• OnlyZ

Bukplastik..

Ja nu har jag blivit bevliljad en bukplastik, den ska ske någon gång ibörjan på nästa år. Open ska ske på St göran pga att Karolinska hade fullt.. Ska göra en stor bukplastik.. Är ni fler där ute som snart ska göra en op? Eller någon som gjort en op som kanske vill dela med sig lite och kanske vill svara på lite av mina frågor?

• Svar på tråden Bukplastik..
  • aronnax

OnlyZ hur ont har du? På en skala ett till tio? När du ligger och när du skall upp ur sängen/går?

När får du åka hem? 

• OnlyZ

Sådär då tjejjer! Nu är jag hemma! =) Såhär gick det till:

Anmälde mig i receptionen och en sköterska kom och hämtade mig och visade mig till min säng. Gav mig kläder och instruktioner.. Jag bytte om, kirurgen kom och hämta mig och vi snackade lite och han ritade, jag fick han även att byta op metod =P Hehe.. Han skulle göra en "fyrkant" nere på magen typ, men jag frågade om han inte skulle göra en "tårtbit" Och han kikade och tyckte att det va en bra idé så han körde på den =) Hehe.. Han va jätte trevlig och entusiastisk... Gick tillbaka till mitt rum, kissade och tog på mig mössa sen kom dom och hämtade mig, vi gick till op salen och jag fick lägga mig, blodtryck togs och en infart sattes. Vi snackade lite sen gav dom mig smärtstillande som gjorde mig snurrig, sen fick jag andas in syrgas medans dom sövde ner mig.. Sen vaknade jag på mitt rum, oftast hamnar man på uppvak med här behövdes inte d då det va så få patienter.. Jag hade inte ont, va trött i ungefär en timma lite drygt.. Va uppe på toa och gick omkring. Satte mig i tvrummet osv.. Slutade blöda ur dränget ganska snabbt, så det va jätte bra sa dom, men att jag inte skulle bli rädd/orolig ifall att det skulle börja rinna till.. Kirurgen kom på mig gå omkring och sa att det va bums i säng med mig! Måste vila =P Det va såååååå tråkigt! Men 19,30 fick jag iallafall permis! Då fick jag gå in i tvrummet och kolla på halv åtta hos mig =P Kring 17 började jag få ont, dom sa att det va bedövningen som släppte.. Men jag överlever smärtan.. Det gör lite ont när man ska resa på sig osv men jag e så van att ta mig upp ur sängar efter magop vid det här laget så det går fint.. Smartan ligger mellan 4-8 kan ibland tycka att det näästan är gränsen mot vad jag orkar, men det går över.. Då brukar jag gå upp och röra på mig lite då känns det bättre..

Frågor?? =D 

• kitkat

Skriver mer sen men vill säga att du är fantastiskt stark och positiv! Jag blir imponerad av din inställning! Och som.du upplever det, jösses, så vill jag att det ska vara för mig också.... Mitt meddelande i MVK är fortfarande obehandlad! Väntar på besked!

• OnlyZ

Men tack så mycket! Det glädjer mig =D Det kan göra så himla stor skillnad när man tänker posetivt! Verkligen =)

Min sambo kom hem en snabbis kring lunchen för att hämta mitt pass för att ta ut mina sprutor man tar mot blodpropp och citodon, han fick även köpa en hårtork (jag äger inget sånt) Haha en nått nättyp av nått slag för att stoppa in i naveln.. Men iallfafall, när han kom hem så låg jag på soffan och hade lite ondare, så jag låg kvar där.. Han kollar på mig liggandes med meterlånga slangar halvfyllda med blod.. Du säger han.. Men shit Zandra, du får nog hålla till i sovrummmet när ungarna kommer hem! HAhahahahaha Det va lite kul =P

Sen somnade jag, sov till nu typ, va sååå skönt! Ingen smärta bara sova =D MEN! Jag drömde en mardröm =( Jag drömde att jag vaknade och kollade mina slagar och påsarna, och dom va heeelt fulla! Och jag fick panik, shit nu dör jag ju! Springer runt i hela hemmet och letar efter rätt nummer! Att det ska vara så svårt! Haha..

Nu när jag vaknade så skulle jag upp och byta vatten, byta till en större tröja (för barnens skull) =P och gå på toa.. Men oj va stel jag va! Det kändes som att övre delen av magen skulle ploppa ut, just där har jag inte görlden så jag tog en stor sjal och knöt så hårt jag kunde.. Nu känns det bättre, men oxå att röra på sig hjälper..

