• OnlyZ

Bukplastik..

Ja nu har jag blivit bevliljad en bukplastik, den ska ske någon gång ibörjan på nästa år. Open ska ske på St göran pga att Karolinska hade fullt.. Ska göra en stor bukplastik.. Är ni fler där ute som snart ska göra en op? Eller någon som gjort en op som kanske vill dela med sig lite och kanske vill svara på lite av mina frågor?

• Svar på tråden Bukplastik..
  • Ölandstokan
    Anonym (vill med) skrev 2013-07-28 12:15:03 följande:
    Ölandstokan men fy det lät inte alls något vidare med din operation

På torsdag är det dags. Jag ska på ett första läkarbesök för att se om jag får en remiss till kirurgen för en bedömning. Lite nervös vill jag lova men nu känns det så nära men ändå långt bort. Jag har väntat i flera år på det här så när jag tog steget och ringde så höll jag andan innan jag fick tiden till läkaren  
    Jag har gått ner 21 kg och har 14 kg ( gärna 20 kg men minst 14 kg till så är jag skitnöjd) till som jag skulle vilja gå ner. Jag har ett BMI på 30,5 nu men jag räknar med att det kan ta 3 månader innan jag får komma till kirurgen och sedan ytterligare 3 månader innan ev operation.

Jag kommer be om remiss till kirurgen i Västervik eller Kalmar, vill inte ta detta i Oskarshamn.
    Jag kommer dessutom se om jag kan få hjälp med bröstförminskning med lyft. Har jätteproblem med min byst och ryggen och nacken tar så mycket stryk, Jag har 85 H i stl

Men hur lång tid har ni ´fått vänta på att få komma till kirurgen för bedömning och sedan hur länge till för att få op-tid? Vad händer när operationen är gjord, är det något speciellt? Tänke jag har sett något om gördel och slangar med påsar osv.
    Vet inte om Kalmar gör bukop? tror ej det för dom jag känner som bor runt om Kalmar har fått göra sin i Oskarshamn. Vet även att dom fixar bröst i O-hamn.

Jag var på bedömning i Dec -12. Fick sedan tid redan i mars-13. men fick ju tyvärr avboka den tiden men det var ju ändå inte sån väntetid.

Det som händer efter op är att man har två slangar på båda sidorna som blod och sårvätska ska rinna ut i. Man är ganska orörlig och bedövad runt magen. Gördeln får du på plats på sjukhuset, du vaknar med den på.

Rinner det inte för mkt i påsarna får du åka hem dagen efter

Jag hade svårt att kissa efteråt och ont eftersom jag fick en blödning men då fick dom tappa mig lite då och då så trycket lättade lite

Vart bor du? vilket landsting tillhör du?              
    (¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.?°´¯)
  • 7 michelingodingar
    Ölandstokan skrev 2013-07-29 13:45:58 följande:
    Vet inte om Kalmar gör bukop? tror ej det för dom jag känner som bor runt om Kalmar har fått göra sin i Oskarshamn. Vet även att dom fixar bröst i O-hamn.

Jag var på bedömning i Dec -12. Fick sedan tid redan i mars-13. men fick ju tyvärr avboka den tiden men det var ju ändå inte sån väntetid.

Det som händer efter op är att man har två slangar på båda sidorna som blod och sårvätska ska rinna ut i. Man är ganska orörlig och bedövad runt magen. Gördeln får du på plats på sjukhuset, du vaknar med den på.

Rinner det inte för mkt i påsarna får du åka hem dagen efter

Jag hade svårt att kissa efteråt och ont eftersom jag fick en blödning men då fick dom tappa mig lite då och då så trycket lättade lite

Vart bor du? vilket landsting tillhör du?              

Ok nu plockar jag bort min anonymitet och så kan ni mitt nick Jo men Kalmar gör det vad jag vet iaf. Min svåger gjorde en GBP där och enligt honom så kommer de att ta bort häng på magen på honom där. Men det är klart det är kanske annat om man är GBP opererad.
    Hur som så är det Västervik jag kommer be om remiss till först och främst.
    Fick du besked redan på bedömningen om de skulle hjälpa dig eller fick du vänta på svar om det?  
    Drar dem bort slangarna när man åker hem eller måste dem sitta kvar länge? och hur är det med jobb efteråt, kan man jobba på en gång eller blir man sjukskriven och hur länge i så fall ?Hur länge har man gördeln och ska man ha den på sig dygnet runt? Hur gör man vid duschning i så fall?
    Jag bor i Kalmar län, ca 5 mil från oskarshamn, och tillhör Kalmar läns landsting.
  • Ölandstokan
    7 michelingodingar skrev 2013-07-29 14:35:48 följande:

