• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • SunnaLiv

vart går ni hos mödravård? 
    Jag går på en privat klinik nere i malmö.Som har ett bra upplägg tycker jag.Ville inte gå på vanlig pgr av UL INTE förrens i v 18,kunde inte vänta så länge med att få reda på om allt stod rätt till.Och nere i malmö får man bara göra KUB/NUPP om man är över 35, annars får man bekosta det själv.

Där jag går nu får man ett VUL mellan v 6-10 , sen KUB/NUPP frivilligt mellan v 12-14 , inskrivning mellan v 14-16
    , UL i vecka 17-18 , lite besök där emellen , glukosbelastning i vecka 28-29 och sedan ett till UL 32-34 

• Valborgs

Jag går inom landstinget i Kalmar, men valde att göra ett VUL på privat klinik.

Annars har vi här hälsosamtal runt v 8
    Inskrivning v 12
    Kub/nupp eller bara UL (får välja), runt v 12, man detta så kollas inte nytt bf-datum på RUL.
    RUL vecka 18 ca
    Mitt nästa besök hos BM är vecka 25 (känns som evigheter!)
    Glukosbelastning görs i v 26 här om man har BMI över 30, diabetes i släkten eller barn som vägt över 4500g. Har man flera av dessa så görs en tidigare oxå.

• SunnaLiv

ja hade tur att de faktiskt gjorde en glukostbelastning sist. Har ingen diabetes i släkten och har inte BMI över 30, men trots det så upptäcktes det vid belastningen att ja hade graviditetsdiabetes. Min son vägde inte alls speciellt mycket när han föddes 3.4kg som tur va.Kost behandlades under graviditeten men fick under förlossningen problem och behövde insulin. 

• KarinF
    regnskogen skrev 2012-11-24 22:27:09 följande:
    Tja :D här har ni en Örebrotjej som väntar en liten den 18 juni :) på måndag blir det KUBtest så ska bli skönt att få se bebisen sprattla omkring och hjärtat slå. :) hoppas allt är bra med er! Kram!

Kul med en örebrotjej! :) Jag är också örebroare, väntar tvillingar med bf den 21/6. Är i v.10+1 idag. Hur gammal är du?
  • Meoow

Tjoho, går in i vecka 13 idag :) bara 2 dagar kvar till ul och tills man förhoppningsvis kan slappna av och börja glädjas på riktigt... Ser allt bra ut så kan vi börja berätta för familjen osv :)

Har ni berättat ännu? Och hur gjorde ni det? Kul tips tas gärna emot :)

• Sagolina

Jag går kommunalt inom HUS-området i södra Finland.
    Här är:
    Inskrivning c. v8-9
    Vul/ul + blodprov v. 11-13
    Rådgivningsbesök c. v15
    Ul c. v20

v15-28 går man till rådgivningen 1gång/månad
    v28-35  varannan vecka
    v35 till förlossningen en gång/vecka 

tillväxt ultra. glukosbelastning mm. görs enligt behov.

Totalt 12-15 besök på rådgivningen och 2-3 läkarbesök (ultra + undersökning) är normalt under en graviditet.    

• tantS

Går också privat i Malmö med samma schema som du Sunnaliv. Vilken går du på? Har jag nog frågat innan kanske.. :)

• SunnaLiv

tantS ~ ja går på Cura kliniken :) o du?

• Madelen21

jag går hos bm inom landstinget på mvc här jag bor å det är å har alltid varit bra.
    blir ny bm nu då den jag har haft förut har slutat å börjat jobba på sin hemtrakt å den andra bm har gått in pension.

nu ska jag ta å lägga mig i ett bad tror jag medans barna tittar på shrek :)
    unna mig lite lyx å göra inpackning i håret :)
    sen idag blir städning å fix inför advent. bara en mys dag.

här kommer d snö idag men väldigt grannt. 

• Sömntutan

Meoow: Jag håller med! Vad det inte så att man kunde diskutera allt som rör detta med graviditeten här inne? Jag var inte speciellt intresserad när det dag ut och dag in pratades om KUB och Nupp. Men då väljer jag att inte läsa det.
    Samma är det ju med illamåendet just nu. Diskuteras ju hela tiden. Men inte sjutton skulle jag få för mig att säga till någon att lägga den diskussionen bara för att jag tycker det är ointressant eller löjligt.
    Kanske jag överreagerar och är hormonstinn som någon skrev , men jag tror att jag skulle ha reagerat lika om jag inte var det också i den här frågan.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~