Det e frustrerande för jag kan inte böja mig och plocka upp saker, blir som en tvångstanke hos mig, jag skulle käka lite mat, tappade då gafffeln i golvet och fick inte upp den! Kunde inte sluta tänka på den där jävla gaffeln som låg där och väntade på att bli uppplockad..! Som tur va kom Chris hem i den vevan så jag bad honom att plocka upp den =P haha

Jag får ont i magen när jag äter, som att det är proppfullt och att maten sitter uppe i halsen, det spänner och känns som att det är så fullt i magen att jag ska spricka, detta problemet har jag även i vanliga fall periodsvis, har haft det nu i tre veckor.. Men just nu är det pga open, tydligen jätte vanligt att man får d.. Jag sa till om smärtan och dom sa då som sagt att det blir så med denna op, men jaha, jag har haft det i tre veckor.. Haha.. Då blev dom lite fundersamma, men men, har legat inne på sjukhus ang detta. Men dom har inte hittat nått... Det ända man kan göra när man får detta är att försöka slappna av så gått det går! Det går över efter ett tag! På min kommer det ungefär 1 timma efter att jag har ätit, sitter väll kvar kanske nästan lika länge..

På fredag ska jag dra ut slangarna.. KUL! Fi fan, det gillas inte =P Jag gillar inte när man leker med öppna sår! Haha.. Men men.. Det går ju snabbt! Ska fråga om han inte kan dra båda på en gång =P          

• OnlyZ

Men oj vilken skillnad dom olika värktabletterna ger! Klockan 12 tog jag två alvedon.. Har haft ganska ont sen dess.. Nu kl 18 tog jag två citodon.. Stor skillnad! Kan röra på mig mycket lättare, innan kändes det ju som att magen skulle spricka.. Inte nu längre.. ! Jag duschade idag, och så skulle man ta en tops med tvål och gegga runt i naveln.. Det va läskigt!! Kändes ju ingenting! Men läääskigt =P

• kitkat

Jag behövde slå på datorn så jag kan svara och fråga mer! :)

Hur funkar det att ha slangarna? Känner du dem under skinnet? Ska du ha dem i nästan en vecka?

Hur funkar det medsprutorna? Tar du dem i låret eller hur gör du? Klarar du att ta sprutorna själv?
    Jag kommer helt klart att behöva ha hjälp med det, klarar inte av att se nåt gå igenom skinnet.... Får ragga hjälp!

Hur går det med barnen? Hur gamla är de? Funkar de att krama på dem? Låta dem sitta i knät? Böja sig för att hjälpa dem med påklädning? (exempelvis)

Klarar du av att gå? Har du varit ute och gått eller hur gör man?             

• kitkat

Hur går det med smärtan?

Hur gick det att sova?

Hur funkar det att duscha? Plastar du in magen eller hur gör man?
    Topsen i naveln känns lite äckligt... :S

Du, du behöver inte svara på dessa miljoner frågor, skriver alla som dyker upp i huvudet bara! :D

Fick svar i MVK att de inte kan garantera att jag blir opererad så jag hinner bli återställd innan semestern. Men de skrev en notering om att det får bli efter sommaren om de inte hinner i god tid innan semestern.           

• Lattjo

Jag undrar också hur det går med barnen? Jag antar att man inte får lyfta så mycket? Jag är ju ensamstående så  jag är lite nervös inför hur det ska gå att ta hand om ungarna själv... Killen kan säkert hjälpa till lite då men han jobbar ju och jag har ingen lust att lägga över ansvaret på mina barn på honom heller. Deras pappa kan säkert också hjälpa en del men jag har ju huvudansvaret så det är lite nervöst inför det... Lär bli mycket blodpudding och fiskpinnar då, enklast och snabbaste maten man kan komma på ;)

• OnlyZ

Jag känner inte slangarna under huden men dom är lite jobbiga då dom e så långa.. Dom ska ut imorgon så tre dagar har jag då haft dom i.. Ska bli jätte skönt att bli av med dom..

Japp sprutorna tar man i låret, man tar en stor nypa lår mellan fingrarna så stoppar man in sprutan, oftast så känner man inte nålen då den e så liten.. Går väldigt enkelt, men jag har ju övat, när jag gjorde min gbp låg jag på sjukhuset några dagar och då fick jag öva att ta den själv.. 

Äldsta killen är snart 7 år, där är det ju inga problem, han har kollat på slangarna, kollat på magen och tyckt att det va lite ballt, bara naveln som ser läskig ut tycker han.. Den andra killen är 15 månader och där är jag inte till så mycket hjälp.. Kan inte böja mig ner, skulle kunna ta han i knät och klä på han, eller om man sitter på en pall skulle oxå gå, men min sambo får sköta det där nu ibörjan.. 

När värktabletterna har börjat värka så går det ganska bra att gå, dom första stegen från vilande är jobbiga, känns som att magen ska spricka, men knyter en sjal och trycker extra med händerna och fortsätter att röra på mig så mjukas man lixom upp efter ett tag! Kan inte gå så länge för ryggen tar stryk.. Har inte gått ut nått men går runt lite extra i lägenheten.. Imorgon ska jag ju åka buss till odenplan och dra ut slangarna.. Ska nog gå bra! Det e ju lite läskigt med vädret just nu! Man ser ju inte alla isplättar, man vill ju inte ramla! 

Svar på tråden Bukplastik..