• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Rosa fjäril

Madelene tror inte att du behöver frysa! Men för att vara extra säker så frys;) jag åt italienskbufffe i helgen! Och lite mögelost! Jag lever än:)

• vigillarmtb

Ingen fara för dig som mamma men för fostret, FRYS!

• vigillarmtb

Fr Livsmedelsverket hemsida (www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/gravida/) "Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami ? frys det i tre dygn innan du äter. (toxoplasma)" " om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. " "Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning." "Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. (listeria)"

Madelen21 skrev 2012-11-21 08:53:27 följande:
    måste fråga en sak jag tänkte att jag ska baka pizza i helgen å då tänkte jag lägga på salami. har köpt lösvikt... nån som vet om man bör frysa den innan?? läst så mkt om toxoplasma å allt va d heter.. 

Rosa fjäril skrev 2012-11-21 09:02:02 följande:
    Madelene tror inte att du behöver frysa! Men för att vara extra säker så frys;) jag åt italienskbufffe i helgen! Och lite mögelost! Jag lever än:)

• vigillarmtb

Eller så har de råd som de också följer, går ju att googla på!

Rosa fjäril skrev 2012-11-21 09:35:53 följande:
    Hmm undrar hur dom gör i Italien!? Dom lär ju äta sån mat!

• LitenOchSkeptisk

Man ska ta alla råd med en nypa salt, risken att drabbas av listeria och toxoplasma är väldigt liten, MEN risken finns. Jag känner själv att det är onödigt att äventyra något som så lätt kan undvikas genom att frysa maten i tre dygn, för även om risken är liten så skulle jag hata mig själv om jag trots allt råkade ut för den smittan om jag enkelt hade kunnat förhindra det själv.
    Dock så finns det ingen anledning att jaga upp sig och bli tokig och övernojig om man skulle komma på sig själv vid något tillfälle med att ha ätit salami som inte varit frusen först, eller lite brie..

• vigillarmtb

Kan ju vara så att de har högre mf statistik där samt fler barn födda med fosterskador, vårt att googla på det med om du misstror.

• vigillarmtb

Håller helt med, man väljer ju även att inte dricka alkohol, röka eller snusa för att minska risken för skador på fostret, ens barn. Men jag skulle inte riskera listerna eller toxoplasma bara för trotsarns skull liksom.

LitenOchSkeptisk skrev 2012-11-21 09:45:13 följande:
    Man ska ta alla råd med en nypa salt, risken att drabbas av listeria och toxoplasma är väldigt liten, MEN risken finns. Jag känner själv att det är onödigt att äventyra något som så lätt kan undvikas genom att frysa maten i tre dygn, för även om risken är liten så skulle jag hata mig själv om jag trots allt råkade ut för den smittan om jag enkelt hade kunnat förhindra det själv. Dock så finns det ingen anledning att jaga upp sig och bli tokig och övernojig om man skulle komma på sig själv vid något tillfälle med att ha ätit salami som inte varit frusen först, eller lite brie..

• LitenOchSkeptisk
    vigillarmtb skrev 2012-11-21 09:48:14 följande:
    Håller helt med, man väljer ju även att inte dricka alkohol, röka eller snusa för att minska risken för skador på fostret, ens barn. Men jag skulle inte riskera listerna eller toxoplasma bara för trotsarns skull liksom.
    Precis, det är ingen stor uppoffring för min del att undvika opastöriserade ostar, alkohol osv, under en begränsad tid i mitt liv. Risken är väldigt liten att något händer om man inte följer råden om ostar och kött, men jag tycker som sagt att det är onödigt att riskera något om man kan undvika det. Sen behöver man inte bli helt knäpp om man någongång skulle ha missat som sagt, för risken är ändå så pass liten att något händer. Men det är värt att ha koll på vad man stoppar i sig, om inte annat så för att minska eventuell oro för min egen del..
  • Pellefanten

Å måste bara berätta en sak, ställde mig på vågen i morse och den vikten betyder att jag slipper glykosbelstningen. Jag är så lycklig att jag nästan gråter. Om 0,5kg har jag spräckt 90strecket och därmed gått ner nästan 25kg :D mitt mål har varit att gå ner till 89kg innan jag blev gravid eller iaf nu innan jag börjar gå upp igen. Men inte med bantning såklart utan nyttig mat och Prommenad minst 30 min varje dag( till och från dagis).

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~