket pris man ska gå "all in" för att rädda livet. Men jag vet inte vad föräldrarna har för makt att bromsa om läkarna anser något annat?
  • AlexandraViberg

Det känns så hemskt att säga efter att ha försökt få barn länge men jag börjar bli trött på att ha problem och smärta! Detta är totala motsatsen mot grav med dottern som var rosen skimrande.. Jag har med stor sannolikhet en infektion i slidan sa läkaren idag.. Jag har ledvärk utan dess like. Jag har mått illa och kräkts var och varannan dag.
    Jag brukar ja migrän en gång om året runt midsommar när solen är stark.. Har haft fyra anfall nu under grav som hjort så ont att jag gråtit och velat dö nästan. Så ont att det inte går att sova. Och jag hade migrän ofta som barn men aldrig såhär!!
    Håret är en tova och jag blir yr varje gång jag ställer mig upp!
    Och just det! Det blöder vid nr 2

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~