• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • SunnaLiv

Vissa har illamående hela graviditeten.Sist bodde ja på toan ti ca v 20, sen fick ja ca 8 v utan o sen kom de tbx.Mindre kul :(... Ja går in i v 15 i morgon o kräks fortfarande nån gång om dagen...skit sunk.Försöker alltid komma ut dagarna o få luft o fokusera på annat....Men lätt e de inte...

• Kickilina
    Natan skrev 2012-12-10 01:16:30 följande:
    Jag är så himla ledsen å har sån ångest över detta illamående! Jag mår illa dygnet runt. Är i vecka 14 nu och har haft det så här sen vecka 5. Jag har varit sjukskriven 100% sen vecka 5 och är fortsatt sjukskriven till i början av januari. När ska detta illamående försvinna? Hur ska man göra, jag kan inte fortsätta vara sjukskriven efter denna sjukskrivning eftersom jag är rädd att bli av med jobbet + att ekonomin är mycket sämre när jag är sjukskriven. Ska man jobba ändå och riskera sin hälsa eller lyssna på kroppen? Vad hade ni gjort?
    Du ska prioritera din kropp och din lille bebis!! Fixar du inte att jobba är det klart att du skall vara sjukskriven! (du gör ju av med mindre pengar då du ligger på soffan ) Ta en dag i taget. Helt plötsligt vänder det!

Hemma hos oss har lilleman världens konstigaste magsjuka. Kräktes som en gnu natten till fredag, 72 h paus (vi trodde det var över) men så inatt börjar har vrålkräkas igen...suck...Ens eget illamående blir ju inte direkt bättre av att se andra kräkas...
    AlexandraViberg skrev 2012-12-09 23:49:47 följande:
    Jag har ett ks snitt som infekterades och läkte väldigt dåligt och är liksom indraget i magen.. Vad är egentligen risken att snittet går åt fanders när magen växer eller under förlossningen? Börjar redan bli bekymrad. Den sida som inte är indragen är normal och följer magens växtnad hittills. Men den indragna sidan är fortfarande lika indragen fast jag känner att magen är spänd där och det spänner lite i snittet där.

Rädd hur det ska utvecklas.. :/
    Tänkte du på utseendemässigt eller mer risken för att livmodern skall spricka upp i snittet? Risken för att livmodern skall spricka upp i snittet är jätteliten, 0,3-1 % hos tidigare snittade. Huden är grymt eftergivlig och "flexibel" så det kommer nog inte bli några bekymmer för den att hänga med under graviditeten. Tror också att det är mer den inre ärrvävnaden som du känner av, som stretar och spänner. Har träffat mammor som haft problem med detta under graviditeten men där allt fortlöpt utan problem.
  • Natan

Jag får helt enkelt känna efter hur det är efter januari som Alexandra sa :) jag pratade med min handläggare på FK idag och jag har nog haft tur för hon verkar va så himla förstående. Jag var orolig över att om min föräldrapenning skulle bli försämrad nu när jag är sjukskriven så länge men hon sa att den inte kommer ändras så det var skönt att veta :)

• Natan

Kickelina: ja, bebisen går före allt! Stackars din lille kille, hoppas han blir bättre snart! Å kan bara tänka mig hur jobbigt det är för dig när du mår illa och ser din lille kille kräkas :( stor kram!

• Acantha

Efter blödningen i början på förra veckan så avslutades veckan underbart i ett klat och solgit Prag med julmaknad och massa mys med maken.

Hemma igen så har sonen feber och ont i halse. Så nu fortsätter jag mysa med honom. Har ingen längtan till jobbet just nu, så det passar mig bra.
    Har två livliga saker i magen, så de gör mig tygga genom sitt bökande, dessutom har det inte varit några täcken på blödning sen i lördags, så nu drar jag en lättnades suck och fortsätter njuta av mina busfrö.
    Kommer inte i några av mina byxor längre, ser ut som när jag var i sjätte eller sjunde månaden med Ebbe, lite rädd för var detta ska sluta!

På tal om sammandragningar så märker jag att jag inte är ensam, så då kanske man ska tolka det som normalt? Blev sjukskriven omkring v25 med sonen på 50% pga av dem. Fast de är ju inte så starka nu.

