• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • hurskadetgå

Att dricka ordentligt och äta varannan till var tredje timme  tycker jag hjälper, sedan föredrar jag surt och salt. Blir bara illamående morgon och kväll främst och om jag druckit eller ätit för dåligt och precis före måltid, tar jag frukt emellanåt och dricker ordentligt så klarar jag mig bättre. Nu har jag dock vräkt i mig en massa räkor så magen får jobba, blir lite illamående av mättnad istället. oupps!

Visst är väl räkor som varit frysta okej? 

• Annafredrika
    Natan skrev 2012-11-24 12:10:35 följande:
    Annafredrika: barnet kommer ha en nära relation till andra barn. 1 av mina bästa vänner har en dotter som nu är 3 mån och min andra bästa vän kommer få barn 2 månader före mig :) Härligt att ni kan resa och äta ute ofta :) med min livsstil som jag har och inte kommer ge upp för att jag har barn finns det bara plats för ett barn. Jag gillar dyra väskor, klä mig snyggt, shoppa, resa samt äta ute och lägger mycket pengar på det). Det låter nog ego i en dels ögon att jag hellre vill lägga mina pengar på det än att skaffa flera barn men för mig är det viktigt. Jag vill bara poängtera att jag kommer självklart ge mitt barn kärlek och vad den behöver i livet och vi vill att den ska få uppleva allt som vi vill uppleva och det vill vi göra tillsammans med barnet som tex resa och äta ute :)

Jag tycker det är skönt med människor som tänker till! Alltför många går bara på utan att verkligen fundera över vad man vill vara för slags förälder och vad man vill och kan ge sina barn. Vad man önskar dem för livet och vad man önskar att de skall bli för slags människor. Visst kan det låta ego i sonligas öron, likaså är det ego att sätta en massa barn till världen, tom ett endaste. Jag är nog ganska "ego" i mitt föräldraskap, har inga problem att säga "nej, jag vill inte leka med dig, jag vill läsa min bok", när jag så känner. Lika mycket respekterar jag mina barns önskningar och personligheter. I den här familjen vågar alla säga sin mening. Sen kan jag tycka en massa saker som alla andra, om tex familjer med dålig ekonomi som skaffar många barn...mm mm... Kärlek är inte allt, det är mycket...men inte allt.
  • AlexandraViberg

Finns många åsikter. Rika som skaffar barn och har nanny till dom tycker jag personligen är mindre ok än fattiga som verkligen försöker och ger massa kärlek istället :)

• Natan

Jag tycker INTE det är ok att ha en nanny dom första åren eftersom dom första åren är så viktiga både för barnet och föräldrarna. Jag är hellre hemma så mycket jag kan med mitt barn än skaffar en nanny. Sen tycker jag att man ska tänka flera gånger och planera OM man har råd att skaffa barn eller flera barn eftersom det kostar en hel del att ha barn. Tyvärr är det många som tänker "det löser sig" och tar så lätt på det och det tycker jag inte är schysst mot barnet/barnen.

• Sömntutan
    SunnaLiv skrev 2012-11-24 14:38:25 följande:
    Ja tycker det är snarare viktigare att vara hemma med sina barn de första tre åren som är de viktigaste mellan föräldrar och barn, än att han ska ränna på dagis. Ibland går vi till öppna förskolan, ibland träffar vi andra barn,men det är inte varje dag. Han verkar må galant och är socialare än socialas med alla han möter på, överallt man går :)
    Känner som så att ja skaffade ju faktiskt inte barn för att sätta honom hela dagar på ett dagis;), räcker med att han ska gå i skolan x antal år.Men visst kommer han säkert vara på dagis ett par timmar senare.Men ju längre ja kan vara hemma med honom desto bättre känns det.
    Kul verkligen att fler tycker liknande, för man möter motstånd och ofta får ja höra, när han ska börja på dagis, att det är så viktigt att lära sig dela med sig.

