• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Kickilina
    mytol skrev 2012-11-22 15:22:00 följande:

Du var barnmorska va? Jag har jobbat som uska på både förlossning och bb, så himla kul. Min bästa kompis är bm å hon brukar skratta åt mig å säga att du lär ju behöva åka in på första värken om du inte ska föda hemma. Vet egentligen inte hur de kunde gå så fort sist. Var bara öppen 1 cm sist å hade då bara haft värkar i 30 min men vattnet hade börjat sippra. Men dom tyckte att de var så sent å dom hade plats så vi kunde sova kvar. Gillade inte min bm å hon gav intrycket att hon tyckte jag var sjåpig å lyssnade inte alls på mig. Ringde på dom en gång efter 1,5 timme men de sa bara åt mig att sova så sen besvärade vi dom inte mer å skötte oss själva på rummet. När vattnet till slut gick så sa min sambo att nu ringer ja på dom. Nonchalant kom hon in på rummet å tittade på mig å sa, jaha har du fortfarande ont... Hon bad mig lägga mig ner å sen rullade dom bara in mig fort på en förlossningssal. Sa direkt där inne att de tryckte på. Jaja, de e bra sa hon, om några timmar kommer du få känna att de verkligen trycker på å log. Men de trycker VERKLIGEN på sa jag. Hon bad mig igen å lägga mig ner, tog en titt å tittade upp å sa, varsågod å tryck på å 10 min senare var han ute. Hennes första kommentar var att dom aldrig trodde jag skulle föda förrän dagen därpå å hon trodde att hon skulle få fika hela natten, puckon...
    Japp, jobbar på förlossningen som barnmorska. Vilken förlossning! Låter som en äldre barnmorska...som kanske jobbat lite för länge på förlossningen. Men ibland blir man allt förvånad, framförallt när det handlar om ultrasnabba försföderskor, men alla förlossningar är unika och som barnmorska är det viktigaste att lyssna på kvinnan och känna in hur hon har det...Ja, du får gasa in vid första värken
  • Annafredrika
    Kickilina skrev 2012-11-22 15:03:42 följande:
    Verkligen fascinerande!!! Då vet du ju hur denna kommer att bli

Eller inte... Man vet ju aldrig som bekant
  • Zora
    Ålder på dig och din partner:
    Jag är 34 år, pojkvännen 29 år

Var det en planerad graviditet?
    Nej inte det minsta! Men vi är båda väldigt glada :)

Hur fick du reda på att du var gravid?
    Mensen var några dagar sen men hade mensvärk så jag trodde bara att den var just lite sen. Frös massor på kvällarna och en kompis skämtade och sa att jag kanske var gravid. När mensen var en vecka sen tog jag ett test och det blev positivt på en gång!

Hur reagerade du?
    Jag blev chockad, lite rädd och glad på samma gång, en overklighetskänsla

Har du barn sen innan? Nej

Är du i ett förhållande och i så fall, hur ser det ut? (sambo, gift osv)
    Pojkvän sen 5 månader, särbo (vi bor ca 10 mil från varandra), men vi planerar att flytta ihop

Hur bor du?
    Hyreslägenhet, 2:a

Var?
    Gävleborg

Vilken vecka är du i?
    v 13, 12+3

Har du några cravings?
    Njää.. tror inte det, inget särskilt som jag absolut inte kan leva utan iallafall

Hur mår du?
    Har varit "åksjuk" till och från, väldigt väldigt trött. Känner inte riktigt igen mig själv ibland. Orkeslös. Hade en period runt v 6-9 när jag hade avsmak för väldigt mycket olika maträtter

Är den här graviditeten lik dina tidigare?/ Känns det som du trodde att vara gravid?
    Är väl ungefär som jag tänktet mig, fast jag tycker att det är mycket mer obehagligt än vad jag trodde att känna när livmodern växer. Särskilt ibörjan var det riktigt jobbigt och jag mådde inte alls bra av att kroppen inte kändes som den brukar

Har du gjort något ultraljud ännu?
    KUB i v 11+4

När är bebisen beräknad?
    2 juni

Ska ni ta reda på om det är en flicka eller pojke? 
    Det har vi inte riktigt tagit ställning till än, men just nu lutar det åt att vi inte kommer att göra det

Hur vill du föda?
    Har inte tänkt på det än, har haft fullt upp med att ta in att jag är gravid

• ThereseJohansson

Humm, ibland gör det ganska ont på höger sida ovanför höften då jag kissar...svider inget så tror inte det är uvi...någon som känner igen detta?? Gör ju inte ont varje gång jag kissar heller...knepigt..

• AlexandraViberg

Therese: där får jag ont ibland ändå.. Som ett litet tryck precis där du säger, kanske lite mer i mitten av höftens höjd. Fast har inte reflekterat om det händer när jag kissar..

Har mest tänkt att det är ärret i livmodern efter äggledaren men kanske inte är så. Men försöker alltid hitta logiska förklaringar för att inte oroa upp mig!

• Lillpluttan

Kul att många är från Malmö.. Säger en Stockholmare som ska flytta dit i januari.. Känner inte så många i Malmö än men hoppas på att lära känna nya.. Tänkte senare starta en Malmötråd för att lära känna fler därifrån och kanske träffa nya vänner.. Hoppas :)

• Valborgs

Börjar få dåligt samvete över att jag har så svårt att äta! Först fick jag inte i mig tillräckligt pga illamående, sen magsjuka och nu migrän titt som tätt. Frukosten brukar jag tvinga i mig (gröt, ägg och makrillsknäckebröd). Men sen resten av dagen tar det stopp, några tuggor av maten innan illamåendet sköljer över mig!
    Vågen visade på -5kg idag. Nu väger jag ju mycket från början och har BMI över 30 så för min del finns det ju att ta av.. Men hur mår bebisen om det fortsätter såhär?

Har kommit på mig själv med att tänka att jag är nöjd över att det går neråt.. Men vill inte att det ska ske på bebisens bekostnad såklart :(

• mytol
    Valborgs skrev 2012-11-23 06:04:32 följande:
    Börjar få dåligt samvete över att jag har så svårt att äta! Först fick jag inte i mig tillräckligt pga illamående, sen magsjuka och nu migrän titt som tätt. Frukosten brukar jag tvinga i mig (gröt, ägg och makrillsknäckebröd). Men sen resten av dagen tar det stopp, några tuggor av maten innan illamåendet sköljer över mig! Vågen visade på -5kg idag. Nu väger jag ju mycket från början och har BMI över 30 så för min del finns det ju att ta av.. Men hur mår bebisen om det fortsätter såhär? Har kommit på mig själv med att tänka att jag är nöjd över att det går neråt.. Men vill inte att det ska ske på bebisens bekostnad såklart :(

Jag hade oxå å ta av under förra graviditeten och jag gick ner 8 kg. Jag började inte gå upp i vikt förrän vecka 19. Min bm var aldrig bekymrad över det.
  • Pellefanten

Valborgs: det är ingen fara alls. Jag gick ner närmare 10 kg i början med dottern kan säga att jag gick upp dom å jävla massa mer efter v 20 trotts att jag spydde som en gris fortfarande ;)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~