• Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~
  • Solrosen82

Det är så roligt att läsa om er som försökt bli gravid länge och så plötsligt händer det :)

Och er som blivit gravida oplanerat är också roligt att läsa om. För oss så var bebis planerad, men jag blev lite chockad då det tog sig direkt. :) Det har det inte gjort med de andra barnen.

• ThereseJohansson

Jag är i v30 (29+2) och är inte heller jätte stor..det syns att det är en bebismage...sf måttet ökar som det ska så oroar mig inte...sen är det ju bara bra för min rygg om jag inte blir allt för stor...

Rätta mig om jag har fel men har hört att har man varit gravid innan så syns magen mer vid nästa graviditet?? Ingen aning om det stämmer men har hört det av flera :)

• mytol
    Sagolina skrev 2013-03-16 07:03:39 följande:
    Sömntutan: Efter att ha läst i olika trådar hade jag för mig att allt mellan 4 och 8 var normalt, men kanske det är andra riktlinjer i Finland, inte vet jag... Läkaren var i alla fall noga med att poängtera att jag inte har graviditetsdiabetes, men det kan finnas tendens för det (att jag är överviktig gör ju inte saken bättre precis...).

Tänker i alla fall försöka hålla mig borta från allt som heter godis, bakverk, glass mm. fram till påsken. Då måst jag få äta memma:P Senaste veckorna har det blirivt lite för mycket sött i alla fall och det märks också på vågen. Så kanske det här blir en passlig spark i baken att äta hälsosammare och må bättre med mig själv! Känner mig inte precis så duktig efter att ha satt i mig flera rader choklad, en stor skål med glass eller 2-3bullar på kvällen framför någon film...

vad är egentligen memma?

jag å sambon såg de i affären förra veckan men ingen av oss har nån aning om vad det är....
    Såg dock inget vidare ut enligt mig.....  
  • mytol
    Kickilina skrev 2013-03-17 11:54:31 följande:
    Nä...vi missade det. Det måste varit så det gick till har vi insett eftersom vi (jag ) kör på Billingsmetoden (sekretmetoden) och kondom då det är osäkert och jag har stenkoll...så vi skyller på kondomen Tungan ute
    Vi körde oxå med den metoden denna gången men ack vad min kropp lurades. Använde första månaderna den metoden ihop med clearblues fertilitetsmonitor och ägglossningstest för att lära känna kroppen. När jag trodde att jag lärt mig hur den funkar å hur sekretet såg ut så slopa vi monitorn å testerna och ja så gick det med det . Var heeeelt bombsäker på att äl inträffade en fredag natt enligt sekretet. Avvaktade till tisdagen veckan efter, kruttorrt då i 2 dagar. Enligt mens så räknades mitt bf först ut på att äl inträffade på lördagen men enligt ul så stämmer de precis, tisdagen .
  • Kickilina

Mytol: har använt mig av sekretmetodem/billingsmetoden i 11 år utan att bli oplanerat gravid, så jag tycker den är kanon! Därav blev jag så chockad denna gång. Men samtidigt ingen metod är 100%, inte ens sterilisering

• Madelen21

gomorron alla mammor/blivande mammor!!
    Hoppas att alla mår bra, eller iaf så bra man kan må just nu :)
    här är  det sjukstuga igen, minsta sonen är sjuk förkyld grönt snor lite allmänt kinkig. Å så lös i magen igår kväll.. men inget mer sen efter igår.. vi hade planer på öppna förskolan idag men nej de skippar vi. tittar man ut blir man deprimerad för det snöar :(

Idag ska jag och barnen roa oss å rensa förrådet.. har så sjukt mycket barnkläder som inte används/är för små.
    till helgen ska vi lämna in på klädbytardag, så jäkla skönt å göra det, förra året tjäna jag ihop 1000 kr på det. Kanon tycker jag. ska sortera i storleks ordning tänkte jag för å få mer ordning.

I övrigt mår jag ganska bra det går upp å ner, vissa dagar är jag så sjukt trött å har noll energi... andra dagar hur mycket energi som helst. bäbis bökar som en tok. nästa v ska jag på bm besök.
    92 dagar kvar till bf idag( har bf 19e juni) så idag är 3 månader fast ja kolla å 19 juni är nog en torsdag.

näää dags å sätta fart! 

