• OnlyZ

Bukplastik..

Ja nu har jag blivit bevliljad en bukplastik, den ska ske någon gång ibörjan på nästa år. Open ska ske på St göran pga att Karolinska hade fullt.. Ska göra en stor bukplastik.. Är ni fler där ute som snart ska göra en op? Eller någon som gjort en op som kanske vill dela med sig lite och kanske vill svara på lite av mina frågor?

• Svar på tråden Bukplastik..
  • 7 michelingodingar

En fråga som jag funderat på är hur känns det när de drar bort dränageslangen/slangarna? Tänkte om man ska förbereda sig på att det gör ont?????

Är det någon som blivit tappad på vätska efteråt? Hur känns det i så fall? Har ni haft svårt att komma upp på benen direkt efter operationen för att kunna gå på toa osv är det något man bör tänka på i dem lägena?

• Tjohalia

Måste bara få fråga om alla här är nöjda efter sin operation? Jag är det inte. Jag fick min operation utförd av landstinget för ca 3 månader sedan. Allt var frid och fröjd förste tiden. Tyckte nog att dom satt ärret väldigt högt upp visserligen men tänkte att jag får väl lära mig leva med det. Man FICK ju inte ha för höga förväntningar så jag har verkligen försökt att inte förvänta mig något under. Med tiden har jag dock insett att min mage ändrat form. Direkt efter operationen var den platt. Men nu har jag återigen ett hudöverskott, från ärret och uppåt. Och eftersom ärret är så pass högt upp så ser jag verkligen inte klok ut! Jag vill bara grina och gräva ner mig när jag ser hur jag ser ut. Det finns inte en Trosa i världen som kan täcka det där, om den inte samtidigt är så hög att den täcker naveln. Jag vet att jag fortfarande är svullen, men det finns inte en chans att det här går till sig så pass bra att jag kommer känna att jag kan leva med det. Jag känner mig mer som ett missfoster nu än jag gjorde innan. Innan syntes det att jag gått ner i vikt, nu kommer fol. stirra och undra vad fan jag varit med om. Det ser ut som om dom sågat mig mitt i tu och satt dit en omatchad underkropp... Till råga på allt, och det känns nog värst, så sa kirurgen när hon ritade på min mage innan operationen (jag citerar) " det här kommer nog bli riktigt snygga, jag kan nog sätta ärret lågt så du kommer nog även kunna täcka det med riktigt låga trosor". Visst, inget löfte men jag trodde ju inte mina ögon när jag fick se det. Mitt ärr sitter minst 5 cm ovanför "hårbeklätt område". Visste jag hur man gör, hade jag postat en bild. Nu drar jag mig för att boka til för tremånaderskontrollen. Jag är rädd att dom säger att jag får leva med det och att dom inte kommer hjälpa mig. Jag kan leva med ärrets placering bara jag slipper den onaturliga Bullen som blir direkt ovanför. Hundöronen har hon redan sagt att dom kan åtgärda. Det gjordes visst under lokalbedövning, tidigast ett år efter op.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • t h o w e

Operationen gick bra, jag är hemma igen! Allt flyter på fint. Det gör ont ibland och ibland är jag helt smärtfri.

Operationen blev lite större än väntat, tanken var att jag bara skulle fått snitt från höft till höft, men jag fick ett snitt rakt upp också, för att jag skulle slippa lös hud på sidorna. (Vilket jag bara är tacksam för) samt att jag fick magmusklerna ihopsydda också!

Jag är supernöjd hittills och bara längtar tills jag får ta bort förband osv så jag kan se resultatet lite bättre :)

• OnlyZ
    7 michelingodingar skrev 2014-01-23 08:52:05 följande:
    En fråga som jag funderat på är hur känns det när de drar bort dränageslangen/slangarna? Tänkte om man ska förbereda sig på att det gör ont?????

Är det någon som blivit tappad på vätska efteråt? Hur känns det i så fall? Har ni haft svårt att komma upp på benen direkt efter operationen för att kunna gå på toa osv är det något man bör tänka på i dem lägena?
    För mig gjorde bara ena slangen ont.. Den andra va bara obehaglig.. Det är ju en massa små små hål i slangarna och man kunde lixom känna hur det raspade lite inuti huden.. Men på den det gjorde ont så kändes det lite som att det hade växt fast lite.. Så det sved till ordentligt och brände väll ett tag efteråt iallafall.. 
  • Anonym (bukplastik)

Mitt ärr är precis vid håret och jag fick hundöron som de sen opererade bort med lokalbedövning ca 10 månader efter stora operationen. Det tog tid innan ärret la sig och jag använde tejp i säkert 7-8 månader efter operationen och smörjde med silikon för att ärret ska vara mindre och läka bättre. Kämpa på och tejpa ordentligt!

• 7 michelingodingar
    OnlyZ skrev 2014-01-24 17:18:37 följande:
    För mig gjorde bara ena slangen ont.. Den andra va bara obehaglig.. Det är ju en massa små små hål i slangarna och man kunde lixom känna hur det raspade lite inuti huden.. Men på den det gjorde ont så kändes det lite som att det hade växt fast lite.. Så det sved till ordentligt och brände väll ett tag efteråt iallafall.. 
    Hua, det lät ju inte för skönt precis men man får väl ta det goda med det onda Ca en vecka kvar iaf sedan läggs jag in på onsdagen och operationen sker på torsdag i nästa vecka
    Anonym (bukplastik) skrev 2014-01-28 07:29:17 följande:
    Mitt ärr är precis vid håret och jag fick hundöron som de sen opererade bort med lokalbedövning ca 10 månader efter stora operationen. Det tog tid innan ärret la sig och jag använde tejp i säkert 7-8 månader efter operationen och smörjde med silikon för att ärret ska vara mindre och läka bättre. Kämpa på och tejpa ordentligt!
    Vad är det för tejp du tejpat med? Något som läkarna rekommenderat dig att göra?
  • Anonym (bukplastik)
    7 michelingodingar skrev 2014-01-28 08:20:29 följande:
    Vad är det för tejp du tejpat med? Något som läkarna rekommenderat dig att göra?
    Ja läkarna sa att det var jätte bra om jag använde tejp länge. Det fanns hos kliniken jag opererade mig hos en slags kirurgtejp som håller ihop ärret och skyddar det. Det finns en silikontejp på apoteket också men den var svår att sitta kvar. Det finns kirurgtejp på apoteket med men inte lika bra som hos kliniken.
  • 7 michelingodingar

Tack jag hade visst rejält delade magmuskler så det är åtgärdat dräneringsslangarna kändes knappt när de tog bort dem, bubblade lite bara gördeln måste jag ha 6 veckor minst.

Hur länge har ni andra fått ha den?

Svar på tråden Bukplastik..