Mjj83l skrev 2013-01-16 12:08:28 följande:
Här är lite "what to do"

:
Se över er ekonomi!! Sänka lånekostnader? Storhandla? Sälja av saker? Billån? Sänka bensinkostnader? Boende? El?
Vi klarade oss genom att snåla med föräldradagarna, göra en livsstila förändring ang ekonomin, välja att bo billigare, sälja av saker, och vårdnadsbidraget.
Allt går om man bara vill!

Det är möjligt om man är två Mjj83I eller fler föräldrar, som ensam med en boendekostnad på 5000kr/mån i en tvåa (kan inte bo mindre), utan vare sig bostads, bil eller studielån, storhandlar bara och jobbar heltid och behöver bilen till och från jobbet. Jag kan spara pengar i vanliga fall, men nu varit sjukskriven sedan oktober pga illamåendet och kommer att studera hela våren helt utan inkomst där jag använder mina sparpengar från tidigare under hela våren. Det innebär att jag inte kommer att ha en krona kvar av mina besparingar när jag är klar (behöver bilen till universitetet också då det inte är skäligt för mig att åka hemifrån kvällen innan då jag måste åka innan första bussen går för att hinna dit i tid till morgonens första lektion kl 8).
Kommer inte lida under föräldraledigheten, men den blir inte längre än fullt uttag på de dagar som en får hel ersättning för räcker till. Vårdnadsbidrag på 3000 kr räcker inte långt och inte ens till hyra, och jag tänker inte riskera att inte kunna betala hyran för att vara hemma länge.
Jag beundrar de som kan vara hemma länge, för mig är det dock inte möjligt, vare sig ekonomiskt eller rastlöshetsmässigt.