• mhpo
    Happymom skrev 2013-03-18 22:28:31 följande:
    Mhpo, jag kände inte av en enda sammandragning vid min förra graviditet. Inte ens vid värkarbetet. Kände bara värkarna i ryggslutet och nere vid livmodertappen. Tydligen hade jag rejäla kontraktioner (sammandragningar) vid UL, men kände dom inte. Den här graviditeten känner jag det jätte väl. Går inte att ta fel på. Hela magen blir stenhård och det kan göra rätt ont.

Det där med stor mage. Första graviditeten vill man att det ska synas och vid den andra att det inte ska göra det *ler* Lär nog säga *poff* snart, men förstår dig. Man får inte lika mycket förståelse när magen inte syns. När man har en stor mage förstår varenda människa att det kan vara tufft att sötta på sig skorna t.ex...
    Tack, det hjälper med lite förståelse :) 
    Precis, får ofta hjälp av sambon med skorna och folk tycker mer att jag kör med honom än att det faktsikt underlättar enormt för mig.  

Ser att ni talar om graviditeterna var planerade eller oplanerade. Vi försökte i ett halvår innan det blev något och hade planerat att bli gravida sedan två år tillbaka. Så häftigt att man nu finner alla varianter i ett och samma forum.
  • Hannathu
    Zora skrev 2013-03-18 19:21:19 följande:
    Funderar lite på  vart man ska placera bilstolen? Bakom föraren eller bakom passageraren? Finns det något alternativ som är bättre än det andra? Sen lurar jag på vad man ska ha för underlakan till spjälsängen. Är såna där "dra på" lakan bra? Eller är det bättre med vanliga underlakan?

Igår kväll kände jag för första gången att jag faktiskt ska föda barn snart! Hade sammandragningar och lite småont i magen och svårt att sova. Då slog det mig att det ganska snart kommer känna ännu mer och vara på riktigt.. Helt overkligt.. Jag har nog fortfarande inte riktigt fattat att vi ska få barn tror jag. 

behöver man stanna vid vägkanten är det bättre att ha barnet bakom passagerarsätet eftersom man då inte behöver röra sig i vägbanan.

Säkrast ska väl egentligen mittenplatsen bak vara
  • Madelen21

vår graviditet var planerad, det tog väl sisådär 7 månader innan plus. jag hade nästan gett upp hoppet å jag minns så väl när ja tog testet på kvällen innan förväntad mens å där var svagt positivt, jag blev helt till mig och trodde inte de va sant... ja sprang ut från toan å var helt till mig å sambon fatta direkt! dottern fråga mamma va är det.. å jag bara sa: vi ska få en bäbis :) haha... ja ja kunde inte hålla mig :) tog jättemånga tester innan ja fatta att det faktiskt var sant :) 

rensa förrådet var det ja... suck ja orkar inte   :( har plockat lite mer till helgens klädbytardag istället å nu sitter jag här igen :) men måste försöka mig på att städa å kolla upp vad som bör handlas hem för idag är storhandling på eftermiddagen.

på fredag fyller min pappa år så då ska jag bjuda honom på middag å då tänkte jag laga bakad potatis med nån god röra och så nötkött till... jammi, funderar mest på lövbiff eller annat nötkött.

alla ni vad har ni för graviditets sug?
    mina har varierat väldigt mycket. för ett tag sen var det gräddbakelser/chokladpudding, allt med grädde till. Nu har jag fått ett nytt begär å det är olw jordnötter mmm så gott det är... å så räkmacka hade ja för nån vecka sen, glass, läsk, ja bara massa onyttigheter :)

med första barnet var det jordgubbar, tur nog var jag gravid på sommaren då å hon föddes i augusti. andra barnet var väldigt blandat precis som nu :) andra barnet var nog mycket coca cola.

tänk va olika det kan vara. blev sugen på massa frukt igår typ äpplen apelsin mm.. ska köpa å göra fruktsallad tror jag :)

• Pernilla74

Madeleine 21 jag har samma bf dag som du 19 juni. Men jag tror att min bebis kommer nån gång i maj för mina två andra barn har kommit fyra och sex veckor för tidigt. Nu har jag också ett myom som ytterligare ökar risken för för tidig födsel så jag är glad för varje dag och vecka som lillan stannar i magen.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~