• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • ThereseJohansson

Pellefanten: jag har inget recept utan blandar bara ihop smeten till bra konsistens :)

Blir ju alltid palt över och mitt tips är då att steka den, sjukt gott :)

• ThereseJohansson

Eller menade du smeten?? Jag har inte så bra koll på kroppkakors smet då jag aldrig gjort de själv, bara vart med mamma då hon gjort...

Men paltsmeten borde vara fastare tycker jag eftersom den blir fastare då man kokar, men som sagt inte riktigt 100 på kroppkakornas smet, tyvärr...

• MissMe83

Låter skumt med palt. Tror man får testa det om man blir bjuden på det av någon som kan göra det

• Sagolina

Lill*n tog sig precis ett rejält träningspass! Magen for hit och dit, sparkar delades ut i mängder och jag bara njöt allt!:) Är så skönt att känna av lill*n dagligen och speciellt såna här stunder gör att jag vågar tro på att få hålla honom/henne i famnen i juni!

• Solrosen82

Jag gjorde palt själv för första gången igår. Använde mig av vår kokboks recept och frågade svärmor vilket mjöl hon använde. Till ca 14-15 paltar med ca 5-6cm i diameter så hade jag detta ungefär:

10-12 medelstora/stora potatisar

2.5 dl vetemjöl

1.5 dl grahamsmjöl

2 tsk salt

Riv potatisen eller kör den i en köttkvarn(bästa alt). Låt det rinna av lite och tillsätt sen salt och mjöl tills blandningen är så fast att du kan forma paltar som håller ihop. Kokas i ca 30-40 minuter i saltat vatten.

Så gjorde jag, men det finns en uppsjö av olika varianter. :)

• Kroa

Eftersom flera här fått barn tidigare undrar jag lite om täta och kraftiga sammandragningar är farligt? Eller ja, bör jag oroa mig för någonting?
    Jag ska träffa en läkare imorgon, så borde jag bara vänta tills dess? Har haft såhär sen igår, och kan väl även säga att jag oxå har foglossning (antar jag, det är de jag ska träffa läkaren för imorgon) men de smärtorna har oxå blivit värre... :/

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~