Kickilina: Hur gamal är han? Känner igen det från sonen när han var lite, en magsjuka kunde vara i flera veckor. Visade sig nu i somras att det berodde på att han var gluten introllerant. Plocka bort all gluten och se vad som händer, alt mjölkprotein.      

• AlexandraViberg

Kickilina: har läst det där 0.3-1 förut.. Är även 1% att få Utomkvedshavandeskap och det fick jag. Så siffror av den sorten lugnar inte mig ett bajs! :(
    Just eftersom mitt läkte så fruktansvärt dåligt och gjorde mig jätte sjuk, de yttre stygnen höll inte alls och jag fick tejpa två-tre gånger och eftersom jag fortfarande får ont i det (även innan denna grav) vid nysningar och ex situps. Så känner jag mig grymt orolig. Och menar ruptur på vilket lager som helst men främst livmodern eftersom det är det farliga.
    Ärret i livmodern efter äggledaren oroar jag mig inte för iallafall. Är väl nål litet det. :P
    Men jag fick nog måndagsexemplars kirurgen på min operation.. :(
    Vet inte hur jag ska få bort rädslan för detta.. Vill ju föda vanligt men det där ger mig lite panik!

• Kickilina
    AlexandraViberg skrev 2012-12-10 12:13:20 följande:
    Kickilina: har läst det där 0.3-1 förut.. Är även 1% att få Utomkvedshavandeskap och det fick jag. Så siffror av den sorten lugnar inte mig ett bajs! :(
    Just eftersom mitt läkte så fruktansvärt dåligt och gjorde mig jätte sjuk, de yttre stygnen höll inte alls och jag fick tejpa två-tre gånger och eftersom jag fortfarande får ont i det (även innan denna grav) vid nysningar och ex situps. Så känner jag mig grymt orolig. Och menar ruptur på vilket lager som helst men främst livmodern eftersom det är det farliga.
    Ärret i livmodern efter äggledaren oroar jag mig inte för iallafall. Är väl nål litet det. :P
    Men jag fick nog måndagsexemplars kirurgen på min operation.. :(
    Vet inte hur jag ska få bort rädslan för detta.. Vill ju föda vanligt men det där ger mig lite panik!
    Förstår att du är orolig! Även om det är så liten risk så är det ju ändå en risk...Man har nog att oroa sig för under en graviditet. Har bara träffat på en mamma som fick uterusruptur under min tid som barnmorska och det slutade bra! Känns som du verkligen borde prata med din barnmorska om detta så att du känner att du kan ta ett välinformerat val om snitt eller ej.

Acantha: Nämen, har du också en Ebbe. Härligt! Då är jag ju superintresserad ang vilka namn du tänker på till dina tvillingar, om du börjat tänka på det
  • AlexandraViberg

Jo hon vet om det redan sedan hälsosamtalet och inskrivningen och vi skulle se hur det känns längre fram. Om snittet ömmar osv. Vill ju gärna föda vanligt men kanske inte är så bra heller när man är så rädd över något som inte riktigt går att påverka så mycket :/

• Madelen21

Hallå allihopa
    här är en som är jävligt upprörd över kommunens väghållning...
    var till dagis me dottern 2 km promenad.. vägen dit var totalt osandad å en ganska brant nerförsbacke...
    när vi var nästan nere för backen så ramlar dottern 2 ggr pga halkan å jag ramlar å tappar vagnen m minstingen i.. vagnen kör rätt in i en snödriva men välter som tur är inte... fy fan va arg å less ja blev... ringde kommunen för ja visste int var ja skull vända mig... gubben va skitgrinig å sa att d va peab som skötte väghållningen men han skulle "försöka" framföra det... förbannad blev jag å ringde min sambo som kolla upp nr till peab å ringde dit... faaaan man kan ju för fan bryta både armar å ben...

pust kände bara att ja behövde skriva av mig....
    i övrigt så är jag å minsting förkylda å minsting fick krupp i natt... fast nu e d bättre... nu ska jag strax klä på mig å promenera å hämta dottern på dagis.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~