Inlägg från: Sagolina |Visa alla inlägg
  • Sagolina

~* Juni Bebisar 2013 *~

Jag har från första stund trott det kommer bli en pojke, vet inte varför, men har hela tiden haft en sån känsla! Tror inte vi kommer ta reda på kön, så vi får väl se om jag har rätt sen i juni:P Namn har vi inte funderat på, eftersom hela graviditeten kännts så osäker fram tills nu... Men nu har jag ju sett ett tickande hjärta och en busig unge i 11+2, så kanske vi vågar planera mera snart, när vi smält att det faktist ser ut att bli en baby till juni:)

• Sagolina

Här görs screeningen för kromosomavvikelser mellan 10+4 och 12+6 om jag inte kommer helt fel ihåg. Motsvarar kub med ultra och blodprov. Vill man inte ta blodprovet utan bara kolla med ultra är det mellan 10+4 och 13+6.

• Sagolina

Jag går kommunalt inom HUS-området i södra Finland.
    Här är:
    Inskrivning c. v8-9
    Vul/ul + blodprov v. 11-13
    Rådgivningsbesök c. v15
    Ul c. v20

v15-28 går man till rådgivningen 1gång/månad
    v28-35  varannan vecka
    v35 till förlossningen en gång/vecka 

tillväxt ultra. glukosbelastning mm. görs enligt behov.

Totalt 12-15 besök på rådgivningen och 2-3 läkarbesök (ultra + undersökning) är normalt under en graviditet.    

• Sagolina
    Sömntutan skrev 2012-11-25 12:54:57 följande:
    Hur är det. är det efter v.12 som missfallsrisken minskar drastiskt?

Jepp, så brukar man väl säga att risken för mf minskar drastiskt efter 12hela veckor! Störst risk är det väl vid v5 då hjärtat ska börja slå och v9 då moderkakan ska överta näringstillförseln till fostret!
  • Sagolina

Jag som haft turen att slippa allt vad illamående heter har nu i v13 börjat må illa på kvällarna! Har svårt att få i mig middag och efter att jag ätit den börjar jag må illa... Än så länge är det inte superstarkt, men tillräckligt för att jag inte skall orka göra något på kvällarna.. Nåja, nu ska jag försöka dricka ett glas mjölk, plocka rena tvätten på plats och sen krypa i säng. Tidiga kvällar är det som gäller!:P

• Sagolina

Jag har gått ner ungefär 4½kg sen innan graviditeten och är nu i v13. Eftersom jag är överviktig är det ju bara bra att vikten inte ökat ännu, men samtidigt känns det lite konstigt att minska i vikt som gravid:P 

Har haft blödningar enda sen förra natten, så känner mig lite låg... Som tur ingen värk i samband med blödningarna, så hoppas på att allting är bra med lill*n! Mycket växtvärk har jag haft senaste veckan, så troligtvis har moderkakan flyttat sig lite och det ger blödningar.  Konstaterades på vul att min moderkaka ligger över livmoderöppningen, så i värsta fall kan jag ha blödningar hela graviditeten igenom... Tungt, men så länge allting går bra annars så är blödningarna ett litet pris!

• Sagolina

Någon annan än jag som fått starkare symtom nu i v12-13? Brösten ömmar mera och starkare än tidigare, illamående på kvällarna dök upp från ingenstans, mycket och ibland stark växtvärk...

• Sagolina

Jag tror på pojke:) Får se om jag skall på ul 19december, kanske jag ser något då:)

Finns det någon här inne som har/har haft moderkakan över livmoderöppningen? Hur har det i så fall utvecklats under graviditeten? 

• Sagolina

Kickilina: Jepp, har moderkakan över livmoderöppningen. Har du haft så?
    Hoppas på att den snart skall dra iväg uppåt, för alla blödningar gör mig så deppig... Har nu haft blödningar i två dygn, flera gånger mycket kraftiga. Tar på krafterna både mentalt och fysiskt. Får i alla fall gå på koll 19december om blödningarna fortsätter tills dess. Så lite hoppas jag ju på några mindre blödningar, för att få se lill*n igen innan jul! 

• Sagolina

Asivol: Skönt att höra att allt gick bra för dig! Tycker jag läst ganska mycket om graviditet, men detta med moderkakan över öppningen var något helt nytt för mig då läkaren berättade att det var så.

Alltså hade du ingen blödning under hela graviditeten? Jag har blött sen v5 (12+4idag) och skall endast kontakta sjukhuset om blödningarna kommer i samband med värk eller börja lukta konstigt(risk för inflamation?)

Känns skönt att veta att huvudläkaren på mödrapolikliniken i alla fall förstår att man blir orolig av blödningar, för hon sade genast att jag skall få ett till ul innan jul om jag fortsätter blöda! Har hört så många som oron inte tas på allvar, utan man får bara höra att "så länge det inte värker är blödningar inte farliga". Nu har jag ju världens växtvärk + blödningar, så nog noojar jag från och till! 

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~