• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • LindaMJ

jag började också må bättre när ja gick in i vecka 10, jätte skönt kan komma lite illamående vid äckliga lukter som när folk röker annars mår jag prima :) går in i vecka 12 imorgon

• mco

Jag har inga symptom. Har haft lite svårt att äta och känt väldig hunger men inget mer och jag går in i v.11 idag. Men gjorde ett starkt positiv hos BM idag så hon sa att jag skulle slappna av :)

• Madelen21

här är en till som mår bättre men spyorna kommer nästan dagligen å har börjat må illa på nätter också lite nu.. 

men är betydligt piggare än för nån v sen när ja bara ville sova..  går in i v 12 på tisdag. 

• retroaktiv

Mina symptom har snarare ökat (v9+2) då jag fått illamående också. Funderar på att ta ingefärakapslar... Någon som har erfarenhet av det? Har läst både bra och dåliga saker.

• sijm
    Ålder på dig och din partner: 
    Jag har precis fyllt 25 och min sambo är 27.

Var det en planerad graviditet?

På sätt och vis, hade slutat med skydd men vi hade ju inte riktigt trott att det skulle gå så fort (hann bara ha en mens innan +) för nästan alla i vår vänkrets har fått kämpa ganska länge för ett +

Hur fick du reda på att du var gravid?

Hade mina misstankar eftersom jag visste att chansen fanns men tog ett test på BIM-1, den 28/9.

Hur reagerade du?

Jätteglad, grät och väldigt chockad.

Har du barn sen innan?

Nej, detta blir vårt första.

Är du i ett förhållande och i så fall, hur ser det ut? (sambo, gift osv)

Vi är sambos sen förra sommaren och har vart tillsammans i ca 2½ år.

Hur bor du?

I villa med 4 r.o.k.

Vilken vecka är du i?

12 (11+5)

Har du några cravings?

Nej inte direkt, åt väldigt mycket satsumas/clementiner för några veckor sedan.

Hur mår du?

Jag har mått bra, inget illamående eller så. Haft lite problem med magen, varit fruktansvärt trött och så en del huvudvärk men allt som oftast oförskämt bra.

Är den här graviditeten lik dina tidigare?/ Känns det som du trodde att vara gravid?

Nja, jag hade ju befarat att jag skulle må mycket sämre! Kanske att det skulle kännas mer? Eftersom jag har en del övervikt så syns det inget direkt heller så.

Har du gjort något ultraljud ännu?

Nej men ska göra KUB på måndag (12+2). Sen blir det väl RUL i Januari skulle jag tro men får tid för det på måndag också.

När är bebisen beräknad?

8 juni, fast jag hoppas på 7:e eller 13:e, haha, är lite siffernörd...

Ska ni ta reda på om det är en flicka eller pojke? 

Vi har inte bestämt oss, har inte pratat så jättemycket om det heller. Kanske är vi så nyfikna att vi inte kan låta bli. Dock har jag redan börjat köpa lite kläder och har bara köpt unisex. Vilket jag också tänkt försöka med senare även ifall vi vet vad det blir.

Hur vill du föda?

Vet inte riktigt... Från början tänkte jag all smärtlindring som går att få¨men börjar bli mer och mer tveksam. Måste läsa på lite mer innan jag bestämmer mig.

• Kickilina
    Pellefanten skrev 2012-11-22 10:19:05 följande:
    Kickilina: Mjo men jag är redan överviktig och jag har mått så otroligt dåligt av den extra vikten från förra graviditeten så för mig är det fruktansvärt viktigt att inte gå upp så mkt i vikt. Jag fick fl Depp mycket pga vikten så ska få träffa dietist osv den här gången :)
    I see! Det är en annan femma. Grattis till all din tappra viktnedgång hittills!!

• Kickilina
    Annafredrika skrev 2012-11-22 11:10:49 följande:

Mina 5 barns födslar har tagit på timmen lika lång tid Ca 12 timmar från första värkkänningen. Ungefär lika långa krystfaser tom. De har fått lov att följa sitt eget förlopp, inga induceringar och inga medicinska smärtlindringar. Alla födda mellan 10-16.30. Märkligt
    Verkligen fascinerande!!! Då vet du ju hur denna kommer att bli
  • Madelen21

sitter här å slappar lite å väntar på min lillasyster som ska komma från skolan...
    ska laga middag strax, makaronpudding blir det. Vår mamma och hennes man är på väg till västindien å då ska min syster bo här :) väldigt bra för mig mä barnvakt :)
    kan underhålla barnen medans jag lagar mat tex :)

kallt å ruggigt är det idag...  gjorde varm choklad å varma saffrans bullar till mellis, d var inte så dumt :)

• Baby Lei

Åh vad mysigt det låter att vara hemma och dricka varm choklad en sån här dag..
    Själv har jag möte efter möte inbokat.. har börjat få en grym huvudvärk.

Men jag roar mig med att titta på mina nyfixade naglar. Var och gjorde Shellac på lunchen. SÅ värt! :)   

• mytol
    Kickilina skrev 2012-11-22 09:49:29 följande:
    Tjoho...du kommer ju föda som en raket, brukar halvera förlossningstiden till nummer två. Trean däremot kan strula Ang. Herrljungan, så är två glas nog inga problem!

Du var barnmorska va? Jag har jobbat som uska på både förlossning och bb, så himla kul. Min bästa kompis är bm å hon brukar skratta åt mig å säga att du lär ju behöva åka in på första värken om du inte ska föda hemma. Vet egentligen inte hur de kunde gå så fort sist. Var bara öppen 1 cm sist å hade då bara haft värkar i 30 min men vattnet hade börjat sippra. Men dom tyckte att de var så sent å dom hade plats så vi kunde sova kvar. Gillade inte min bm å hon gav intrycket att hon tyckte jag var sjåpig å lyssnade inte alls på mig. Ringde på dom en gång efter 1,5 timme men de sa bara åt mig att sova så sen besvärade vi dom inte mer å skötte oss själva på rummet. När vattnet till slut gick så sa min sambo att nu ringer ja på dom. Nonchalant kom hon in på rummet å tittade på mig å sa, jaha har du fortfarande ont... Hon bad mig lägga mig ner å sen rullade dom bara in mig fort på en förlossningssal. Sa direkt där inne att de tryckte på. Jaja, de e bra sa hon, om några timmar kommer du få känna att de verkligen trycker på å log. Men de trycker VERKLIGEN på sa jag. Hon bad mig igen å lägga mig ner, tog en titt å tittade upp å sa, varsågod å tryck på å 10 min senare var han ute. Hennes första kommentar var att dom aldrig trodde jag skulle föda förrän dagen därpå å hon trodde att hon skulle få fika hela natten, puckon...
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~