• Anonym (Oroligmamma)

Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..

Min dotter har tidigare haft ett självskadebeteende där hon svalt massor av tabletter som hon dels tagit hemifrån, men när vi började låsa in våra medciner började hon köpa på apoteket. Nu har jag hittat massor av tommas alvedonaskar i hennes rum, dessa fanns inte där imorse. Hon står inne i duschen just nu, men jag vet att om jag konfronterar henne så blånekar hon bara. Vad ska jag göra? Tvinga in henne till akuten eller?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-19 19:07
    Tack för alla tips! Jag uppskattar de enormt och tar till mig. Jag ska försöka skynda på så hon får hjälpen snabbt.
    Dock så blir det svårare när hon alltid gör som hon gör. T.ex. ikväll så är vi tillbaka i samma runda. Hon ringde och sa att hon inte kommer hem ikväll och ville vara ute och leva sitt liv. Men va sa en 15 åring göra ute hela natten?! Jag vet inte om jag borde ringa polisen? Kan de åka och leta efter henne? Hon är ju trots allt en fara för sig själv..

• Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..
  • Anonym (Oroligmamma)
    MLB skrev 2012-10-17 23:29:43 följande:
    Men du märker inte att hon blir dålig innan det är för sent! Hur svårt kan det vara att fatta?! Och i vilket fall som helst så mår hon inte bra och behöver hjälp! Se till att hon får träffa någon psykolog när ni är klara på akuten.

Hon har kontakt med BUP redan.
  • Guld Nougat

Alvedon (Paracetamol) ÄR farligt att överdosera. Det räcker med 10 tabl för att man ska få stora skador! Nej, Alvedon har INGET lugnande ämne i sig. Till äldre kan man ibland ge det pga de (och många andra) upplever sig sova bättre på det pga smärtlindringen.

• Tjenixen
    lyckligtjej skrev 2012-10-17 23:29:13 följande:
    Där kan man läsa att "ORL-MAN LDLO 714 mg kg-1" vilket betyder att den lägsta orala dosen en person(man) dött av är 0,714 gram per Kg kroppsvikt.
    Observer att detta endast är den absolut lägsta mängden en person i undersökningen dött av. För att vara på den säkra sidan bör man nog åtminstone multiplicera den siffran med 3-4 ggr skulle jag gissa på. Vilket skulle betyda 2,5-3 gram paracetamol per Kg kroppsvikt.

Så om du väger 75 Kg skulle jag rekomendera minst 300 gram alvedon om du vill dö. Vanliga alvedon är 0,5 gram men det finns även 1 grams tabletter. Helst ska du försöka få i dig dem mer eller mindre allt på en gång om det ska vara effektivt.
    Du har ju ingen aning om vad du skriver människa.. Vad har du för medicinsk utbildning som du baserar dina teorier på? Jag har sett folk komma in som tagit 5 tabletter som reagerat dåligt och levern tagit rejält stryk så sluta med dina dummheter
  • MLB
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-17 23:31:07 följande:

Toppen, men nu behöver hon AKUT SJUKVÅRD!
  • MLB
    Tjenixen skrev 2012-10-17 23:31:46 följande:
    Du har ju ingen aning om vad du skriver människa.. Vad har du för medicinsk utbildning som du baserar dina teorier på? Jag har sett folk komma in som tagit 5 tabletter som reagerat dåligt och levern tagit rejält stryk så sluta med dina dummheter
  • Tjenixen
    Anonym (Oroligmamma) skrev 2012-10-17 23:31:07 följande:

Har du ringt akuten än och pratat med dom?
  • Sixxty

Lyckligtjej: Du väljer alltså att gissa när du ger dessa råd. 10-20 g Alvedon räknas som letal dos.

• lyckligtjej

Tycker ni som inte tror mig ska ringa en läkare o kolla lite :) har jobbat inom akutsjukvård länge nog för att ha lite koll på om man dör knall o fall av denna dos Alvedon :) God natt

• MLB

TS, efter att du fått henne till akuten läser jag gärna en förklaring till varför du upprepade gånger väljer att ignorera dom som talar om för dig att du inte kommer att märka något på henne innan det är för sent.

• mamita64
    lyckligtjej skrev 2012-10-17 23:24:45 följande:
    Googla på Alvedon så ser ni att det ges i lugnande syfte ofta , googla oxå på om du dör för du tar 20 st !
    Reda i början av nittiotalet, då min dåvarande man flera gånger tog överdoser av min smärtmedicin som till en del bestod av paracetamol ( alltså det verksamma ämnet i alvedon, panodil mfl ) sa en läkare till mej att Alvedon var västvärldens vanligaste självmordspreparat. Hur mkt en människa klarar av beror ju på individen. Någon kanske klarar 20*500 mg, någon annan klarar mer. Men man ska inte chansa.
    Läs Zebraflickan, av Sofia Åkerman. I den framkommer klart och tydligt vad som sker vid en överdos. Speciellt TS, om man väntar hemma efter man svalt tabletterna och inte åker in och får aktivt kol och magpumpning snarast
Svar på tråden Hittade tomma tablettaskar i min dotters rum..