• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Baby Lei
    Madelen21 skrev 2012-11-24 08:49:19 följande:
    vad tror ni?? jag ska laga hemgjord pizza idag å tänkte ha på salami på den... törs jag verkligen äta den?? har läst att iomed att den kommer bli upphettad ska d inte vara någon fara... men den har inte varit fryst innan :/  

Om du följer livsmedelsverkets rekommendationer så ska den frysas i minst 3 dygn innan du äter den. Att värma upp den påverkar inte just toxoplasma som är faran med salami och den typen av charkprodukter. Men å andra sidan så sa min barnmorska att det är minimal risk att drabbas och sen dessutom få fosterskador.
  • Valborgs

Jag är oxå sjukt nyfiken, men vill ändå spara på det för jag tycker det är lite spännande att få gå och gissa oxå.. :)

Läste att salami är ok om man fryser in den först.

• Madelen21

sunnaliv: min minsta fyllde 2 i augusti å han kommer inte börja dagis förens nästa höst å det känns otroligt skönt. jag har vårdnadsbidrag för honom nu och det är jättebra tycker jag. vi går på öppna förskolan å han träffar andra barn iallafall. å han är väldigt duktig för sin ålder mm.

så d känns skönt å höra om flera som tycker att d känns bra å vara hemma länge me sina barn. dom är bara små en gång ju.

nr 3 är beräknat till 17 juni. när vi fick första barnet planera vi så bra att sambon tog semester i samband med att dottern föddes så totalt var han ledig i 6 veckor vilket var otroligt skönt för mig.

hoppas på att kunna planera in lika denna gång med. vore så skönt :)

• Baby Lei

Jag hade nog inte valt att laga en rätt med salami just nu, men däremot om jag hade råkat få i mig en bit så hade jag inte heller oroat ihjäl mig. Men när du ska laga maten själv kan du väl lika gärna lägga något annat på din bit. Så slipper du tänka på det.

• Madelen21

ja jag  tror ja skiter i salamin... för  å va på säkra sidan...

idag ska vi åka å kolla efter skor åt dottern.. hörde att dom börjat rea ut nu på en affär här vi bor...
    hoppas vi hittar några.. 

• Meoow

Jag åt salami för några veckor sedan, trodde det var helt okej om den tillagats varm! Hoppas inte det är någon fara Obestämd Käkade även någon typ av lufttorkad skinka (vet inte säkert vad det var men liknande parmaskinka) som också tillagats i ugn...

• Natan

Baby lei: instämmer helt med dig! Å folk ska alltid lägga sig i men jag försöker att inte bry mig eller ta åt mig för det är faktiskt vårt liv och inte deras. Vi vet vad som är bäst för oss och vår blivande familj :)

• Annafredrika
    Kickilina skrev 2012-11-23 18:15:05 följande:
    Annafredrika: Glömde fråga, vad heter dina andra?

Tojja, Jonathan, Aila, Olle och Lisa
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~