• Tiger Af Lilja

- bf juli 2013 -

Hej

Jag är ganska tidig men tänkte starta en tråd om vi som har BF Juli 2013.
    Jag hoppas man kan följas åt och diskutera allt mellan himmel och jord om det som rör graviditet, barn och oss själva :)

(Jag plussade så tidigt som äl+8, och hoppas nu att allt går som det ska.
    Jag använde ältest + en sida på fertilityfriend.com vilket jag rekommenderar alla som fortfarande försöker.)

Hoppas vi blir många!

- LISTAN -

Tiger Af Lilja: BF 3 Juli 2013 ( Tredje barnet )

• Svar på tråden - bf juli 2013 -
  • Musungen
    Fåret Shaun skrev 2013-02-21 11:19:56 följande:
    hur många jobbar som assistenter till utåtagerande? jag jobbar på särskola barn  från förskoleklass till årskurs 10. På mitt jobb är det inte svårt då man ska hålla på med ståskal, rullstolar, korsetter mm. vilket gör att kroppen inte håller, har man då även foglossning skadar jobbet kroppen mer. För om man vet hur man jobbar med personer som är i rullstol, hur man kryper omkring för att få det skönt för eleven/brukaren är man inte snäll mot sin egen kropp  
    Det är fint att peka

Ok, skönt att de finns hjälp att få tidigt då :)
  • Fåret Shaun
    Musungen skrev 2013-02-21 11:19:01 följande:

Jag trodde bara inte att det var så "lätt" :) men där ser man! Tunga lyft , fr.o.m. När i grav anser läkare att det blir ett problem, alltså från vilken vecka?
    första barnet var min foglossning inte kul och jag blev sjukskriven 50% från vecka 15 och helt från vecka 25 då jag vissa dagar inte kunde gå nedför trappan för att ta mig till jobbet. Fram till bf. Barn nummer två från v10-30 50% föräldra ledig 50% sen 100% till bf. Tredjebarnet 100% från vecka 15 till bf

Det är fint att peka
  • Saarensalo

Har en liten fundering.. Jag jobbar inom omsorgen med ett utåtagerande barn och även andra barn men där blir det mer lyft. Min bf är den 6/7 och mitt kontrakt på jobbet som månadsanställd går ut den 31/5. Har inte frågat chefen än om ev förlängning, men antar att det inte är många chefer som vill förlänga en anställning för en gravid..? Tror ni ändå att jag kan ansöka om graviditetspenning fom den 6/5 till Försäkringskassan? Eller tror ni att de kommer tycka att jag kan jobba/vara sjukskriven/få grav.penning enbart fram till 31/5 och sen inte få nån ersättning?

Jag får väll föräldrapenning sen ordentligt ändå även om mitt kontrakt slutar den 31/5? Jag har dessutom varit sjukskriven 1 månad efter de opererade bort en cysta i magen i januari. Det jag tänker är ju att försäkringskassan räknar på vad jag fått de senaste månaderna? Sänks min genomsnittliga lön pga att jag varit sjukskriven? Och en sista fråga, behöver även min man skicka in löneintyg (eller vad det kallas) till försäkringskassan eller är det bara jag?

• Saarensalo

Har en liten fundering.. Jag jobbar inom omsorgen med ett utåtagerande barn och även andra barn men där blir det mer lyft. Min bf är den 6/7 och mitt kontrakt på jobbet som månadsanställd går ut den 31/5. Har inte frågat chefen än om ev förlängning, men antar att det inte är många chefer som vill förlänga en anställning för en gravid..? Tror ni ändå att jag kan ansöka om graviditetspenning fom den 6/5 till Försäkringskassan? Eller tror ni att de kommer tycka att jag kan jobba/vara sjukskriven/få grav.penning enbart fram till 31/5 och sen inte få nån ersättning?

Jag får väll föräldrapenning sen ordentligt ändå även om mitt kontrakt slutar den 31/5? Jag har dessutom varit sjukskriven 1 månad efter de opererade bort en cysta i magen i januari. Det jag tänker är ju att försäkringskassan räknar på vad jag fått de senaste månaderna? Sänks min genomsnittliga lön pga att jag varit sjukskriven? Och en sista fråga, behöver även min man skicka in löneintyg (eller vad det kallas) till försäkringskassan eller är det bara jag?

• Brumma

Saarensalo (och alla andra).
    Jag rekomenderar verkligen "Fråga experten" här på FL.
    De har en särskild kategori gällande föräldrapenning. Det är anställda på försäkringskassan som svarar och de gånger jag ställt en fråga (startat en tråd) har jag fått utförliga svar inom tre timmar.
    Följdfrågor svarar de även snabbt på.
    Just föräldrapenningen är en djungel och även om det bara var två år sedan jag började arbeta igen så har jag inte speciellt bra koll.. Det är så lätt att missa ngt och gör man det kan det bli jobbigt ekonomiskt.
    Jag tex fattade mina/våra dagar fel och sista månaden jag var hemma hade jag enbart lägstanivå dagar kvar..
    Blev en liten ekonomisk smäll..
    Jag tänker INTE göra det misstaget igen och ställer därför frågor tills jag förstår :)

• TjenaAnna

Hej, jag är i vecka 19 och ena dagen är min mage gigantisk och jag ser supergravid ut, sen dagen efter så är det som att den är en månad mindre. Jag vet att man kan vara svullen och så men det är så enormt stor skillnad från dag till dag. Är det någon som känner igen sig? Det känns så sjukt konstigt!

• Brumma

TjenaAnna - japp, o det var likadant med sonen :)
    Här skiljer sig magen nästan en månad från morgon till kväll. Tog fram magbilderna från sonens graviditet där vi några gånger tagit morgon och kväll - helt otroligt vilken skillnad det kan vara :)

• onroadrocky
    Fåret Shaun skrev 2013-02-21 11:11:33 följande:
    Gå till läkare och bli sjukskriven fram till bf

Jag har funderat. För det håller på att bli alldeles för tungt för kroppen. 
    och den psykiska delen är ju precis lika jobbig, att man oroar sig hela tiden.
    Får nog iallafall boka en tid med läkare för att diskutera min situation.

Svar på tråden - bf juli 2013 -