Ålder på dig och din partner:
Jag är 23 år och min pojkvän är 25 år.
Var det en planerad graviditet?
Nej, jag tog ett dagen-efter-piller eftersom barnets födelse skulle bli för nära inpå min universitetsexamen, så att risken fanns att jag inte skulle klara av de sista studierna höggravid.
Dock hade vi planerat att skaffa barn några månader senare och därför var det ändå inte jätte-katastrof om det blev någonting ändå. Så vi sa att "blir det något ändå så blir det".
Sagt och gjort. Bebisen ville stanna kvar och idag är man i vecka 10 och överlycklig! Jag har löst studierna på så sätt att jag kommer köra dem på lite halvdistans :)
Hur fick du reda på att du var gravid?
Jag tog ju ett dagen-efter-piller och var 99 % säker på att det skulle verka, så jag tänkte inte mer på det. Dock fick jag någon konstig känsla i magen att det ändå kunde ha blivit något..Så jag tog ett test ca 12 dagar senare och det visade ett svagt streck som sedan blev starkare och starkare dag för dag :)
Hur reagerade du?
Jag blev förvånad men jätte-glad - med viss osäkerhet i bakhuvudet. Jag visste direkt att jag ville ha barnet och sambon blev glad, men också förvånad såklart.
Har du barn sen innan?
Nej, detta blir första :)
Är du i ett förhållande och i så fall, hur ser det ut? (sambo, gift osv)
Jag är särbo men flyttar till min sambo i februari :)
Hur bor du?
Jag bor just nu i studentrum, men kommer att flytta till min pojkväns 2:a :)
Var?
Bor och pluggar i Umeå, men flyttar till Sundsvall i början av året.
Vilken vecka är du i?
10
Har du några cravings?
Supersugen på tacos och tekakor....
Hur mår du?
Jag har knappt mått dåligt alls under graviditeten. Det kommer i perioder, men aldrig något jätte-illamående. Med tre veckors mellanrum får jag lite blödning (låtsas-mens) med yrsel och molvärk, samt nattligt illamående. Annars lätta symtom såsom ömma bröst, dålig aptit och trötthet.
Är den här graviditeten lik dina tidigare?/ Känns det som du trodde att vara gravid?
Jag tycker att jag mår bättre än vad jag borde, men jag ska väl bara vara glad för det.
Har du gjort något ultraljud ännu?
Ja, ett VUL i vecka 6 + 4 där hjärtat slog :)
När är bebisen beräknad?
24 juni om jag kommer ihåg rätt!
Ska ni ta reda på om det är en flicka eller pojke?
Vi har diskuterat detta, eftersom det är på två sätt..Men vi har insett att vi är för nyfikna för att kunna vänta! Så ja, vi kommer att ta reda på könet :) Och vi har känt på oss att det blir en pojke på något underligt sätt, så vi får se om det stämmer :) Ultraljud i mitten av januari :)
Hur vill du föda?
Har funderat på att föda i vatten men är osäker. Jag ÄLSKAR varmt vatten och mår så bra av det. Jag kommer definitivt vilja ligga i vatten innan, men när det är dags kanske det sker på torra land med sambon i närheten :)