• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Solrosen82

Grattis till lyckade ultraljud! Klantigt av Bm att nästan försäga sig Mytol ;)

Jag e också sugen på surt, men när jag ska äta citron så drar munnen bara ihop sig, så det blir citronvatten istället. :)

Alexandra: förstår dig ang dottern och magen. Vår dotter ska känna och hålla på med magen när hon vill "visa upp den" ;) Blir lite irriterande till slut.

• Caliphora

Surt här med - åt Uncle Bens sötsur sås på ALLT i början. 

Vad är vårdnadsbidrag? Har inte hört om det i mina resor genom bidragsdjungeln...

• Madelen21

caliphora:

Vissa kommuner har vårdnadsbidrag, min kommun har det.
    Det innebär att man kan välja att ha sitt barn hemma tills dess att det fyller 3 år och få 3000 kr/ månad skattefritt.
    Jag har det för min son och det känns bra.  Om det är det vårdnadsbidraget du menar....
    Man kan jobba fast man har det men då lär man ju lösa barnvakt på annat vis.. för mig passar d bra då ja är timvikarie... jobba kväll å helger...

Men nu är ja hemma helt pga foglossning.. orkar inte jobba mer pga ryggen redan gett sig till känna...
    å jag anser att man måste tänka på sig själv och barnets bästa i första hand.. jag får iaf 3000/ månad plus barnbidraget och sambon tjänar väldigt bra så vi klarar bra endå vilket känns jättebra... hoppas du fick svar på din fråga :) 

• Valborgs

Vissa kommuner erbjuder vårdnadsbidrag, på 3000kr/mån som man får istället för att använda barnomsorg. Här får man använda det mellan barnet är 1-2 år, men oftast är det upp till 3 år.

Ingen av föräldrarna får vara arbetslös eller sjukskriven och man får inte ta ut föräldrapenning för något barn under tiden.

• Mjj83l

E[quote=68418547][quote-nick]Caliphora skrev 2013-01-17 18:46:34 följande:[/quote-nick]Surt här med - åt Uncle Bens sötsur sås på ALLT i början. 

Vad är vårdnadsbidrag? Har inte hört om det i mina resor genom bidragsdjungeln...

[/quote

Ett bidrag en del kommuner ger när man tagit ut x antal föräldra dagar men väljer att ha sitt barn hemma (alltså inte på dagis) kan man få tills barnet fyller 3 år. 3000kr i månaden.

Det tillsammans med jobb 1 kväll och 1 helg imånaden gjorde att jag fick ut lika mkt pengar imånaden som full föräldra penning, men kunde vara hemma m dottern längre <3

• Valborgs

Oj, du hade redan fått svar såg jag nu.. :)
    Man måste förresten ha tagit ut minst 250 dagar för barnet oxå.
    Finns många regler iaf!
    Jag har det just nu för min mellantjej. Fick veta att det fanns här när hon var några månader och började då ta ut full föräldrapenning och sparade pengar för att använda ihop med de 3000. Vi kommer att ta det fram till maj iaf och sen får vi se om det blir att fortsätta på hösten eller om vi ska skola in då. Är väl en karenstid på 3-4 mån om man säger upp det innan man får söka igen.

• ThereseJohansson

Så fort jag stänger ögonen och försöker somna så får jag en buff, och jag ler sådär fånigt lyckligt..en kille som redan retas med sin mamma :)

• MissMe83

Nu ska vi iväg på rul!! åååh vad spännande. Sedan äter vi tårta och firar mannens födelsedag :-kr

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~