Ok nu plockar jag bort min anonymitet och så kan ni mitt nick Jo men Kalmar gör det vad jag vet iaf. Min svåger gjorde en GBP där och enligt honom så kommer de att ta bort häng på magen på honom där. Men det är klart det är kanske annat om man är GBP opererad.
    Hur som så är det Västervik jag kommer be om remiss till först och främst.
    Fick du besked redan på bedömningen om de skulle hjälpa dig eller fick du vänta på svar om det?  
    Drar dem bort slangarna när man åker hem eller måste dem sitta kvar länge? och hur är det med jobb efteråt, kan man jobba på en gång eller blir man sjukskriven och hur länge i så fall ?Hur länge har man gördeln och ska man ha den på sig dygnet runt? Hur gör man vid duschning i så fall?
    Jag bor i Kalmar län, ca 5 mil från oskarshamn, och tillhör Kalmar läns landsting.
    Kul att se ditt nick

Jag gjorde min Gbp op 2010 i Kalmar, men det kan nog vara så att det kanske är många som står i kö till en bukop så de skickar några till o-hamn.

Ja jag fick besked när jag stod framför läk och visade upp mitt häng Det var inga problem. han tog bort ca 0,7kg hud så det känns ju bra nu att slippa ha det hängandes.

Det drar bort slangarna innan man åker hem fast jag har läst att en del har dom ett tag efteråt även hemma just pga att det rinner sårvätska. så det är nog lite olika.
    Sjukskrivningen ligger på ca 2-4 v och jag kan säga att det behövde jag ialla fall 4v. Gördeln är oxå olika svar på, jag har fått av min läk 2v heltid och sen 2v halvtid. en del har den längre.

tvätt och byte av tejp görs vid beov            
    (¯`°?.¸ ♥♥ Madeleine ♥ Markus ♥ William ♥ Alice ♥♥¸.?°´¯)
  • 7 michelingodingar
    Ölandstokan skrev 2013-07-29 16:35:29 följande:
    Kul att se ditt nick

Jag gjorde min Gbp op 2010 i Kalmar, men det kan nog vara så att det kanske är många som står i kö till en bukop så de skickar några till o-hamn.

Ja jag fick besked när jag stod framför läk och visade upp mitt häng Det var inga problem. han tog bort ca 0,7kg hud så det känns ju bra nu att slippa ha det hängandes.

Det drar bort slangarna innan man åker hem fast jag har läst att en del har dom ett tag efteråt även hemma just pga att det rinner sårvätska. så det är nog lite olika.
    Sjukskrivningen ligger på ca 2-4 v och jag kan säga att det behövde jag ialla fall 4v. Gördeln är oxå olika svar på, jag har fått av min läk 2v heltid och sen 2v halvtid. en del har den längre.

tvätt och byte av tejp görs vid beov            
    Tack för svar Jag hoppas verklligen att läkaren beviljar mig hjälp nu när jag äntligen kommit så långt i min viktnedgång och dessutom vågat ringa om bedömning
  • Anonym (oxå)
    Anonym (Ska göra) skrev 2013-06-19 21:54:53 följande:
    Ja jag vågar inte sövas..Jo jag ska bara ner 2 kg till innan jag ska göra min op. Vägde 78 när jag var hos läkaren, och han sa att jag skulle ner till 74. Har inte ens kollat med landstinget om jag skulle få den betald..
    Jag har gjort en GBP  och en mindre bukplastik inom mitt hemlandsting fick den betald, gick bra och har inte haft några problem dock kanske jag önskar att jag gått till en plastikklinik istället. De tog bort 2,3 kg fett och hud.

Nu till det jag skulle komma till... Har du frågat om du kan få göra det under lokalbedövning?
    Jag frågade ifall jag kunde få göra så för jag vågade inte heller bli sövd igen, men min läkare sa att man gör det inte under lokalbedövning utan måste sövas för de spänner ganska hårt så du vill nog inte ens vara vaken då....

