• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Blåbärssaft
    retroaktiv skrev 2012-11-19 14:54:40 följande:
    I morse blev jag plötsligt kallsvettig och illamående på jobbet... Försökte stå ut men till slut kändes det som att jag skulle svimma. Gick på toa och drack massa vatten och såg då att jag var alldeles vit i ansiktet. Åt en smörgås och bad sedan en kollega att ta blodtrycket på mig, då jag jobbar på sjukhus. Mycket riktigt låg jag mycket lägre än normalt. Försökte gå runt lite i korridoren men det blev inte bättre. Är nu hemma och vilar, men mår fortfarande konstigt. Har sovit 2 timmar och ätit lunch, men är fortfarande konstig i huvudet och mår lite halvilla. Någon som har samma problem? Tips att komma med?
    Jag hade så när jag väntade sonen. Svimmade tom. vid ett tillfälle (som tur var var jag hemma en meter från sängen) Om det är lågt blodtryck är det väl rörelse som ska vara det bästa tyvärr. Kan te sig omöjligt eftersom man är svimmig och yr och att i det läget sticka ut och motionera känns som idioti men det är det som rekommenderas. Mycket vatten att dricka är bra det med. Jag lärde mig att läsa min kropp. Så fort jag kände kallsvetten komma och illamåendet, la jag mig ner med fötterna högt och låg där tills "attacken" var över.
    Yrseln var väldigt tillfällig men intensiv och sjukt obehaglig. 

Jag skulle ringa BM och fråga  om jag var orolig eller om det håller i sig.
  • KarinF
    Acantha skrev 2012-11-19 17:39:58 följande:
    Går hörde vi tvilling 1 med dopplern, tror att vi även hörde 2:an, men svagt och långt borta. Lycka!!!

Vad har du för doppler? Jag har ett "angelsound" som jag köpte förra graviditeten, men har inte vågat lyssna denna gång. Hur långt ned hörde du hjärtljuden? Antar att man måste leta nästan längst ned? Är bara i v.9+2 så det kanske är lite tidigt att lyssna. Testade i v.11 med sonen men hörde inget då. Nu är det iof tvillingar, kanske att man vågar testa......
  • AlexandraViberg
    Acantha skrev 2012-11-19 18:39:08 följande:
    Vad skönt att du fått må bra! Har inte alls den där påträngande illamåndet jag haft tidigar, så länge jag äter när jag ska och sover ordentligt. Skönt att man börjar bli lite mer normal. v11+3. På fredag börjar v. 12, sju årsen jag kom så långt sist, känns konstigt och underbart!
    Vad bra! Hoppas att det är en vändningspunkt nu för oss då! Är i 11+0, så inte långt ifrån dig med andra ord! Har hört att man oftast mår mer illa vid tvilling grav, så vad bra att det börjar gå över nu för dig!

Håller med! Dottern fyller 6 i februari så jag blev gravid med henne juni 06, så var 6 år sedan jag var gravid. Och då tänkte jag ingenting. Hade inte tillräckligt med konsekvenstänk när jag var 17 så jag kunde tänka på allt som kan gå fel. Lite synd att man inte är lika "fri" på de sättet nu :P

Senaste grav var utomkveds i 6+2, så känns coolt att ha kommit såhär långt nu och längre ska vi minsann gå!
    efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07
  • retroaktiv
    Blåbärssaft skrev 2012-11-19 19:01:52 följande:
    Jag hade så när jag väntade sonen. Svimmade tom. vid ett tillfälle (som tur var var jag hemma en meter från sängen) Om det är lågt blodtryck är det väl rörelse som ska vara det bästa tyvärr. Kan te sig omöjligt eftersom man är svimmig och yr och att i det läget sticka ut och motionera känns som idioti men det är det som rekommenderas. Mycket vatten att dricka är bra det med. Jag lärde mig att läsa min kropp. Så fort jag kände kallsvetten komma och illamåendet, la jag mig ner med fötterna högt och låg där tills "attacken" var över.

Yrseln var väldigt tillfällig men intensiv och sjukt obehaglig. 

Jag skulle ringa BM och fråga  om jag var orolig eller om det håller i sig.

