• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Pernilla74

Hej ! Jag har två saker som jag funderar över... Dels vad är normalt att man ligger på i socker värde när barnmorskan har tagit blodprov ? Dels om läkaren har skickat in ett sjukintyg till FK, kan man då räkna med att man är sjukskriven på dom procenten eller behöver man göra något själv ?

• Baby Lei
    mhpo skrev 2013-03-13 13:14:30 följande:
    Är det någon som vet hur långt tid det tar innan man får besked när man har skickat in blankett om inkomster innan man får ett svar? Får man det i brevlådan eller på "mina sidor" på försäkringskassans hemsida? Eller kanske både? Är student men med arbete innan och är nervös över att inte få vad jag ska ha.. äntar dock lite med att måla fan på vägen :)

Det tog bara någon vecka för mig att få hem FK's SGI beräkning.
    Jag fick det på posten. 
  • Hannathu
    Pernilla74 skrev 2013-03-13 13:21:55 följande:
    Hej ! Jag har två saker som jag funderar över... Dels vad är normalt att man ligger på i socker värde när barnmorskan har tagit blodprov ? Dels om läkaren har skickat in ett sjukintyg till FK, kan man då räkna med att man är sjukskriven på dom procenten eller behöver man göra något själv ?

normalt blodsocker ligger någonstans mellan 4 och 8 (inte över 10 helst)

och

Nja - de kan begära kompletterande uppgifter och det kan ta tid att få igenom sin sjukskrivning. Men när den går igenom så är det från dag 1 (det datum som står på sjukintyget)
  • ThereseJohansson

Eftersom jag är gastric bypass opererad så gör inte jag glukosbelastning utan har istället fått en sockermätare och värdet ska ligga mellan 4-8 :)

• Kickilina

Sofie och Laura; tycker att det låter som ligamenten som spökar! Det kan kännas som stötar när de plötsligt sträcks...

• Hannathu
    sofie och laura skrev 2013-03-13 12:10:41 följande:
    Kickilina: har en fråga angående detta, det hugger till i vänster sida om jag böjer mig ner eller gör för snabba rörelser det liksom hugger till bör jag bli orolig

Hade så förra graviditeten och fick förklarat för mig att det kunde vara ligamenten. Precis som Kickilina skriver
  • mhpo
    Baby Lei skrev 2013-03-13 13:28:38 följande:

Det tog bara någon vecka för mig att få hem FK's SGI beräkning.
    Jag fick det på posten. 
    okej tack, ja då borde beräkningen vara hemma inom kort då :) 
  • Tvåönskarblifler

Pernilla74: Jag skulle säga att ett normalt blodsockervärde ligger mellan 4-7, om man inte är diabetiker. Sen ligger jag ibland lägre, men hellre det än tvärtom. Kolla på 1177.se om du är osäker, den sidan brukar jag ha stor nytta av som sjuksköterska :)

• Zora

Ställde en fråga till Försäkringskassan om vad jag behöver skicka in för papper för beräkning av föräldrapenning. Har nyligen bytt jobb så därför jag frågade.. I allafall ska jag skicka in ett arbetsgivarintyg från min förra arbetsgivare. Är det någon som vet om det är ok att skicka en kopia? Måste den i såfall vara vidimerad (eller vad det heter)? Har hört att andra fått skicka in lönespecar också, men det sa dom inget till mig om? Behövs inte det? Eller ska jag skicka med det för säkerhets skull?

• Pernilla74

Hej och tack för svaren ! Jag hade visst 3 i sockervärde men det är säkert ingen större fara med det :) Det är väl värre om man ligger högt antar jag...

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~