Sen kan jag berätta att du är aldrig mer övervakad och tittad på än när du ligger sövd på sjukhuset, det kan nog vara bland de säkraste sätten att sova Glad Be att få prata med en narkosläkare om din oro före op för det kan nog hjälpa dig. Lycka till  
  • 7 michelingodingar

Då har jag varit och träffat min läkare. Han håller helt med mig om att jag verkligen behöver hjälp både med buk och en bröstplastik MEN han skriver ingen remiss och vet inte om han kommer göra det heller
    Han berättade att det är ofta remisserna avvisas från kirurgen angående såna här operationer. Nu ska jag gå ner 5-7 kg och höra av mig i slutet på okt för en ny tid. Då ska han ta nya blodprover på mig och ev skickar han en remiss då. Men jag fick remiss till sjukgynasten då han anser att jag måste få bättre buk och ryggmuskler för att ett sånt här ingrepp ska bli så fint som möjligt. 

Innan jag ens hann säga att jag inte vill få remiss till Oskarshamn så sa han själv att dit skikcar han ingen då de är lite hmmm knepiga där Drömmer Inte mig emot, jag vill ändå inte få remiss dit så han var helt överens med mig om remiss till Västervik eller Kalmar
    Så nu ska jag ge järnet för jag VILL verkligen få hjälp!!  

• kitkat

Nu har jag gjort min fulla bukplastik. Fråga gärna om det är nåt!

• 7 michelingodingar

den 25 november var jag hos läkaren för en ny bedömning, jag hade då gått ner 6,4 av de 5-7 kg som han ville att jag skulle gå ner innan han ev gick med på att skicka remiss.
    Efter den del dividerande fram och tillbaka så tyckte han att jag trots allt skulle få min remiss

Dock sa han till mig att jag MÅSTE stå på mig hos kirurgerna för dem vill gärna inte göra dessa operationer. Har ni mött på att läkarna inte vill och att ni verkligen fått motivera varför ni ska få hjälp? eller har det räckt med att de ser hur hänget sett ut? Jag fick remiss både för buk och bröstplastik nu.

• Anonym (Ska göra)
    Anonym (oxå) skrev 2013-07-30 18:07:40 följande:
    Jag har gjort en GBP  och en mindre bukplastik inom mitt hemlandsting fick den betald, gick bra och har inte haft några problem dock kanske jag önskar att jag gått till en plastikklinik istället. De tog bort 2,3 kg fett och hud.

Nu till det jag skulle komma till... Har du frågat om du kan få göra det under lokalbedövning?
    Jag frågade ifall jag kunde få göra så för jag vågade inte heller bli sövd igen, men min läkare sa att man gör det inte under lokalbedövning utan måste sövas för de spänner ganska hårt så du vill nog inte ens vara vaken då....

Sen kan jag berätta att du är aldrig mer övervakad och tittad på än när du ligger sövd på sjukhuset, det kan nog vara bland de säkraste sätten att sova Glad Be att få prata med en narkosläkare om din oro före op för det kan nog hjälpa dig. Lycka till  
    Hej. Jo jag frågade och det fanns det alternativet att sövas. Skulle nog välja det alt iaf. Nu har ju jag fuskat som bara den så jag har inte kommit iväg:)))) Har gått upp så jag måste gå ner några kg igen. Sen gick mina sparpengar till en ny bil... Så får gå ner i vikt och gneta ihop lite mer pengar, igen....
  • Anonym (oxå)
    7 michelingodingar skrev 2013-12-02 08:05:16 följande:
    den 25 november var jag hos läkaren för en ny bedömning, jag hade då gått ner 6,4 av de 5-7 kg som han ville att jag skulle gå ner innan han ev gick med på att skicka remiss.
    Efter den del dividerande fram och tillbaka så tyckte han att jag trots allt skulle få min remiss

Dock sa han till mig att jag MÅSTE stå på mig hos kirurgerna för dem vill gärna inte göra dessa operationer. Har ni mött på att läkarna inte vill och att ni verkligen fått motivera varför ni ska få hjälp? eller har det räckt med att de ser hur hänget sett ut? Jag fick remiss både för buk och bröstplastik nu.
     Jag hade hudproblem och beskrev hur det blev och han tyckte att det var klart att vi skulle ta bort hud.
    Om du får eksem eller klåda i hudveck så är det enklare att övertyga dem att göra det.
Svar på tråden Bukplastik..