• OnlyZ

Bukplastik..

Ja nu har jag blivit bevliljad en bukplastik, den ska ske någon gång ibörjan på nästa år. Open ska ske på St göran pga att Karolinska hade fullt.. Ska göra en stor bukplastik.. Är ni fler där ute som snart ska göra en op? Eller någon som gjort en op som kanske vill dela med sig lite och kanske vill svara på lite av mina frågor?

• Svar på tråden Bukplastik..
  • Tjohalia
    kitkat skrev 2013-04-05 08:31:17 följande:

Jag är dock medveten om att det min kirurg + narkosläkare sade inte riktigt stämmer.
    Han sade det iofs i samband med att vi pratat om att jag gjort ett akutkejsarsnitt i juli, dvs under rötmånad, och det gick fint. :) Och det var nånstans då han sade (apropå att man skär på djupet i ks) att det bara är lite skinn. Men han tog i, han tyckte att jag förmodligen kunde åka hem dagen efteråt och att det inte skulle vara några problem att laga mat mm, men behövde avlastning med dammsugning tex. Hela inställningen var: äh, det här blir inga problem!

Jag tänker att man har väldigt ont i början. VÄLDIGT ONT! Kommer att tacksamt att emot alla droger jag får! :D

En kollega har gjort denna operation också. Hon sade att man känner sig helt skinnflådd. Att KS är värre på ett sätt iom att det är på djupet. MEN att detta är ytlig värk över en stor yta. Hon sade att det var värre än hon kunnat föreställa sig. Men det är ju hennes upplevelse. Tänker man på ONLY (här i tråden) så är hon på andra sidan av smärtupplevelse. 
    Ja det visar sig ju efteråt om inte annat, hur ont man får alltså
    Sen är det nog rätt individuellt också, hur smärt-tålig man är. Det är helt klart inte min starkaste sida det här med att ha ont, så därför är jag faktiskt rätt nervös för hur det kommer bli. Men jag vet ju att det är en begränsad period hur som helst, och att jag kommer få vad jag behöver i smärtlindring. Jag hade det väldigt jobbigt efter min GBP-op, med smärtor och annat. Och kirurgen sa att det skulle bli värre nu, men att operationen inte var farlig på samma sätt som en GBP. Innan den open var jag ju så rädd att jag skrev hemliga avskedsbrev i fall nåt skulle gå snett, så hispig tänker jag inte tillåta mig bli den här gången. Men den här gången tänker jag be om lugnande innan , det gjorde jag inte då. Även om jag tycker dom kunde ha erbjudit mig när dom såg hur rädd jag var.
    OnlyZ skrev 2013-04-05 12:31:43 följande:
    Ja jag har verkligen inte haft ont.. Men jag är rätt så smärttålig! Jag fick inte morfin, jag fick citodon som jag tog med alvedon.. För mig va ryggen det jobbigaste.. Och jag dammsög redan dagen efter op =) Hehe.. Jag har fått sagt till mig att jag ska ha gördeln i 3 månader, men kommer nog ha längre, kanske inte just denna gördel men nått stödlinne eller trosgördel elr nått =) När man tar av gördeln så känns det konstigt.. Hehe man har vant sig med den =) Nu är det snart 3 veckor sen min op och den värsta svullnaden har lagt sig, kände mig lite smågravid innan när jag kollade mig i spegeln =).. Jag har haft problem men torr hud på magen, har exem och nu har magen blivit utsatt då jag duschar varje dag och inte kan smörja in den, plus att så fort jag tar av gördeln så är det så fruktansvärt skönt att klia!!! Hehe.. Så i onsdags när det va dags att byta tejp och allt så passade jag på att smörja in magen och vara utan gördeln lite längre än vad jag brukar så att det fick torka in..
    Hur snabbt fick du åka hem? Här stannar man så länge man har dränagen, och dom plockar dom vanligtvis bort dagen efter. Om det rinner mycket kan man få stanna nån dag extra. Hur var det att ta dränen? Gjorde det ont eller kändes obehagligt?
    Jag kan tänka mig att man får ont i ryggen! Kan du gå rak i ryggen nu utan att det stramar? Gördeln, har man den för att det ska ta ihop ordentligt och minska risken för vätskeansamling? Har som fått för mig det men aldrig fått nån riktig förklaring till varför man ska ha den. Har du den dygnet runt? Låter skönt att få klia och smörja! Har du full känsel i huden?
    Gud vad mycket frågor, haha hoppas du inte tycker jag är jobbig! Nu längtar jag nästan efter min op, skulle troligtvis bli till hösten men när jag ringde sa sköterskan att det kan bli innan sommaren, och om jag inte kunde tänka mig det fick jag inte ställa mig i kö. Och ju mer jag tänker på det desto ivrigare blir jag, så nu nästan hoppas jag att det blir innan sommaren!
    Min man tror dock att jag kommer bli totalt invalid i en hel evighet verkar det som  
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Hanniz82

