Fr Livsmedelsverket hemsida (www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/gravida/) "Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami ? frys det i tre dygn innan du äter. (toxoplasma)" " om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. " "Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, men listeria överlever frysning." "Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. (listeria)"
Madelen21 skrev 2012-11-21 08:53:27 följande:
måste fråga en sak jag tänkte att jag ska baka pizza i helgen å då tänkte jag lägga på salami. har köpt lösvikt... nån som vet om man bör frysa den innan?? läst så mkt om toxoplasma å allt va d heter..
Rosa fjäril skrev 2012-11-21 09:02:02 följande:
Madelene tror inte att du behöver frysa! Men för att vara extra säker så frys;) jag åt italienskbufffe i helgen! Och lite mögelost! Jag lever än:)