• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • onroadrocky

Alltså, jag har en liten fundering. Jag jobbar som personlig assistent, är inne i v 18 nu ( 17+1) och brukaren jag jobbar med är både aggressiv och utåtagerande, brukaren slåss och fäktas och är ordentligt stark och har gett alla i personalen slag, sparkar, kastade föremål som resulterat i blåmärken och även ryggsmärtor då denne slagit en i personalen över ryggen. Vi har dagliga tunga lyft då vi ej kan förflytta vår brukare i lyft. Så vi får alltid lyfta upp denna från sittande till stående flera ggr per dag då 10 toabesök per dag kan vara ett faktum. Även när vi förflyttar oss med bilen till olika ställen så jobbar vi på trånga utrymmen där vi är extremt utsatta för ev misshandel. 

Jag vet att man kan söka from v 32 hos Försäkringskassan, men jag känner att det här är ohållbart för mig och jag får hela tiden oroa mig för mig själv och mitt barn när jag jobbar.
    Vad kan jag göra? Och vars ska jag vända mig? Jag vet att jag i första hand måste tala med min chef om EV omplacering. Men om detta nu inte är möjligt att omplaceras, vad kan jag då göra? Det är ju svårt att omplacera som personlig assistent till andra ställen då det är väldigt svårt att komma undan alla tunga lyft, och oftast så väljer ju brukaren själv sina assistenter.

• Fåret Shaun
    onroadrocky skrev 2013-02-21 08:55:16 följande:
    Alltså, jag har en liten fundering. Jag jobbar som personlig assistent, är inne i v 18 nu ( 17+1) och brukaren jag jobbar med är både aggressiv och utåtagerande, brukaren slåss och fäktas och är ordentligt stark och har gett alla i personalen slag, sparkar, kastade föremål som resulterat i blåmärken och även ryggsmärtor då denne slagit en i personalen över ryggen. Vi har dagliga tunga lyft då vi ej kan förflytta vår brukare i lyft. Så vi får alltid lyfta upp denna från sittande till stående flera ggr per dag då 10 toabesök per dag kan vara ett faktum. Även när vi förflyttar oss med bilen till olika ställen så jobbar vi på trånga utrymmen där vi är extremt utsatta för ev misshandel. 

Jag vet att man kan söka from v 32 hos Försäkringskassan, men jag känner att det här är ohållbart för mig och jag får hela tiden oroa mig för mig själv och mitt barn när jag jobbar.
    Vad kan jag göra? Och vars ska jag vända mig? Jag vet att jag i första hand måste tala med min chef om EV omplacering. Men om detta nu inte är möjligt att omplaceras, vad kan jag då göra? Det är ju svårt att omplacera som personlig assistent till andra ställen då det är väldigt svårt att komma undan alla tunga lyft, och oftast så väljer ju brukaren själv sina assistenter.

Gå till läkare och bli sjukskriven fram till bf

Det är fint att peka
  • Musungen
    onroadrocky skrev 2013-02-21 08:55:16 följande:
    Alltså, jag har en liten fundering. Jag jobbar som personlig assistent, är inne i v 18 nu ( 17+1) och brukaren jag jobbar med är både aggressiv och utåtagerande, brukaren slåss och fäktas och är ordentligt stark och har gett alla i personalen slag, sparkar, kastade föremål som resulterat i blåmärken och även ryggsmärtor då denne slagit en i personalen över ryggen. Vi har dagliga tunga lyft då vi ej kan förflytta vår brukare i lyft. Så vi får alltid lyfta upp denna från sittande till stående flera ggr per dag då 10 toabesök per dag kan vara ett faktum. Även när vi förflyttar oss med bilen till olika ställen så jobbar vi på trånga utrymmen där vi är extremt utsatta för ev misshandel.  Jag vet att man kan söka from v 32 hos Försäkringskassan, men jag känner att det här är ohållbart för mig och jag får hela tiden oroa mig för mig själv och mitt barn när jag jobbar. Vad kan jag göra? Och vars ska jag vända mig? Jag vet att jag i första hand måste tala med min chef om EV omplacering. Men om detta nu inte är möjligt att omplaceras, vad kan jag då göra? Det är ju svårt att omplacera som personlig assistent till andra ställen då det är väldigt svårt att komma undan alla tunga lyft, och oftast så väljer ju brukaren själv sina assistenter.  

Om man har problem att vara på en arbetsplats är det en skyldighet av arbetsgivaren att omplacera:) vägrar dom vet jag inte hur det funkar.
  • Musungen
    Fåret Shaun skrev 2013-02-21 11:11:33 följande:
    Gå till läkare och bli sjukskriven fram till bf  
    Det är fint att peka

Man kan väl inte bara bli sjukskriven pga det? Låter väldigt ologiskt. Skulle väl var och varannan blivande mamma gå hemma och leva på skattebetalarna..
  • Fåret Shaun
    Musungen skrev 2013-02-21 11:13:45 följande:

Man kan väl inte bara bli sjukskriven pga det? Låter väldigt ologiskt. Skulle väl var och varannan blivande mamma gå hemma och leva på skattebetalarna..
    Jobbar med tunga lyft mm och inte kan bli omplacerad och har lite foglossning (i mitt fall mycket) kan man bli sjukskriven.

Jag har blivit det under tre graviditeter med orden att mitt jobb är för tungt  
    Det är fint att peka
  • Musungen
    Fåret Shaun skrev 2013-02-21 11:16:14 följande:
    Jobbar med tunga lyft mm och inte kan bli omplacerad och har lite foglossning (i mitt fall mycket) kan man bli sjukskriven. Jag har blivit det under tre graviditeter med orden att mitt jobb är för tungt  
    Det är fint att peka

Jag trodde bara inte att det var så "lätt" :) men där ser man! Tunga lyft , fr.o.m. När i grav anser läkare att det blir ett problem, alltså från vilken vecka?
  • Fåret Shaun
    Musungen skrev 2013-02-21 11:13:45 följande:

hur många jobbar som assistenter till utåtagerande?
    jag jobbar på särskola barn  från förskoleklass till årskurs 10.
    På mitt jobb är det inte svårt då man ska hålla på med ståskal, rullstolar, korsetter mm. vilket gör att kroppen inte håller, har man då även foglossning skadar jobbet kroppen mer. För om man vet hur man jobbar med personer som är i rullstol, hur man kryper omkring för att få det skönt för eleven/brukaren är man inte snäll mot sin egen kropp

Det är fint att peka
Svar på tråden - bf juli 2013 -