Oj, vad det verkar vara individuellt hur ont man har efter op.. Jag gjorde min bukplastik i november och jag känner fortfarande av det om jag hostar, nyser eller lyfter tungt. Min kirurg förklarade att han sytt ihop mina magmuskler hårt i 3 olika lager så han förstod att det stramade, men han ville ha det ordentligt på en gång annars kunde det gå upp sa han. Överlag är jag mycket nöjd med min op, och ångrar mig inte. Har fått mycket fint resultat! Har nu även fått bröstlyft och den op var hur "lätt" dom helst nu när man har varit med om bukplastiken. Känns så jäkla skönt att båda op är gjorda nu. Något jag inte var riktigt med på innan var att man skulle tappa känseln på magen, jag har inte fått tillbaka mycket känsel alls sen i november men det kan ju komma upp till ett år efteråt. Det är väl egentligen inget som stör så mycket, men man kanske ska veta om det innan. Var ganska behändigt nu vid andra op när man skulle få spruta i magen efteråt och man ändå inte kände nåt;)

• OnlyZ
    Tjohalia skrev 2013-04-06 07:38:01 följande:
    Ja det visar sig ju efteråt om inte annat, hur ont man får alltså
    Sen är det nog rätt individuellt också, hur smärt-tålig man är. Det är helt klart inte min starkaste sida det här med att ha ont, så därför är jag faktiskt rätt nervös för hur det kommer bli. Men jag vet ju att det är en begränsad period hur som helst, och att jag kommer få vad jag behöver i smärtlindring. Jag hade det väldigt jobbigt efter min GBP-op, med smärtor och annat. Och kirurgen sa att det skulle bli värre nu, men att operationen inte var farlig på samma sätt som en GBP. Innan den open var jag ju så rädd att jag skrev hemliga avskedsbrev i fall nåt skulle gå snett, så hispig tänker jag inte tillåta mig bli den här gången. Men den här gången tänker jag be om lugnande innan , det gjorde jag inte då. Även om jag tycker dom kunde ha erbjudit mig när dom såg hur rädd jag var.
    Hur snabbt fick du åka hem? Här stannar man så länge man har dränagen, och dom plockar dom vanligtvis bort dagen efter. Om det rinner mycket kan man få stanna nån dag extra. Hur var det att ta dränen? Gjorde det ont eller kändes obehagligt?
    Jag kan tänka mig att man får ont i ryggen! Kan du gå rak i ryggen nu utan att det stramar? Gördeln, har man den för att det ska ta ihop ordentligt och minska risken för vätskeansamling? Har som fått för mig det men aldrig fått nån riktig förklaring till varför man ska ha den. Har du den dygnet runt? Låter skönt att få klia och smörja! Har du full känsel i huden?
    Gud vad mycket frågor, haha hoppas du inte tycker jag är jobbig! Nu längtar jag nästan efter min op, skulle troligtvis bli till hösten men när jag ringde sa sköterskan att det kan bli innan sommaren, och om jag inte kunde tänka mig det fick jag inte ställa mig i kö. Och ju mer jag tänker på det desto ivrigare blir jag, så nu nästan hoppas jag att det blir innan sommaren!
    Min man tror dock att jag kommer bli totalt invalid i en hel evighet verkar det som  
    Jag åkte hem dagen efter, jag fick ha kvar slangarna i magen, tog bort dom 4 dagar efter op, jag hade väldigt lite blod så det va bra! Den ena slangen gjorde inte ont, det va bara väldigt obehagligt, man kände hur den rörde sig långt upp i magen.. Den andra gjorde fruktansvärt ont, det brände till ordentligt! Hon trodde att den hade fastnat lite och att det därför blev så.. Kan bränna till lite inne i magen ibland i vissa ställningar.. Kan ha blivit nätt sår inne i magen, men det är ingen fara säger dom.. Vissa dagar stramar det lite extra, men inte så att det är jobbigt.. Jag hade nog problem med ryggen i en vecka ungefär, efter det har jag kunnat räta på mig så pass mycket att den inte tar stryk längre.. I