• OnlyZ

Bukplastik..

Ja nu har jag blivit bevliljad en bukplastik, den ska ske någon gång ibörjan på nästa år. Open ska ske på St göran pga att Karolinska hade fullt.. Ska göra en stor bukplastik.. Är ni fler där ute som snart ska göra en op? Eller någon som gjort en op som kanske vill dela med sig lite och kanske vill svara på lite av mina frågor?

• Svar på tråden Bukplastik..
  • Anonym
    Cecese skrev 2013-02-16 12:15:56 följande:
    Hur gammalt barn har du? Jag gjorde min bukplastik för lite över 1 år sen och skulle jag varit ensamstående då skulle jag aldrig kunnat göra den. Mina barn var då 13 år, 9 år, 5 år och 3 år. De stora barnen var inget problem men jag klarade inte av att ta hand om de mindre barnen.  Första 2 veckorna lyfte jag max 1 kg, sen i 2 veckor lyfte jag max 2 kg. När det gått en månad så började jag sakta kunna göra lite mera men det tog 2,5 månad innan jag vågade leva hyfsat som vanligt. Egentligen så var det lite för tidigt men 3 månader efter operationen separerade vi så pga flytten var jag tvungen att lyfta mer än vad som kändes bra. Det tog 1 månad innan jag vågade börja köra bil och då bara korta sträckor.  Har du någon som kan hjälpa dej med att handla, städa, tvätta och andra tyngre saker 2-3 månader? Jag kommer inte ihåg hur länge operationen tog men jag låg inne 3 nätter tror jag. Sen var det kontroller en gång om dagen i 2-3 dagar till för att kolla dränaget. Jag fick fara hem med en dränageslang kvar och den ville dom kolla varje dag tills dom kunde ta bort den med. 

Min son fyller fyra. En kompis bor hos sonen när jag ligger inne, och hon stannar i en vecka till för att sköta honom. sen ska jag försöka få nån som kommer hem och kollar lägeten gång om dagen. tänkte handla på hemkörning så länge det behövs. Utifrån det du skriver, så anlitar jag städhjälp i tre månader. Läkaren sa att jag skulle kunna laga mat utan problem. Och jobba efter två veckor. dagis skulle hjälpa sonen på med kläder. Hur gick det för er att gå? Hur långt? Dagis är 100 meter bort. Kanske 80m. Får fixa tvätthjälp på nåt sätt... Hur gick det att sitta och stå? Att sätta sig och ställa sig? Duscha själv? Hur kom ni till sjukhuset? Fick ni sjukresor?
  • kitkat
    OnlyZ skrev 2013-02-16 11:39:25 följande:
    Jag har inte gjort än men kan svara på det jag vet =) Optiden tar mellan 2 - 6 timmar beroende på vilken slags op man gör, man ligger oftast bara kvar ett dygn.. Det är väll ungefär en vecka man brukar gå frammåtlutad för att det stramar för mycket för att kunna gå upprätt.. Dom flesta brukar inte ha så ont alls så länge dom tar sina värktabletter.. Men det stramar väldigt mycket..

Äh, jag visar väl vem jag är då.... Jo, läkaren tyckte typ att inget var nåt problem. Han sa att det bara är lite skinn som ska tas bort. Och jag har gjort akutsnitt under rötmånad för snart 4 år sen, och klarade jag det, så lär jag klara detta galant. Han sa att det stramade, men värktabletterna är så bra att jag lär klara smärtan. Han sade att om jag hade rätt inställning och om allt gick bra så kunde jag åka hem efter ett dygn. Matlagning skulle inte vara nåt problem. Men att jag behövde avlastning de första två veckorna.
  • Cecese
    Anonym skrev 2013-02-16 21:46:31 följande:

Min son fyller fyra. En kompis bor hos sonen när jag ligger inne, och hon stannar i en vecka till för att sköta honom. sen ska jag försöka få nån som kommer hem och kollar lägeten gång om dagen. tänkte handla på hemkörning så länge det behövs. Utifrån det du skriver, så anlitar jag städhjälp i tre månader. Läkaren sa att jag skulle kunna laga mat utan problem. Och jobba efter två veckor. dagis skulle hjälpa sonen på med kläder. Hur gick det för er att gå? Hur långt? Dagis är 100 meter bort. Kanske 80m. Får fixa tvätthjälp på nåt sätt... Hur gick det att sitta och stå? Att sätta sig och ställa sig? Duscha själv? Hur kom ni till sjukhuset? Fick ni sjukresor?
    Oj jobba efter bara 2 veckor. Nu var jag redan hemma sjukskriven men annars skulle jag fått 6 veckors sjukskrivning. Med en 4 åring så borde det kunna gå men det beror ju lite på hur 4 åringen är. En 4 åring förstår ju en hel del och om du visar ärren och berättar att du är sjuk så kanske han förstår att han själv måste klä på sig, inte krångla så mycket osv. 

