• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • mytol

Baby lei:

Jag betvivlar det. Vet att diskussionen var uppe förra gången.

Det är ett rent under att han har den lön han har med tanke på företaget så det får man ju ändp vara glad åt.
    Nu känns det inte som ett stort problem egentligen för om han kan vara hemma från jobbet jobbmässigt så kan han vara det utan att ta ut föräldradgar iom att han som du har ungefär 4 månaders sparad semester, samt 1 månads komp och 1 månad i flextid att ta ut och det förlorar han ju inget på.

Men jag är realist å vet ju att all denna sparade semester, komp och flex kommer ju inte från ingenstans utan han är ju alltid överhopad med jobb och har svårt att vara borta mer än 2 dagar från jobbet å sen e allt kaos å han blir bara kvar längre om dagarna sen. Så det bästa är när han jobbar sina vanliga veckor så att man ses på helgerna å kvällarna utan å ha en stressad å splittrad sambo och pappa. 

Förra sommaren hade han 7 dagars semester så denna sommaren kommer kännas jättelyxig när vi ska ha minst 8 veckor ledigt ihop.  

• Sagolina

Inatt rörde lill*n sig så kraftigt att hela jag ryckte till:P Var en superkraftig rörelse följd av några lite försiktigare, dock kraftigare än vad de brukar vara! Han/hon var ganska lugn igår, så tog väl ut svängarna lite extra inatt istället:)

Vet någon föresten om flunssa (trötthet, snuva, halsont, heshet, men ingen stegring/feber) kan påverka sockerbelastningens resultat? Har varit flunssig i en vecka nu och imorgon är det dags för sockerbelastningen, funderar om den borde skjutas fram, men vill gärna få den överstökad nu...! 

• Hannathu
    mytol skrev 2013-03-13 02:54:52 följande:
    Baby lei:

Det är ett rent under att han har den lön han har med tanke på företaget så det får man ju ändp vara glad åt.
    Nu känns det inte som ett stort problem egentligen för om han kan vara hemma från jobbet jobbmässigt så kan han vara det utan att ta ut föräldradgar iom att han som du har ungefär 4 månaders sparad semester, samt 1 månads komp och 1 månad i flextid att ta ut och det förlorar han ju inget på.

Men jag är realist å vet ju att all denna sparade semester, komp och flex kommer ju inte från ingenstans utan han är ju alltid överhopad med jobb och har svårt att vara borta mer än 2 dagar från jobbet å sen e allt kaos å han blir bara kvar längre om dagarna sen. Så det bästa är när han jobbar sina vanliga veckor så att man ses på helgerna å kvällarna utan å ha en stressad å splittrad sambo och pappa. 

Förra sommaren hade han 7 dagars semester så denna sommaren kommer kännas jättelyxig när vi ska ha minst 8 veckor ledigt ihop.  
    Ett litet tips om man har mycket sparat är att ta föräldraledighet (så att ni kanske kan få jämställdhetsbonus oxå) och sen täcka upp inkomstbortfallet genom att ta ut sparad semester och komp i pengar. 
  • Baby Lei
    mytol skrev 2013-03-13 02:54:52 följande:
    Baby lei:

Vad tufft att jobba så mycket.  Jag jobbar också i en bransch där vi har tuffa arbetstider och sällan tar ut semester. Jag har 3,5 månaders semester sparat som jag tänkte börja använda mig av under det närmaste åren. Som tur är har branschen verkligen förändrats de senaste åren och fler och fler är föräldralediga lika mycket som andra verkar vara (min egen helt ovetsnskapliga analys).Så jag känner full support i att vara hemma i drygt ett år( blir väl ett år och några månader om jag börjar jobba i augusti 2014). Så skönt!

• Happymom

Ser att ni pratar om hur mycket pengar man får ut som FL. Tänk på att det finns ett tak (som är ganska lågt)! Om inte arbetsgivaren betalar en del av fl-lönen, så kan man alltså få MYCKET mindre än 80% av sin lön. Kan ha fel, men tror taket är 18700 kr och då är det alltså det föräldralönen baseras på om man tjänar högre i vanliga fall.

• sofie och laura

Kickilina: har en fråga angående detta, det hugger till i vänster sida om jag böjer mig ner eller gör för snabba rörelser det liksom hugger till bör jag bli orolig

• Hannathu
    Happymom skrev 2013-03-13 12:00:41 följande:
    Ser att ni pratar om hur mycket pengar man får ut som FL. Tänk på att det finns ett tak (som är ganska lågt)! Om inte arbetsgivaren betalar en del av fl-lönen, så kan man alltså få MYCKET mindre än 80% av sin lön. Kan ha fel, men tror taket är 18700 kr och då är det alltså det föräldralönen baseras på om man tjänar högre i vanliga fall.

nej taket är 39000 x0,97x0,8 = man kan få ut 30' före skatt
  • mhpo
    Hannathu skrev 2013-03-13 12:48:11 följande:

nej taket är 39000 x0,97x0,8 = man kan få ut 30' före skatt
  • mhpo

Är det någon som vet hur långt tid det tar innan man får besked när man har skickat in blankett om inkomster innan man får ett svar? Får man det i brevlådan eller på "mina sidor" på försäkringskassans hemsida? Eller kanske både? Är student men med arbete innan och är nervös över att inte få vad jag ska ha.. äntar dock lite med att måla fan på vägen :)

• Madelen21

här är en till som oroar sig över fp... men ja orkar inte tänka på det... ja ringde dit å tala om min situation och då sa hon att hon skulle skicka mig ett papper som jag ska skicka in, jag är tydligen arb lös när jag är timvikarie... jag har ju haft vårdnadsbidrag oavbrutet sen min son fyllde ett å kommer så ha tills han blir 3 alltså juli ut och hon sa att jag på så vis skydat min sgi å bla bla bla... äääsh ja hatar allt som har med fk å sånt där å göra... jag väntar nu på att rätt papper ska komma så ja får skicka in... jag får väl vad jag får, får jag lägsta så är det väl så, vi överlever endå, sambon har ett jobb med hög lön så det går bra. Jag tycker bara det är drygt allt med fk å allt jävla krångel... 

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~