Okej, tack för tips. Ska försöka ta mig ut på en promenad imorgon. Har haft ganska kraftig huvudvärk sedan i eftermiddags... Går inte över med huvudvärkstablett, funderar på om jag har fått lågt Hb-värde också?
  • mytol

Idag var jag på inskrivning och nästa torsdag den 29:e är det ul. Bm fråga idag hur vi tänkte med kub och nupptestet, svarade att vi avstår. Då sa hon en sån himla fin sak, i mina öron iaf.

"Du kan föda ett fullt friskt barn som sen kan bli både tjuv, narkoman, alkoholist osv och som kan ge dig stor sorg i livet. Vad är då ett barn med Downs som kan ge dig lycka genom livet?"

Jag har alltid älskat att jobba med Downsför dom ger så otroligt mkt. Det finns självklart mkt jobbigare sidor med men den kärlek dom ger är svår att sätta ord på.

Den 29:e blir det även glukosbelastning i samband med ul:et eftersom jag dels är överviktig och har mkt diabetes i släkten. Under förra graviditeten låg jag bra i blodsockret hela tiden så jag hoppas på det nu med.

Bokade även in rul som blir den 17:e januari. Det första bm besöket blir sen i v. 25 i slutet av februari. Känns så kul å ha lite datum att blicka framåt emot.

• gwenhwyfar89

Hej allihopa!

Jag är i vecka 9+0 enligt ett VUL som gjordes i vecka 6+4 och där hjärtat slog :)

Jag har följt den här tråden ett tag men nöjt mig med att läsa, fast nu har jag en liten oro som jag skulle vilja dela med mig av.

Idag gjorde jag en gynekologisk cellrpvotagning. Barnmorskan (?) sa att det kunde börja blöda men att det inte var någon fara. Hon sa sedan när hon höll på att "Ja, nu började det faktiskt blöda, så du får ta trosskydd innan du går".
    Dock kom ingen blödning förrän på kvällen - typ 9 timmar senare..
    Det är ganska mycket brun flytning och även någon klump som jag tror var levrat blod (?).
    Men självklart blir jag orolig när den där blödningen borde ha kommit tidigare och denna blödning var ju ändå ganska rejäl, och med en klump..På det så känner jag mig yr, illamående och allmänt matt och med har haft lagom värk i magen (har typ knappt symtom annars).

Jag kanske ska tillägga att jag hade bruna flytningar vid ungefär samma tidpunkt förra månaden och kände mig även yr och konstig i magen då..Då förklarade barnmorskan det som någon slags "mens". Det var då jag gjorde VUL och fostret mådde bra och de såg inte varifrån blodet kom..
    Jag funderar på om det är den som kommit tillbaka just nu...

Eller kan det ha varit blödningen från provtagningen som kom ut senare? Det känns ju som det tog sån lång tid i så fall..

Någon som har lite tankar eller varit med om liknande?

• ThereseJohansson

Går in i v13 (12+0) idag...tjiihoo :)

• Valborgs

Mytol: vi verkar följa varandra :) hade oxå i skrivning igår och ska på UL 29e, fast för vår del blir det kub iofs.

Kommer dock få göra glukosbelastningen först i vecka 26, ser inte precis fram emot det efter allt man hört. Har sluppit det i mina tidigare graviditeter..

• mytol
    Valborgs skrev 2012-11-20 05:45:33 följande:
    Mytol: vi verkar följa varandra :) hade oxå i skrivning igår och ska på UL 29e, fast för vår del blir det kub iofs.

Kommer dock få göra glukosbelastningen först i vecka 26, ser inte precis fram emot det efter allt man hört. Har sluppit det i mina tidigare graviditeter..

Ja det verkar så .

Angående glukosbelastningen så tyckte jag själv att de inte var så farligt som många säger. Visst, de e ju definitivt inte gott, väldigt sött, men de va bara å dricka. Tristessen att däremot sitta i två timmar å ta de lugnt var nog värst . Så jag är glad att vi kunde slå ihop det med ultraljudet så att lite tid rinner iväg. Å numera har man ju så bra telefoner så jag ska nog kunna fördriva tiden . Jag kommer få göra belastningen en gång till senare, kan tänka mig att de blir runt v 26 då.
  • Madelen21

v 11 här idag, mår fortfarande illa fast långt i från hur jag har mått... har fått mer ork å göra saker mä barna nu.. så dagens projekt är: baka saffransbullar :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~