• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Happymom

Jag har också haft tanken på att adoptera. Kanske inte just nu när vi väntar en liten... Anledningen låter kanske lite märklig, men jag har ända sedan jag var liten trott att jag skulle adoptera. Ungefär på ett lika självklart sätt som barn tänker att de ska få barn när de blir vuxna. Jag ville helst ha barn från Chile eller Indien (för jag tyckte människor från de länderna var så vackra). Innan vi bestämde vi blev grvida läste jag på mycket im adoption och man kan t.ex läsa om det som Kickilina beskrev ovan. Man ska inte adoptera barnet som någon välgörenhetstjänst. Det värsta ett barn kan få höra av sina föräldrar när det testar din kärlek och gränser är "du borde vara tacksam över att få vara här hos oss". Ett barn behöver såklart känna villkorslös kärlek, med gränser såklart. Ja, som sagt man bör nog verkligen tänka över varför man adopterar och hur man skulle klara av det... Men jag har fortfarande kvar en sorts önskan om det, som jag inte riktigt kan förklara.

• Novasmamma02

Hej på er! Har skrivit i tråden tidigare, men inget svar så jag försöker igen:) Ska ju som er ha en liten i sommar. En flicka :) har en Nova sen tidigare. 26 juni är bebis beräknad. Är i vecka 26 nu. (25+3). Nu har jag funderingar. Jag har blivit helt superorolig för precis Allt jag äter och stoppar i mig. Ett exempel är om det är okej att äta Eller dricka sötsaker. Är så rädd för att allt ska skada bebisen. Likaså chips. Speciellt med ostsmak. Jag känner inte igen mig själv. Någon av er som känner Detsamma? Hoppas på svar. Trevlig helg :)

• Madelen21

novasmamma02: hej å välkommen hit, äta och dricka sött är ingen fara skulle jag tro. jag själv är hel tokig i allt som är sött. jag har haft olika perioder när jag ätit olika saker. just nu har jag en period då jag är sjukt sugen på jordnötter förut var det gräddbakelser. glass äter jag också mycket. jag är i v 27 å har gått upp ca 10 kg. har gått upp 18 och 20 kg med mina barn. läst i en bok att barnet är ca 30 cm å väger omkring 1 kg nu.. helt sjukt va fort tiden går, 95 dagar till bf, ja tror tiden kommer springa iväg :)

• regnskogen

Novasmamma - det finns en sida, från Livsmedelsverket där dom listar upp vad man inte bör äta som gravid. Jag är beroende av päronläsk och ostbågar, men har inte fått ett ajaj från BM :)

• sofie och laura

Jag tror inte att man adopterar barn som en sorts välgörenhets tjänst???
    När man adopterar ett barn och går in på adoptions byrån är man där först med största spänning till att bli förälder.
    Liksom vi den dagen vi blir gravida? Det är väl inte egoistiskt tänkande?
    Att kunna genomföra en adoption samtidigt som man är medveten om att man inte har något hinder för att kunna bli gravid.. att låta ett barn av alla världens barn få känna på att bli älskad av en familj är bara gott.
    Jag tror inte att en människa genomför en adoption för att sedan lägga skuld till barnet.. 

• Novasmamma02

Tack för era svar. Livsmedelsverket har jag varit ute på Så det har jag koll på, men jag tror att jag överdriver väldigt. Ikväll frågade jag min gubbe om det var okej att äta Crème fraîche med paprika och chili smak. Kanske blir för uppskrämd av allt jag läser. Vågar knappt äta ute. Å kaffe dricker jag mycket, mer än vad jag ska. Den största anledningen Är för att jag är en stressad person, och när jag sätter mig med en kopp kaffe, Lugnar jag ner mig, samtidigt som att jag får "ångest" för vad jag ätet och dricker.

• Happymom

Novasmamma, jag träffar en dietist med jämna mellanrum och vi pratade lite om att jag har sånt enormt sötsug. Risken kan vara att man äter sådant istället för nyttig mat och då är det inte direkt bra för dig, men barnet får ändå vad det behöver från din kropp. Det är du som får näringsbrist. Att äta sötsaker utöver den nyttiga maten är inte farligt på annat sätt att du kan få en ohälsosam övervikt. Min dietist påpekade också att det jag stoppar i mig när jag är gravid (och ammar) kommer barnet sedan att vara mer benägen att vilja äta.