början är väll görlden bra för att minska vätskan i buken, sen vet jag faktiskt inte, minska svullnaden och få stöd kanske? Den har jag dygnet runt och tar av en kortis när jag duschar.. i två veckor duscha jag varje dag, efter det gör jag det varannan dag. Jag har tappat mycket känsel.. Navelt e bortdomnad och huden längst nedersta ärret, men när jag gjorde ks för 7¨år sen så försvann känseld där och den hade inte kommit tillbaka än innan jag gjorde min op nu.. Så får c om den kommer tillbaka sen elr inte.. Hoppas du får din op snart =) Men jobbigt precis innan sommaren! Dom sydde ju inte ihog mina magmuskler då dom va bra redan, så det har väll gjort att det varit lite lättare..  
  • Tjohalia
    OnlyZ skrev 2013-04-06 09:37:38 följande:
    Jag åkte hem dagen efter, jag fick ha kvar slangarna i magen, tog bort dom 4 dagar efter op, jag hade väldigt lite blod så det va bra! Den ena slangen gjorde inte ont, det va bara väldigt obehagligt, man kände hur den rörde sig långt upp i magen.. Den andra gjorde fruktansvärt ont, det brände till ordentligt! Hon trodde att den hade fastnat lite och att det därför blev så.. Kan bränna till lite inne i magen ibland i vissa ställningar.. Kan ha blivit nätt sår inne i magen, men det är ingen fara säger dom.. Vissa dagar stramar det lite extra, men inte så att det är jobbigt.. Jag hade nog problem med ryggen i en vecka ungefär, efter det har jag kunnat räta på mig så pass mycket att den inte tar stryk längre.. I början är väll görlden bra för att minska vätskan i buken, sen vet jag faktiskt inte, minska svullnaden och få stöd kanske? Den har jag dygnet runt och tar av en kortis när jag duschar.. i två veckor duscha jag varje dag, efter det gör jag det varannan dag. Jag har tappat mycket känsel.. Navelt e bortdomnad och huden längst nedersta ärret, men när jag gjorde ks för 7¨år sen så försvann känseld där och den hade inte kommit tillbaka än innan jag gjorde min op nu.. Så får c om den kommer tillbaka sen elr inte.. Hoppas du får din op snart =) Men jobbigt precis innan sommaren! Dom sydde ju inte ihog mina magmuskler då dom va bra redan, så det har väll gjort att det varit lite lättare..  
    Tack för dina svar! Jag hoppas ju slippa sy ihop musklerna, men om det behövs vill jag givetvis att dom gör det. Kirurgen tyckte att dom kändes rätt bra, men sa att det märker han när han öppnar upp. Hoppas som sagt var att slippa, för jag tror det blir enklare att återhämta sig då.
    Att tappa känseln gör mig lite rädd, jag vill ju gärna ha känsel... Jag tycker att ovanför naveln har jag idag normal känsel, men själva hänget där jag har väldigt mycket bristningar är faktiskt känseln redan lite nedsatt. En annan sak som oroar lite är hur naveln kommer se ut efteråt. Jag har sett rätt många bilder där jag tycker naveln är för liten, eller nästan som ett streck bara (vertikalt). Men dom detaljerna hoppas jag få prata med honom om strax innan. Det är kanske svårt att veta hur det blir in förväg. 
    Men hur det än blir så kommer det att bli bättre än idag. Naveln jag har nu ser ut som en ledsen mun. Hänget och dallret är ju inte att leka med. Så jag ska försöka att inte snöa in på smådetaljer som egentligen inte är så viktiga. Huvudsaken är att jag blir av med hänget och kan röra mig som vanligt, kan springa utan att hålla fast byxorna (rädd att hänget kommer fram), kunna köpa vilka byxor jag vill (inte bara med hög, slimmande midja), slipper svamp och exem när det är varmt och svettigt och slutar skämmas så förbannat över hur jag ser ut! Jag vill kunna ligga på sidan utan att hela tiden tänka på att dölja magen med en tröja. Så det blir nog bra ändå!
    Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Anonym (vill med)

