• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Meoow

ThereseJohansson - här är en som varit konstant förkyld sedan början av november :/ blir aldrig riktigt sjuk så jag behöver vara hemma från jobbet men förkylningen vägrar ge med sig :/ lätt värt varenda liten krämpa dock, Ååh vad jag längtar efter lilla pyret nu :)

• Kickilina
    Madelen21 skrev 2013-03-14 08:05:15 följande:
    kickilina: hur gick de för din dotter hos ögon doktorn igår?
    här så gick det inget vidare bra... när hon skulle säga vad dom olika figurerna var blev det ganska mycket fel på långt håll.. på nära håll däremot gick det hur bra som helst med dom pytte små figurerna... sen fråga hon ifall hon är snubblig osv men det är hon inte... jag gjorde ett test på henne hemma igår som ögon doktorn fråga mig om hon klara av... å det var att ställa fram tex tre glas å fråga om hon kunde ge mig det i mitten... hon förstog inte vad jag mena och peka på fel... så nu ska läkaren prata med  falun på måndag å höra hur vi går vidare :/ 
    Nja, gick inte så bra för min tös heller. Hon har, trots starka glasögon, svårt att se det hon ska på syntavlan så nu blir det utredning om det är en grundläggande sjukdom till att hon ser dåligt. Det man funderar kring är albinism, alltså att hon är albino. Man kan ha sk. okulär albinism, som bara sitter i ögonen, avsaknad av pigment. Då kan ögonen bara bli hjälpt med glasögon tills synen når ett tak. Just nu ser hon ca 50-60%, med glasögon kanske 75% (målet är ju 100%).

Låter som din dotter kanske är översynt eller liknande, det kan ju dock växa bort om de får ha glasögonen ett tag! Jag blev så chockad när jag fick beskedet att min dotter skulle få glasögon men det är ju bra att det upptäcks och idag har 1/5 i förskoleklass glasögon.
  • Sagolina

Hemma igen efter sockerbelastningen. Fy vad sött och vad hungrig jag blev! Måst få min frukost när jag vaknar, annars tycker jag hela dagen blir konstig:S Nåja, imorgon borde jag väl få resultaten, så hoppas jag på att allting är ok! Vid start tog hon ett snabbtest i fingret som låg på 4,7 om jag kommer rätt ihåg, men efter det var det bara vanliga blodprov, så de resultaten måste jag vänta på...

• Premismamma

Måste få fråga - 

Är det någon som ha gjort ett flödesultraljud?

Här om dagen gjorde jag ett sånt och flödet från moderkakan till navelsträngen var bra men flödet från mig till moderkakan fick 2 poäng.

Bebis växer som den ska sa bm men att vi skulle göra ett nytt ul om några veckor.

Bm sa att jag skulle vara beredd på att även denna bebis skulle komma tidigare. 

• Hannathu
    Premismamma skrev 2013-03-14 10:25:04 följande:
    Måste få fråga - 

Är det någon som ha gjort ett flödesultraljud?

Här om dagen gjorde jag ett sånt och flödet från moderkakan till navelsträngen var bra men flödet från mig till moderkakan fick 2 poäng.

Bebis växer som den ska sa bm men att vi skulle göra ett nytt ul om några veckor.

Bm sa att jag skulle vara beredd på att även denna bebis skulle komma tidigare. 

Ja vi gjorde det med sonen men fick bra poäng på allt så jag vet inte riktigt hur det funkar om det inte gör det. Det gjordes för att jag fick havandeskapsförgiftning
  • Baby Lei
    mytol skrev 2013-03-14 04:04:08 följande:

Ja, det är tufft.
    Han jobbar inom industrin och tyvärr så går det ju inte så bra för fabrikerna överlag i sverige å sambon är dessutom perfektionist och känner väl från sina högre chefer att får han det inte att gå runt så riskeras fabriken att slås igen.
    Å iom hans perfektionism så litar han inte på att andra gör saker till sitt yttersta så att lämna över helt å fullt vet jag inte när de skulle hända . Men 1-2 dagar i veckan är han inte helt främmande för.

Han var på väg att gå in i väggen för ett år sen. När han anställdes skulle dom vara 3 som delade på jobbet men när han anställdes så gick den ena in i väggen å den andra bytte jobb men inga ersättare tillsattes, jo min sambo då som fick göra 3 mans jobb. Han körde på i ett halvår ungefär sen tog det stopp för även honom å då tillsattes det till slut 1 till iaf. 
    Det är stor skillnad på sambo nu mot för ett år sen. För ett år sen var han som apatisk och fungera liksom inte hemma, det enda som kunde få honom att lysa upp var vincent.
    Hans tvillingsyster är dessutom sjuk i cancer så det bidrog väl inte direkt heller. 
    Vad starkt att han har återhämtat sig utan sjukskrivning! Men så fruktansvärt med hans syster. Det påverkar såklart hela familjen.
    Helt galet att ett företag medvetet låter för få göra för många människors arbete. Underbemanning är en så oekonomisk lösning på lite sikt (när folk börjar bli sjuka av stressen).

Jag jobbar med tv produktion och jag tycker faktiskt att branschen har mognat enormt de senaste åren. Som jag skrev tidigare så är det plötsligt (precis som det ska vara i alla branscher) normalt att ta semester och föräldraledighet osv. Så verkar det inte ha varit "back in the days"...
    Jag har något så ovanligt som en fastanställning, annars är de flesta projektanställda och valsar runt på diverse produktionsbolag och tv kanaler. Nu när jag ska bli mamma känns det fantastiskt att vara anställd.

Men det där med att jobba hårt har ju flera sidor, allt är inte bara negativt med det. Jag älskar mitt jobb och har kommit en bit i karriären genom att satsa fullt. Det har jag ju kunnat när jag inte har haft barn osv. Nu går jag in i en annan fas, då jag kan jobba på ett annat sätt och då är det såklart skönt att ha hunnit en bit karriärmässigt. Som chef är det faktiskt ett annat tempo, och jag bestämmer själv hur jag lägger upp mitt arbete så att det passar mig.       

• Baby Lei

Är det någon här inne som har koll på det här med bristningar?
    Om man får bristningar, när brukar de komma? Är det precis mot slutet när magen är som störst eller kommer de tidigare av hormonanstormningen?

• Hannathu
    Baby Lei skrev 2013-03-14 12:49:37 följande:

Är det någon här inne som har koll på det här med bristningar?
    Om man får bristningar, när brukar de komma? Är det precis mot slutet när magen är som störst eller kommer de tidigare av hormonanstormningen?

De kan komma när som helst - de flesta av mina kom dagarna efter förlossningen
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~