kitkat skrev 2013-04-05 08:31:17 följande:
Jag är dock medveten om att det min kirurg + narkosläkare sade inte riktigt stämmer.
Han sade det iofs i samband med att vi pratat om att jag gjort ett akutkejsarsnitt i juli, dvs under rötmånad, och det gick fint. :) Och det var nånstans då han sade (apropå att man skär på djupet i ks) att det bara är lite skinn. Men han tog i, han tyckte att jag förmodligen kunde åka hem dagen efteråt och att det inte skulle vara några problem att laga mat mm, men behövde avlastning med dammsugning tex. Hela inställningen var: äh, det här blir inga problem!
Jag tänker att man har väldigt ont i början. VÄLDIGT ONT! Kommer att tacksamt att emot alla droger jag får! :D
En kollega har gjort denna operation också. Hon sade att man känner sig helt skinnflådd. Att KS är värre på ett sätt iom att det är på djupet. MEN att detta är ytlig värk över en stor yta. Hon sade att det var värre än hon kunnat föreställa sig. Men det är ju hennes upplevelse. Tänker man på ONLY (här i tråden) så är hon på andra sidan av smärtupplevelse.
Ja det visar sig ju efteråt om inte annat, hur ont man får alltså
Sen är det nog rätt individuellt också, hur smärt-tålig man är. Det är helt klart inte min starkaste sida det här med att ha ont, så därför är jag faktiskt rätt nervös för hur det kommer bli. Men jag vet ju att det är en begränsad period hur som helst, och att jag kommer få vad jag behöver i smärtlindring. Jag hade det väldigt jobbigt efter min GBP-op, med smärtor och annat. Och kirurgen sa att det skulle bli värre nu, men att operationen inte var farlig på samma sätt som en GBP. Innan den open var jag ju så rädd att jag skrev hemliga avskedsbrev i fall nåt skulle gå snett, så hispig tänker jag inte tillåta mig bli den här gången. Men den här gången tänker jag be om lugnande innan , det gjorde jag inte då. Även om jag tycker dom kunde ha erbjudit mig när dom såg hur rädd jag var.
OnlyZ skrev 2013-04-05 12:31:43 följande:
Ja jag har verkligen inte haft ont.. Men jag är rätt så smärttålig! Jag fick inte morfin, jag fick citodon som jag tog med alvedon.. För mig va ryggen det jobbigaste.. Och jag dammsög redan dagen efter op =) Hehe.. Jag har fått sagt till mig att jag ska ha gördeln i 3 månader, men kommer nog ha längre, kanske inte just denna gördel men nått stödlinne eller trosgördel elr nått =) När man tar av gördeln så känns det konstigt.. Hehe man har vant sig med den =) Nu är det snart 3 veckor sen min op och den värsta svullnaden har lagt sig, kände mig lite smågravid innan när jag kollade mig i spegeln =).. Jag har haft problem men torr hud på magen, har exem och nu har magen blivit utsatt då jag duschar varje dag och inte kan smörja in den, plus att så fort jag tar av gördeln så är det så fruktansvärt skönt att klia!!! Hehe.. Så i onsdags när det va dags att byta tejp och allt så passade jag på att smörja in magen och vara utan gördeln lite längre än vad jag brukar så att det fick torka in..
Hur snabbt fick du åka hem? Här stannar man så länge man har dränagen, och dom plockar dom vanligtvis bort dagen efter. Om det rinner mycket kan man få stanna nån dag extra. Hur var det att ta dränen? Gjorde det ont eller kändes obehagligt?
Jag kan tänka mig att man får ont i ryggen! Kan du gå rak i ryggen nu utan att det stramar? Gördeln, har man den för att det ska ta ihop ordentligt och minska risken för vätskeansamling? Har som fått för mig det men aldrig fått nån riktig förklaring till varför man ska ha den. Har du den dygnet runt? Låter skönt att få klia och smörja! Har du full känsel i huden?
Gud vad mycket frågor, haha hoppas du inte tycker jag är jobbig! Nu längtar jag nästan efter min op, skulle troligtvis bli till hösten men när jag ringde sa sköterskan att det kan bli innan sommaren, och om jag inte kunde tänka mig det fick jag inte ställa mig i kö. Och ju mer jag tänker på det desto ivrigare blir jag, så nu nästan hoppas jag att det blir innan sommaren!
Min man tror dock att jag kommer bli totalt invalid i en hel evighet verkar det som