• OnlyZ

Bukplastik..

Ja nu har jag blivit bevliljad en bukplastik, den ska ske någon gång ibörjan på nästa år. Open ska ske på St göran pga att Karolinska hade fullt.. Ska göra en stor bukplastik.. Är ni fler där ute som snart ska göra en op? Eller någon som gjort en op som kanske vill dela med sig lite och kanske vill svara på lite av mina frågor?

• Svar på tråden Bukplastik..
  • Anonym (bukplastik)
    7 michelingodingar skrev 2014-02-07 08:54:45 följande:
    Tack jag hade visst rejält delade magmuskler så det är åtgärdat dräneringsslangarna kändes knappt när de tog bort dem, bubblade lite bara gördeln måste jag ha 6 veckor minst.
    Hur länge har ni andra fått ha den?
    Gördeln hade jag heltid i 5 veckor och halvtid 5 veckor efter det. För mig tog de bort 3 kg. Tejpa ordentligt nu! Och lycka till med läkningen.
  • OnlyZ

Jag hade min gördel heltid mellan 3-4 månader, sen dagtid typ två månader till.. Det händer ibland att jag tar på mig den, det är skönt =) Ger ett bra stöd och hjälper hållningen.. 

• 7 michelingodingar

Usch gördeln är inte minsta bekväm, jag kan knappt andas och har såna fruktansvärda sura uppstötningar av att det trycker så, skavsår nere vid låren/ljumsken har jag med :-/ 

Tänkte höra med er hur ni mådde efteråt? Jag har mått bra men igår em började jag frysa och satt med en ullfilt över mig och det känns precis som om jag ska få feber och en allmän sjukdomskänsla i kroppen. Jag är livrädd för att få någon infektion

• OnlyZ

Jag köpte rätt tidigt en ny gördel, den man fick med va jätte jobbig, rullade upp sig och va obekväm osv.. 

Jag har ju opererat magen många många ggr.. Har både gått jätte bra och helt åt helvette, en av gångerna när jag gjort en titthålsop så fick jag infektion, jag fick feber och väldigt  ont i ett av hålen, så jag tog bort förbandet och såg att det var lite rött och lite svullet kring såret.. Så jag åkte in och dom mätte infektionen i blodet och det var visst väldigt väldigt högt.. Så jag hade infektion inuti såret.. Det är inte så jätte vanligt, men dom skar upp såret och tryckte ut varet.. Det va så där lagom kul =P

Så.. Om du har feber, och är öm, kanske röd någonstans? Kanske tillomed kan man se lite var? Då ska du ju absolut åka in.. Håll koll.. Ta inte bort tejpen för mycket så här i början för det irriterar såret.. 

• t h o w e

Jag gjorde bukplastiken för 3 veckor sen, tidigare i veckan åkte jag till vc för att få ärret uppkollat då det var varit, rött och luktade jätteilla. Det var inte så farligt så sköterskan tog bort tejpen och la om ärret igen, med vattentätt förband. Men först idag slog tanken mig att hon inte tejpade det!! Behövs det tejpas när jag har förband på?

• 7 michelingodingar
    OnlyZ skrev 2014-02-08 08:17:35 följande:
    Jag köpte rätt tidigt en ny gördel, den man fick med va jätte jobbig, rullade upp sig och va obekväm osv.. 

Jag har ju opererat magen många många ggr.. Har både gått jätte bra och helt åt helvette, en av gångerna när jag gjort en titthålsop så fick jag infektion, jag fick feber och väldigt  ont i ett av hålen, så jag tog bort förbandet och såg att det var lite rött och lite svullet kring såret.. Så jag åkte in och dom mätte infektionen i blodet och det var visst väldigt väldigt högt.. Så jag hade infektion inuti såret.. Det är inte så jätte vanligt, men dom skar upp såret och tryckte ut varet.. Det va så där lagom kul =P

Så.. Om du har feber, och är öm, kanske röd någonstans? Kanske tillomed kan man se lite var? Då ska du ju absolut åka in.. Håll koll.. Ta inte bort tejpen för mycket så här i början för det irriterar såret.. 
    Jag får ju panik på den här gördeln den är fruktansvärd Så ont i ryggen så jag får sova halvsittandes i soffan för att kunna sova alls. 

