• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • hurskadetgå
    Sömntutan skrev 2013-01-08 19:52:32 följande:
    Jag är beroende av nässpray och har varit det i många år. Har fått hjälp och det har blivit bra under en period, men så fort man blir förkyld är det kört. Nu under graviditeten är ja täppt hela tiden och nässprayen är min bäsa vän. Blir en aning orolig när jag läser detta måste jag säga.
    Jag kan kolla upp det, återkommer. Minns ej nu då läste om detta i samband med min förra graviditet som tyvärr slutade i missfall (MA). Hör även med din barnmorska vad hen säger.
  • Sonaten
    malinhudis skrev 2013-01-08 06:43:06 följande:
    Sonaten, jag hade det så tidigare, kanske någon må ad sen. Vaknade 04.30 VARJE morgon! Men nu sover jag bättre igen :) Hoppas det vänder!

Ikväll undviker jag att gå till sängs alltför tidigt. Så får jag förhoppningsvis sova desto längre. Det är ju fint om man får sova ordentligt innan bäbisen kommer, sen vet man ju att det blir sömnkatastrof ett halvår eller mer...
  • Sonaten
    Kamillan skrev 2013-01-08 20:39:22 följande:
    Uppppsssss.... Plus 12 kg i v20...... Men men..... Gick upp 30 o 35 kg de andra gångerna..... Men får nog börja tänka lite på vad jag äter nu...

Inget kul när man inser att man liksom tappat kontrollen över kilona. Jag är rädd för att slutet av graviditeten och förlossningen blir för tuff om man går upp för mycket? Det leder väl också till större barn = svårare att klämma ut?? Fick snitt pga sätesbjudning förra gången, och då gick jag upp totalt ca 13 kg (dottern vägde 4530), men nu har jag redan gått upp ca 10 kg. Hoppas på att ungens tyngd inte är proportionell mot min viktökning
  • hurskadetgå
    Detta är taget från FASS om nässprayen Nasonex, bör väl gälla alla nässprayer innehållande kortison (kortikosteroider).4.6 Graviditet och Amning

Graviditet och amning: Klinisk erfarenhet från gravida kvinnor är begränsad. I djurförsök har kortikosteroider visat sig ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). De djurexperimentella resultaten förefaller dock inte ha någon relevans för människa vid användning av Nasonex vid terapeutiska doser.

Det finns inga adekvata eller välkontrollorerade studier med gravida kvinnor. Efter intranasal tillförsel av maximal rekommenderad klinisk dos kunde mometason inte uppmätas i plasma; därför förväntas exponeringen till fostret vara försumbar och risken för reproduktionstoxicitet mycket låg.

Som andra nasala kortikosteroidläkemedel ska Nasonex nässpray inte användas under graviditet och amning om inte den förväntade nyttan för modern uppväger den potentiella risken för modern, fostret eller spädbarnet. Spädbarn födda av mödrar som erhållit kortikosteroider under graviditeten ska noga observeras med avseende på hypoadrenalism.

Så här tolkar jag det som. Det finns ingen egentlig anledning till oro vid användning av nässpray i normal "terapeutisk"dos. Nyttan av produkten bör dock verkligen övervägas om den ska användas vid graviditet.

• Hjärtat3
    MissMe83 skrev 2013-01-08 22:13:41 följande:
    Hjärtat3: ha ha join the club. Min man har varit hemma nu fyra dagar... Ska bli sååååå skönt att han jobbar imorron. Hoppas han jobbar över lite åxå
    Samma här. Han har vart hemma tre veckor nu och börjar jobba på måndag igen. Ska bli såå skönt att slippa honom några timmar.
  • Kamillan

Min första gick jag upp 30kg ut kommer en liten plutt på2650, andra plus 35 kg ut kommer en liten på 2850.....och då har jag gått full tid.....quote=68275951][quote-nick]Sonaten skrev 2013-01-08 22:27:03 följande:[/quote-nick]

Kamillan skrev 2013-01-08 20:39:22 följande:
    Uppppsssss.... Plus 12 kg i v20...... Men men..... Gick upp 30 o 35 kg de andra gångerna..... Men får nog börja tänka lite på vad jag äter nu...
    Inget kul när man inser att man liksom tappat kontrollen över kilona. Jag är rädd för att slutet av graviditeten och förlossningen blir för tuff om man går upp för mycket? Det leder väl också till större barn = svårare att klämma ut?? Fick snitt pga sätesbjudning förra gången, och då gick jag upp totalt ca 13 kg (dottern vägde 4530), men nu har jag redan gått upp ca 10 kg. Hoppas på att ungens tyngd inte är proportionell mot min viktökning [/quote]
  • AlexandraViberg

När jag var riktigt dålig i v.8 med grav illamående och värsta förkylningen pratade jag med läkare och fick då ok på nezeril (dock EJ otrivin) sant bafucin för halsen men absolut INTE zyx eller strepsils. Apoteket bekräftade detta.

• Hjärtat3
    AlexandraViberg skrev 2013-01-08 23:19:15 följande:
    När jag var riktigt dålig i v.8 med grav illamående och värsta förkylningen pratade jag med läkare och fick då ok på nezeril (dock EJ otrivin) sant bafucin för halsen men absolut INTE zyx eller strepsils. Apoteket bekräftade detta.

Vad är det som gör Nezeril ok men inte Otrivin? Sa han/hon det?
  • Pellefanten

Jag som varit så nojjig över vikten och hade riktig ångest i morse när jag vägde mig har i vecka 17(16+4) bara gått upp 0,5 kg :)

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~