sofie och laura skrev 2013-03-17 12:35:01 följande:
Varför skall man in på en adoptionabyrå och bli förälder och ha tanken som en slags välgörenhetstjänst?
Man går en föräldrUtbildning och resan dit är lång..... Det är inte bara fix trix
Sedan tror jag ingen att i gruppen här inne har sagt det eller uttalat sig om att få hjälpa ett stackars fattigt barn !! Hormonell får man bli det är mer än godkänt!
Till er som vill adoptera har gjort det Säger grattis och lycka till i menat som en graviditet eller nyblivna mammor eller pappor
Vi kan nog diskutera i all evighet tror jag, kommer nog tänka olika ändå
Känns också som du missuppfattat en hel del av det jag skrivit.
Egosim / välgörenhet är inte samma sak och jag skrev det inte i samma mening så där har du nog mixat ihop det tror jag. Min fråga var bara: 1) Om du kan få biologiska barn. Vad kan då anledningen i det stora hela vara till att adoptera om inte för att an känner att man vill göra en välgärning? Och då menade jag kan det vara en bättre välgärning att ta hand om ett fosterbarn! Vilket min make och jag funderar på att göra i framtiden! Skitjobbigt men välbehövt i vårt samhälle!
2) Mycket av det vi gör är egoistiskt oavsett hur hårt det låter. Ibland kan det vara bra att inse, för att man på så vis kan försöka bli mindre egoistisk. Vad var din anledning till att du fick ditt första barn? Var det för att jorden behövde ett till barn? Eller var det för att du ville ha ett barn (i grunden egosim)??
Som sagt, vi tycker olika och väl är väl det, så tråkigt det skulle vara om alla tyckte lika. Men du får gärna in och leta olika undersökningar/studier om adoption för att se att det inte bara är en positiv handling!