Jag har också opererats några gånger och vid mitt ena snitt så fick jag en infektion i ärret så det sprack sönder och jag fick ligga inlagd varvat med att åka till vc varje dag i 3 månaders tid för omläggning och rensning av fistelgången som blev så jag är livrädd att åka på något sådant skit. 
    Jag tog av gördeln igår för att ta på mig ett linne under gördeln och min man kikade på ärren och se såg inte röda, svullna eller infekterade ut iaf!!
    Men jag går hela tiden på Panodil då jag fortfarande mår allmänt skit och fryser men det verkar inte som att jag har feber iaf. 

Jag kom på att jag har köpt en sånd där shape up trosa, man kan inte använda den istället för gördeln, någon som vet????
  • OnlyZ
    t h o w e skrev 2014-02-08 17:44:58 följande:
    Jag gjorde bukplastiken för 3 veckor sen, tidigare i veckan åkte jag till vc för att få ärret uppkollat då det var varit, rött och luktade jätteilla. Det var inte så farligt så sköterskan tog bort tejpen och la om ärret igen, med vattentätt förband. Men först idag slog tanken mig att hon inte tejpade det!! Behövs det tejpas när jag har förband på?
    Tejpen har man för att man ska få fina ärr.. Som skydd så att kläderna inte skaver mot ärret så att det blir fult.. Så har du annat som ligger mellan så räcker det gott o väl =)
  • OnlyZ
    7 michelingodingar skrev 2014-02-09 08:18:07 följande:
    Jag får ju panik på den här gördeln den är fruktansvärd Så ont i ryggen så jag får sova halvsittandes i soffan för att kunna sova alls. 

Jag har också opererats några gånger och vid mitt ena snitt så fick jag en infektion i ärret så det sprack sönder och jag fick ligga inlagd varvat med att åka till vc varje dag i 3 månaders tid för omläggning och rensning av fistelgången som blev så jag är livrädd att åka på något sådant skit. 
    Jag tog av gördeln igår för att ta på mig ett linne under gördeln och min man kikade på ärren och se såg inte röda, svullna eller infekterade ut iaf!!
    Men jag går hela tiden på Panodil då jag fortfarande mår allmänt skit och fryser men det verkar inte som att jag har feber iaf. 

Jag kom på att jag har köpt en sånd där shape up trosa, man kan inte använda den istället för gördeln, någon som vet????
    Jag tror att det e bättre om du går o köper en bra gördel.. Tror att shape up trosan inte är tillräckligt hög och kanske inte tillräckligt tight häller. Den jag köpte liknar den på bilden och jag är nöjd med den! Köpte den på Twilfit..

• OnlyZ
    OnlyZ skrev 2014-02-09 15:45:18 följande:
    Jag tror att det e bättre om du går o köper en bra gördel.. Tror att shape up trosan inte är tillräckligt hög och kanske inte tillräckligt tight häller. Den jag köpte liknar den på bilden och jag är nöjd med den! Köpte den på Twilfit..

Bilden kom visst inte med? 
  • 7 michelingodingar
    OnlyZ skrev 2014-02-09 15:45:55 följande:
    Bilden kom visst inte med? 
    Jag kan inte se någon bild alls. 

Min naveln flyttades vid ingreppet men hur har de gjort på er, har navlen fyttats? Hur har den sett ut efteråt? Jag vet inte vad som händer med min navel, om den går i nekros eller om den ska se ut som den gör, det är ett konstigt veck precis under naveln och naveln är svart Den ser jättekonstig ut!!
    Nu har jag iofs  inte fått duscha ännu och ska göra det i helgen och då byta tejpen så det kanske ser annorlunda ut efter dusch. På måndag ska jag tillbaka för kontrollen får se vad läkaren säger då om inte annat!!
Svar på tråden Bukplastik..