• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Lillpluttan

Jag har nolltolerans vad gäller alkohol och tobak under graviditet. Vad gäller salami och Brie så har det slunkit ner... Försöker undvika Brie som jag älskar men vanlig salami smörgåspålägg från Ica har jag ätit nu och under min första graviditet.. Tar det med en nypa salt!! Förra gången 2009, när jag var gravid fick man inte äta vanlig sushi men det får man tydligen nu.... Hm... Som sagt vad tror ni fransmännen och italienare etc gör? Skippar ost o salami?? Äh nej..

• Rosa fjäril

Jag tog tom lite vin min förra graviditet! Fick en son men LKG och berättade för barnläkaren att jag fuskat både med ost och nåt glas vin! Han sa då att det beror INTE på att jag fuskat! Det hade blivit så ändå även om jag inte fuskat! Men alla gör som man vill!!! Man kan ju tycka att jag skulle vara extra försiktig denna gång eftersom jag gjort IVF men jag äter det jag mår bra av;)

• LitenOchSkeptisk

Italienarna har listor på ost som är okej och inte okej i sina ostdiskar vet jag, plus att personalen också har koll, så de har definitivt kostråd de följer också. Hur det ligger till med salami vet jag inte.
    Man undviker vissa ostar och kött för att undvika listeria och toxoplasma, alla eventuella defekter går ju inte att undvika oavsett vad man äter. LKG är så vitt jag vet, inte alls kopplat till vad man käkar.. Jag är själv född med ansiktsspalt och jag är ganska säker på att mamma inte var värre än någon annan med mathållningen när jag låg i magen :)

• Annafredrika
    Pellefanten skrev 2012-11-21 10:06:45 följande:
    Å måste bara berätta en sak, ställde mig på vågen i morse och den vikten betyder att jag slipper glykosbelstningen. Jag är så lycklig att jag nästan gråter. Om 0,5kg har jag spräckt 90strecket och därmed gått ner nästan 25kg :D mitt mål har varit att gå ner till 89kg innan jag blev gravid eller iaf nu innan jag börjar gå upp igen. Men inte med bantning såklart utan nyttig mat och Prommenad minst 30 min varje dag( till och från dagis).

Åh, vad härligt! Bra jobbat
  • Kickilina

Madelen, om du gör pizza så hettas den ju upp till kokgräns och då borde det inte vara några problem, så passa på och släng på lite gorgonzola också

• Kickilina

Ursäkta, men skall försöka att inte verka hård....men hur svårt ska det vara att kunna hålla sig till nolltollerans när det gäller alkohol under graviditet. När ungen väl är ute, även om du då ammar, är ju alkohol ok. igen. Så, 9 månader...det klarar väl alla. Just eftersom man ej vet var gränser går när det gäller alkoholkonsumtion och vad fostret tar skada av så kan man väl lika gärna låta bli. Fick även bannor av en överläkare under min utbildning, då vi diskuterade just detta, då jag hällt i mig Herrljunga cider under min första graviditet...

• Valborgs

Håller med om alkoholen! Dricker väldigt sällan i vanliga fall iofs, men skulle aldrig få för mig att ens smutta på det nu.

Brie kom jag däremot på mig själv att äta när vi var utomlands senaste graviditeten, nu hände ju ingenting, men hade inte förlåtit mig själv om det gjort det!

Pellefanten: Stort grattis till din nedgång :) kämpar på jag oxå med att komma under 90. Helst hade jag ju sett under 70 på vågen, men det lär ju dröja.. :) Hur mycket har du gått ner sen du plussade??

Jag fortsätter tyvärr bli liggande med migrän var och varannan dag, så får nog inte i mig det jag behöver.. :( Blir så orolig! Först magsjuka och sen bara oförmåga att ta sig upp och äta något, men försöker tvinga i mig lite. BM skulle prata med läkaren så att jag nog iaf kommer kunna äta citodon som senaste grav iaf. Hjälper ju inte lika bra som det vanliga, men bättre än inget!

• Baby Lei

Jag har bott länge i Frankrike och där testar de alla mammor för toxoplasma, och de allra flesta har haft det (i och med alla smarriga opastöriserade ostar osv), Har man haft det så är man resistent. Då behöver man inte heller vara försiktig utan kan äta det mesta. (förutom livsmedel som kan vara farliga på andra sätt såklart)

Men om man INTE har haft toxoplasma (som förmodligen de flesta svenskar inte har haft) så får man en helt sjukt lång lista på saker man absolut inte får äta. De är mycket mycket noggrannare än vad vi är här.
    Förutom det vanliga med ostar osv så får man inte heller äta okokta grönsaker på restaurang, (för att man inte helt kan vara hundra på hur de har hanterats och sköljts osv)  frukt osv. Så var det för min väninna, och hon kunde knappt äta ute i Frankrike när hon var gravid.

Det är många år sen de tog bort rekommendationen att dricka ett glas vin om dagen.. det är bra för mamman och alltså bra för barnet.. Så sa de förr.. hahaha.

Jag försöker att hålla mig till rekommendationerna, det är helt ok för mig att välja bort vissa livsmedel i några månader av mitt liv.Men häromdagen insåg jag att jag råkat äta en dressing (supergod!!!) med chevré.. men jag kan ju inte nojja ihjäl  mig för det.

• Natan

Jag fattar inte att man kan dricka alkohol om man har ett barn i magen!!!! Det spelar ingen roll om det "bara" är ett glas! Det går helt bort för mig men alla är vi olika. Detsamma gäller rökning!!

Det värsta jag vet är när man ser mammor på stan som röker bredvid sina barn eller går med en barnvagn och röker. Jag har bara lust och gå fram och skälla ut människan.

• Meoow

Känner mig jättenojjig idag.. Bara 6 dagar kvar till första ultraljudet som jag längtat sååå mycket efter, men nu börjar paniken smyga sig på och oron om att vi kanske inte får se en levande bebis :/

Någon som vet hur vanligt det är att man inte hittar ett levande foster i v. 13, utan tidigare blödningar eller andra symptom på missfall..? Oroar jag mig helt i onödan?? :(

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~