Hej!

Jag väljer att vara anonym just nu men vill höra lite med er som fått en operation beviljad, vilka krav ställde läkaren för att ni skulle få en bukplastik?

Jag började på ca 100 kg i julas och har gått ned drygt 14,5 kg. Jag har ett väldigt häng på min mage och nu är hela magen precis skrynlig och hänger ännu mer av viktnedgången. Jag lider av det här och har titt som tätt sår och svampinfektion i vecket och det blir en hemsk lukt ( ursäkta infon) Jag är nyfiken på om jag kan få en operation beviljad eller om jag kommer få betala den själv och hur mycket har ni gått ned innan ni fått operationen beviljad? Jag har som mål att gå ned ca 23 kg till.

Läste längre bak om någon som skulle göra en operation i Oskarshamn och skulle vilja höra av dig som skrev om det vad som gällde för dig?? Jag kommer antagligen att få göra ett ingrepp där OM jag nu kommer få en operation      

• OnlyZ

Hej hej! Kan du inte bara gå in på sjukhusets hemsida och läsa vad just dom har för kriterier.. Alla sjukhus har ju olika.. Och det kan skilja sig rätt mycket! Men har man problem så brukar ju det väga rätt tungt i deras beslut.. Gå till vårdcenttralen och säg att du vill träffa en läkare ang detta så fixar dom det.. Grattis till viktminskningen! 

• Anonym (M)
    Helena 38 skrev 2013-04-04 09:57:07 följande:
    Kitkat- missade att skriva att efter ca 4-5 dagar var jag smärtfri och rörelsefrihet igen.
    Vill tillägga att jag inte tål morfin utan gick ändade på Alvedon vilket var den värsta smärta jag någon sin upplevt. 
    Jag kunde inte ligga ner och sova inta ta mig upp och ner i soffa/toa utan hjälp. Men trots detta har jag inte ångrat en dag att jag opererat mig.

Men :O det finns ju hela Tramadol gruppen & även Ketogan gruppen.. Då man inte tål Morfin liksom..
  • OnlyZ

Jag mår bra! Kan få lite ont på ett ställe återkommande vid vissa rörelser och stälningar, bränner till ordentligt lixom, nästan vid ljumsken.. Det är väll nästan bara det som gör att jag känner av att jag gjort op.. Kan få stickningar/lite smärta i ärret ibland.. Jätte fina supertunna spikraka ärr.. Kommer bli jätte bra när dom bleknar.. Görlden jag har är värdelös! Fick den av sjukhuset.. Den va jätte bra i början, men nu när jag har haft den så himla mycket så har den veckat sig och blivit jätte jobbig.. Måste dra upp och ner den hela tiden oxå, så letar efter en trosgördel typ.. Har inte hittat riktigt den jag vill ha än..

• Anonym (vill med)
    OnlyZ skrev 2013-04-28 17:11:03 följande:
    Hej hej! Kan du inte bara gå in på sjukhusets hemsida och läsa vad just dom har för kriterier.. Alla sjukhus har ju olika.. Och det kan skilja sig rätt mycket! Men har man problem så brukar ju det väga rätt tungt i deras beslut.. Gå till vårdcenttralen och säg att du vill träffa en läkare ang detta så fixar dom det.. Grattis till viktminskningen! 

Hej! Jag har gogglat runt men kan inte hitta något på hemsidan, hittade dock en allmän sida och där stod det som du skriver om olika kriterier och att vissa läkare är mer hårda än vad riktlinjerna säger.  Tack
Svar på tråden Bukplastik..