Ja det är ju en stor förmån att kunna vara hemma så länge med sina barn. Själv har båda mina barn börjat på förskolan när de har varit strax över året. Då var helt enkelt dagarna slut för vår del.
    Jag tror faktiskt inte att det är speciellt många föräldrar som skaffar barn för att sätta dem hela dagarna på dagis. Men alla har inte samma möjligheter.
    Du skriver att du möter motstånd för din "ståndpunkt". Jag lovar att det är ganska vanligt att möta på motstånd när man väljer/måste göra som vi också.
    Äntligen! BF ~14 juni
  • Sömntutan
    Natan skrev 2012-11-24 17:22:13 följande:
    Jag tycker INTE det är ok att ha en nanny dom första åren eftersom dom första åren är så viktiga både för barnet och föräldrarna. Jag är hellre hemma så mycket jag kan med mitt barn än skaffar en nanny. Sen tycker jag att man ska tänka flera gånger och planera OM man har råd att skaffa barn eller flera barn eftersom det kostar en hel del att ha barn. Tyvärr är det många som tänker "det löser sig" och tar så lätt på det och det tycker jag inte är schysst mot barnet/barnen.
    Då undrar jag vart man drar gränsen för att ha råd att skaffa barn?
    Äntligen! BF ~14 juni
  • Natan

Sömntutan: den gränsen får man dra själv. Jag menar inte att om man inte har pengar ska man inte ha barn utan man måste planera så att man kan överleva och kunna ha mat på bordet och kläder till barnet/barnen. Jag vet många som tar alldeles för lätt på det och hamnar i knipa för att dom inte tänkte innan och planerade framtiden.

Sen finns det dom som har hur mycket pengar som helst och aldrig umgås med sina barn och har nannys till höger och vänster. Jag har själv jobbat som nanny när jag var yngre och jag var mer med barnet än föräldrarna så han började kalla mig mamma och det är verkligen ledsamt att man inte har tid för sitt barn.

Det finns båda delar, det finns dom som inte har pengar men ger jätte mycket kärlek, bra uppfostran och lägger det dom har på barnet/barnen som de behöver tex varma kläder och bra skor och det tycker jag är jättebra! Sen finns det dom som ger kärlek och bra uppfostran men inte kan ge barnet/barnen de dom behöver och det tycker jag inte är ok och det är det jag menar med att man ska tänka till innan man sätter ett barn till världen.

• Sömntutan
    Natan skrev 2012-11-24 17:52:23 följande:
    Sömntutan: den gränsen får man dra själv. Jag menar inte att om man inte har pengar ska man inte ha barn utan man måste planera så att man kan överleva och kunna ha mat på bordet och kläder till barnet/barnen. Jag vet många som tar alldeles för lätt på det och hamnar i knipa för att dom inte tänkte innan och planerade framtiden.

Sen finns det dom som har hur mycket pengar som helst och aldrig umgås med sina barn och har nannys till höger och vänster. Jag har själv jobbat som nanny när jag var yngre och jag var mer med barnet än föräldrarna så han började kalla mig mamma och det är verkligen ledsamt att man inte har tid för sitt barn.

Det finns båda delar, det finns dom som inte har pengar men ger jätte mycket kärlek, bra uppfostran och lägger det dom har på barnet/barnen som de behöver tex varma kläder och bra skor och det tycker jag är jättebra! Sen finns det dom som ger kärlek och bra uppfostran men inte kan ge barnet/barnen de dom behöver och det tycker jag inte är ok och det är det jag menar med att man ska tänka till innan man sätter ett barn till världen.
    Men om man får dra den gränsen själv så kvarstår ju frågan.

Äntligen! BF ~14 juni
  • AlexandraViberg

Jag skrev ett långt inlägg först där jag förklarade att man inte kan dra en gräns i siffror. Många skulle inte skaffa barn på vår inkomst i siffror men vi får 10.000 över i månaden trots att vi får in typ 18.000 tillsammans :P

Tänkte mest säga att man kan aldrig planera ekonomiskt för barn i praktiken. Varför? Jo för vem som helst kan egentligen bli av med sin inkomst/få sänkt inkomst när som helst och det är inget man kan påverka i livet. Så man kan aldrig vara helt säker!

Tycker i övrigt att det är en löjlig diskussion. :P

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~