Att det skulle vara farligt för bebisen behöver du inte vara orolig för.

Några tips för/mot sötsuget från min dietist:
    -Ät MER (nyttig mat)
    -Ät regelbundet
    -Doppa frukt i choklad
    -mixa kesella med frusna bär och hasselnötter (smakar och påminner om glass, men är bra mycket mer mättande)
    -försök äta något proteinrikt till varje måltid, t.ex kesella (även vid mellanmålen), det mättar mer
    -ta en bit mörk choklad om sötsuget är starkt. Det är mäktigare än vanligt godis.
    -Var inte rädd för att äta lite godis ibland. Det gör inget. Bara det inte är hela tiden

• Kickilina
    sofie och laura skrev 2013-03-16 20:35:31 följande:
    Jag tror inte att man adopterar barn som en sorts välgörenhets tjänst???
    När man adopterar ett barn och går in på adoptions byrån är man där först med största spänning till att bli förälder.
    Liksom vi den dagen vi blir gravida? Det är väl inte egoistiskt tänkande?
    Att kunna genomföra en adoption samtidigt som man är medveten om att man inte har något hinder för att kunna bli gravid.. att låta ett barn av alla världens barn få känna på att bli älskad av en familj är bara gott.
    Jag tror inte att en människa genomför en adoption för att sedan lägga skuld till barnet.. 

Varför skulle man annars adoptera om man kan få biologiska barn om det inte skulle vara för att var "god" "snäll"?

Och att jag väljer att sätta ett barn till världen och bli gravid är bara egoism, det är ju inte barnet jag tänker på utan det är min vilja/längtan/önskan över ett barn som styr! (sen visst, att jag väljer att få syskon till mina barn kan även handla om längtan från dem att få ett syskon...)

Tror inte heller att föräldrarna behöver visa att de lägger någon sorts tacksamhetsskuld på barnet för att barnet i vilket fall kan uppleva det som så. Tror inte att det bara är frid och fröjd och bäst för barnet att ta det ifrån sitt ursprung. Kanske inte så konstigt att risken för självmord och psykiska sjukdomar är vanligare hos adopterade än hos resten av befolkningen (Det visar undersökningen "Unga internationellt adopterades livssituation och hälsa" som genomförts på uppdrag av Socialstyrelsen.

Idag växer även köerna för internationell adoption detta då nationell adoption ökat (vilket är superbra i och för sig) Det allra bästa för ett barn som av någon anledning förlorat sina föräldrar är att få stanna så nära sin hemmiljö som möjligt och behålla de sociala band som trots allt kan finnas, tror jag alltså på att stötta dessa nationella adoptioner i ursprungsländerna. Barnet har ju oavsett förlorat kontakten med sina föräldrar, men kanske i dessa fall kan slippa mista kontakten med sitt hemland, språk och miljö.

Däremot, de barn som är tillgängliga för internationell adoption tycker jag absolut ska adopteras på stört. Barn är mirakel och alla är värda kärlek och trygghet. Men jag anser att de som redan står i kö för att adoptera är tillräckligt många och jag unnar då gärna de ofrivilligt barnlösa i kön att ta emot dessa än de som kan få biologiska.
  • Sagolina

Vaknade upp med spänd nacke och huvudvärk idag... Inte kul så här på en ledig dag med superfint väder, njuter inte riktigt lika mycket. Har ganska mycket program för dagen, så hoppas på att värken släpper nu när jag har börjat röra på musklerna:)

Har föresten någon här tips på goda och mättande frukostar? Känner att jag vill ha lite variation! 

• MissMe83

Kicklina: finns massor jag kan skriva om adoption. Då vi har varit barnlösa i åtta år har vi en helt annan vinkel på det.
    Jag bloggade om vår resa och vår adoptions process. Den finns kvar men uppdateras inte mer. Den förklarar en del
    Http://langtantilldig.wordpress.com

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~