gwenhwyfar89 skrev 2012-11-19 22:22:05 följande:
Hej allihopa!
Jag är i vecka 9+0 enligt ett VUL som gjordes i vecka 6+4 och där hjärtat slog :)
Jag har följt den här tråden ett tag men nöjt mig med att läsa, fast nu har jag en liten oro som jag skulle vilja dela med mig av.
Idag gjorde jag en gynekologisk cellrpvotagning. Barnmorskan (?) sa att det kunde börja blöda men att det inte var någon fara. Hon sa sedan när hon höll på att "Ja, nu började det faktiskt blöda, så du får ta trosskydd innan du går".
Dock kom ingen blödning förrän på kvällen - typ 9 timmar senare..
Det är ganska mycket brun flytning och även någon klump som jag tror var levrat blod (?).
Men självklart blir jag orolig när den där blödningen borde ha kommit tidigare och denna blödning var ju ändå ganska rejäl, och med en klump..På det så känner jag mig yr, illamående och allmänt matt och med har haft lagom värk i magen (har typ knappt symtom annars).
Jag kanske ska tillägga att jag hade bruna flytningar vid ungefär samma tidpunkt förra månaden och kände mig även yr och konstig i magen då..Då förklarade barnmorskan det som någon slags "mens". Det var då jag gjorde VUL och fostret mådde bra och de såg inte varifrån blodet kom..
Jag funderar på om det är den som kommit tillbaka just nu...
Eller kan det ha varit blödningen från provtagningen som kom ut senare? Det känns ju som det tog sån lång tid i så fall..
Någon som har lite tankar eller varit med om liknande?
Cellprov kan ge blödning oavsett om man är gravid eller ej eftersom man är inne och rispar i och på livmodertappen, som gravid är man ju också mer lättblödd och kan blöda lite mer. En brun flytning visar bara att det är gammalt blod och att blödningen säkert hände i samband med undersökningen. Levrat blod, mörkt koagel är ju också gammalt blod. Hade inte oroat mig för det! Däremot rött, ljust blod och magsmärtor hade jag velat kolla upp...
mytol skrev 2012-11-19 22:16:04 följande:
Idag var jag på inskrivning och nästa torsdag den 29:e är det ul. Bm fråga idag hur vi tänkte med kub och nupptestet, svarade att vi avstår. Då sa hon en sån himla fin sak, i mina öron iaf.
"Du kan föda ett fullt friskt barn som sen kan bli både tjuv, narkoman, alkoholist osv och som kan ge dig stor sorg i livet. Vad är då ett barn med Downs som kan ge dig lycka genom livet?"
Jag har alltid älskat att jobba med Downsför dom ger så otroligt mkt. Det finns självklart mkt jobbigare sidor med men den kärlek dom ger är svår att sätta ord på.
Den 29:e blir det även glukosbelastning i samband med ul:et eftersom jag dels är överviktig och har mkt diabetes i släkten. Under förra graviditeten låg jag bra i blodsockret hela tiden så jag hoppas på det nu med.
Bokade även in rul som blir den 17:e januari. Det första bm besöket blir sen i v. 25 i slutet av februari. Känns så kul å ha lite datum att blicka framåt emot.
Bra sagt av barnmorskan, verkligen! En tankeställare i vår värld idag där de knappt föds några barn med Downs...