Laga lättare mat klarar du nog av så länge du inte lyfter tunga kastruller, stekpannor osv. Om man lyfter för tungt för tidigt så kan det brista så man får bråck och det är ju onödigt att riskera. Låter jättebra om du kan få hemkörning med mat och städhjälp. 

Jag kommer inte ihåg när jag gick promenader. Jag opererades i början av december och då var det mycket snö och halt ute så jag undvek nog promenader första veckorna iaf. Typ 3 dagar efter operationen var jag på barnens "julfest" i skolan och det gick bra. Är väl bara att gå försiktigt, känna efter hur det känns och gå i en takt som känns bra. Jag är även snittad 2 gånger och smärtan efter bukplastiken var mycket mindre än efter snitten.  
  • OnlyZ
    Anonym skrev 2013-02-16 21:46:31 följande:

Vad jobbar du med?
  • OnlyZ
    kitkat skrev 2013-02-17 19:18:10 följande:

Jag jobbar på kontor...

Ok ja då kanske det räcker med två veckor, jag jobbar ju i kök så jag kommer att behöva mera tid än så..
  • Anonym (nyop)

Va skönt att allt har gått bra för dig! Men har du inte fått en info-folder? Där brukar det stå hur länge man ska ha gördel.. Glöm inte att tejpa ärren i 6 månader för bästa resultat.. =)

[/quote] Jo har fått infofolder men vill gärna höra andras erfarenheter. Ang gördel så finns det olika uppfattningar. 6-8 v har jag i min info men även hört att det är bra om man använder lite längre. Hur länge har ni andra använt? Hur länge har ni varit svullna?
  • kitkat
    OnlyZ skrev 2013-02-17 19:27:31 följande:
    Ok ja då kanske det räcker med två veckor, jag jobbar ju i kök så jag kommer att behöva mera tid än så..

Ja, du som jobbar i kök behöver ju helt klart längre tid... En månad? Sex veckor?
  • kitkat
    Cecese skrev 2013-02-17 11:34:04 följande:
    Oj jobba efter bara 2 veckor. Nu var jag redan hemma sjukskriven men annars skulle jag fått 6 veckors sjukskrivning. Med en 4 åring så borde det kunna gå men det beror ju lite på hur 4 åringen är. En 4 åring förstår ju en hel del och om du visar ärren och berättar att du är sjuk så kanske han förstår att han själv måste klä på sig, inte krångla så mycket osv.  Laga lättare mat klarar du nog av så länge du inte lyfter tunga kastruller, stekpannor osv. Om man lyfter för tungt för tidigt så kan det brista så man får bråck och det är ju onödigt att riskera. Låter jättebra om du kan få hemkörning med mat och städhjälp.  Jag kommer inte ihåg när jag gick promenader. Jag opererades i början av december och då var det mycket snö och halt ute så jag undvek nog promenader första veckorna iaf. Typ 3 dagar efter operationen var jag på barnens "julfest" i skolan och det gick bra. Är väl bara att gå försiktigt, känna efter hur det känns och gå i en takt som känns bra. Jag är även snittad 2 gånger och smärtan efter bukplastiken var mycket mindre än efter snitten.  

Jag har börjat prata med sonen om detta och att han måste hjälpa till. Resultatet? Han har blivit bebis: mats mig mamma, jag vill kissa, klä på mig! Men han kan klä sig, kissa själv och äta själv. Vi testade en grej vid toabesöket idag. Han fick klättra upp på toastolen så torkade jag honom i rumpan då.... Det funkade bra! Det är nog såna grejor man får komma på! Men jag är lite orolig för hur han ska ta det, för han kan krångla massor om han sätter den sidan till. Liksom vara hjälpsam och smidig om han vill det.... Jag har 100 meter till dagis och det viktigaste är att kunna ta sig dit hyfsat snart.... Jag vill absolut inte riskera bråck! Det låter betryggande att du kunde gå på ungarnas julfest. Alltså borde det gå bra med "punktinsatser"... Tänker mig också att det gör mindre ont att göra bukplastik än att göra snitt. Efter tre dagar efter snittet frågade de om jag ville åka hem.... Jag hade nog fått åka hem långt innan det om jag hade frågat.... Men jag hade då också genomlidit en 36 timmars förlossning varav 24 timmar fastande. Nu glider man bara in på kirurgen och blir omhändertagen.... Tänker mig att det gör skillnad.
  • OnlyZ
    kitkat skrev 2013-02-18 20:11:17 följande:

Ja, du som jobbar i kök behöver ju helt klart längre tid... En månad? Sex veckor?

Ja nått sånt, vi får c va läkaren säger =)
Svar på tråden Bukplastik..