• OnlyZ

Bukplastik..

Ja nu har jag blivit bevliljad en bukplastik, den ska ske någon gång ibörjan på nästa år. Open ska ske på St göran pga att Karolinska hade fullt.. Ska göra en stor bukplastik.. Är ni fler där ute som snart ska göra en op? Eller någon som gjort en op som kanske vill dela med sig lite och kanske vill svara på lite av mina frågor?

• Svar på tråden Bukplastik..
  • 7 michelingodingar
    Anonym (oxå) skrev 2013-12-02 15:21:37 följande:
     Jag hade hudproblem och beskrev hur det blev och han tyckte att det var klart att vi skulle ta bort hud.
    Om du får eksem eller klåda i hudveck så är det enklare att övertyga dem att göra det.
    Ja det är det minsta jag får, vet inte hur många gånger jag fått sprickor och svampinfektioner både i magveck och under brösten Min tanke var att OM jag måste övertala dem för att få hjälpen så kommer jag berätta vilka problem jag har med just sprickor, varmt, svettigt, kladdigt, hur det luktar och svampinfektioner samt om hur ont jag har i nacke, axlar och skuldror pga bysten. Dessutom det psykologiska är ju fruktansvärt jobbigt, jag kan räkna på en hand hur ofta jag varit i simhallen t ex med mina barn och hur jag sommar efter sommar vägrar åka till sjön med barnen för att jag ser ut som jag gör. Jag undviker gym och dessutom gympapass som innebär att jag måste hoppa p g a att huden magen slår mot mina lår och det låter 

Men jag vet inte om detta som jag skrivit nu räcker få att få hjälp, jag har dessutom gått ner drygt 30 kg och fått 7 barn som gjort huden så slapp.

Min värld kommer gå under om jag inte får hjälp så jag vill vara förberedd när jag väl kommer dit för en bedömning.
  • Anonym (oxå)

Se till att du tar upp allt som har med hudproblem och att du har det psykiskt jobbigt med överskottshuden så ska det nog ordna sig. Dom brukar vilja veta varför du vill göra en op, och svampinfektioner och eksem brukar vara ett toppkort.  Jag hoppas det löser sig för dig och att du får opa dig Glad lycka till.

• 7 michelingodingar
    Anonym (oxå) skrev 2013-12-02 17:23:44 följande:
    Se till att du tar upp allt som har med hudproblem och att du har det psykiskt jobbigt med överskottshuden så ska det nog ordna sig. Dom brukar vilja veta varför du vill göra en op, och svampinfektioner och eksem brukar vara ett toppkort.  Jag hoppas det löser sig för dig och att du får opa dig Glad lycka till.

Tack så mycket, då ska jag absolut tänka på det
  • Tjohalia

Hej! Gjorde bukplastik för snart 7 veckor sedan via landstinget. Är i det stora hela mycket nöjd, även om jag upplever att ärret kom väldigt högt upp. Perfekt kommer det ju aldrig bli, det var dom mycket noga med att informera om. Och det är jag glad över. Jag tror det är oerhört viktigt att ha realistiska förväntningar. Jag har nu bara en liten fundering kring det här med gördeln, det verkar ju så olika hur länge man ska ha den. Jag ska ha min totalt i 3 månader, varav den första månaden dygnet runt. Vad har ni fått för information ang detta? Och sen skulle jag gärna ta tips på sköna gördlar, för min ger mig riktigt ont i ryggen och korvar ihop sig, så just nu har jag den tyvärr för lite pga att den är så oskön. Har den alltid när jag jobbar, men sliter av den när jag kommer hem. Känner ju att jag behöver den, eftersom jag svullnar mer om jag inte har den.

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • 7 michelingodingar

Hjärtat slår i 200 just nu, de ringde från kirurgen i Kalmar om att jag har en tid redan på måndag men att de var tvungna att boka om den så en ny tid kommer på posten. Det gör mig inget men nu vet jag åtminstone att remissen är bedömd och godkänd för ett första besök

• Anonym (oxå)
    Tjohalia skrev 2013-12-04 07:26:24 följande:
    Hej! Gjorde bukplastik för snart 7 veckor sedan via landstinget. Är i det stora hela mycket nöjd, även om jag upplever att ärret kom väldigt högt upp. Perfekt kommer det ju aldrig bli, det var dom mycket noga med att informera om. Och det är jag glad över. Jag tror det är oerhört viktigt att ha realistiska förväntningar. Jag har nu bara en liten fundering kring det här med gördeln, det verkar ju så olika hur länge man ska ha den. Jag ska ha min totalt i 3 månader, varav den första månaden dygnet runt. Vad har ni fått för information ang detta? Och sen skulle jag gärna ta tips på sköna gördlar, för min ger mig riktigt ont i ryggen och korvar ihop sig, så just nu har jag den tyvärr för lite pga att den är så oskön. Har den alltid när jag jobbar, men sliter av den när jag kommer hem. Känner ju att jag behöver den, eftersom jag svullnar mer om jag inte har den.
    Jag  kommer inte riktigt ihåg hur länge jag hade gördeln, men jag vart sjukskriven i 10 veckor så det är det minsta. Min korvade också sig och jag hittade aldrig någon som var riktigt skön, så nåt bra tips har jag inte där tyvärr.
    7 michelingodingar skrev 2013-12-04 10:43:16 följande:
    Hjärtat slår i 200 just nu, de ringde från kirurgen i Kalmar om att jag har en tid redan på måndag men att de var tvungna att boka om den så en ny tid kommer på posten. Det gör mig inget men nu vet jag åtminstone att remissen är bedömd och godkänd för ett första besök
    Lycka till Glad
  • OnlyZ

Jag hade min gördel dygnet runt i 3-4 månader.. Sen hade jag den dagtid 2-3 månader till.. Min korvade sig ju också så jag gick till Twilfit och köpte en bra gördel med små spännen framtill med typ stålskenor som gjorde att den inte kunde korva sig.. Den va jätte bra och köpte den ungefär 1 månad efter op.. Jag tar fortfarande på mig den ibland för att det e rätt bekvämt =) 

• Anonym (bukplastik)

Jag gjorde en större bukplastik privat och bekostade den själv och mycket var för att jag vilje välja min läkare själv för det är det viktigaste när man opererar sig enligt alla forum jag läste i.
    Det som också är viktigt är att när man tar bort överflödiga skinnet är att bukmusklerna sys ihop om det behövs och min läkare bedömde det när jag låg på operationsbordet.
    Jag är jätte nöjd med min bukplastik och har inte haft några problem alls men jag gjorde exakt som läkarna sa både innan operationen och efter och var väldigt noga med hygienen innan och efter.

• 7 michelingodingar

Hej på er!!

Idag träffade jag kirurgen i Kalmar. Jag behövde inte argumentera över huvudtaget inom 2 minuter så var allt klart och bukoperationen godkänd Jag kommer dessvärre få göra operationen i Oskarshamn men det får gå ändå huvudsaken att det blir av

Den där gördeln ni skriver om ska man köpa sån innan eller får man en sån på sjukhuset eller hur fungerar det?

Svar på tråden Bukplastik..