• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • cff

Stort tack Serafine! Spännande!

Jag håller mig ganska bara borta från vanligt kaffe, men har fallit hädan åt koffeinfritt - och har funderat en del på om det är så nyttigt. Är det någon som vet vad som gäller för koffeinfritt kaffe (och teinfritt te)?

• cff

MAN SKALL INTE VILA "FÖR MYCKET" EFTER ET

I en studie från 2004 jämförde man utfallet för en grupp som vilade en i en timme efter ET jämfört med en grupp som var sängliggande i 24 timmar efter ET. Det var en signifikant högre andel av embryona som implanterades för de som efter ET vilade i en timme jämfört med den grupp vilade ett helt dygn

Här finns hela rapporten: Bed rest versus free mobilisation following embryo transfer: a prospective randomised study

.

• Zinfandel
    cff skrev 2012-11-22 21:21:37 följande:
    Stort tack Serafine! Spännande!

Jag håller mig ganska bara borta från vanligt kaffe, men har fallit hädan åt koffeinfritt - och har funderat en del på om det är så nyttigt. Är det någon som vet vad som gäller för koffeinfritt kaffe (och teinfritt te)?
    Koffeinfritt kaffe är ännu värre... Innehåller mest en massa skit som bara triggar immunförsvaret. Big nono!! Men gärna Rooïbos Tungan ute
  • cff

Zinfandel - det är nog det jag gissade, men jag lyckas inte hitta något "bevis" (och i denna värld av så mycket olika bud och troenden så känner jag att jag vill ha något konkret att hänga upp det på). Vet du om det gjorts någon studie på varför koffeinfritt skulle vara farligt?

• Zinfandel

Det räcker att läsa en innehållsförteckning! Det finns fyra olika metoder för att avlägsna koffein: vatten – etylacetat – superkritiskt/flytande koldioxid – metylenklorid. Inget av detta (förutom vatten...) är särskilt fertilitetsfrämjande! Koffeinfritt kaffe kan även höja halterna av kolesterol i blodet och därmed vara skadligt för hjärtat. Det finns studier som visar att koffeinfritt kaffe kan ge både höjt blodtryck och ökad aktivitet i nervsystemet (kolla Dagens Medicin eller Googla tex).

• Serafine 84
    Zinfandel skrev 2012-11-22 22:41:52 följande:
    Det räcker att läsa en innehållsförteckning! Det finns fyra olika metoder för att avlägsna koffein: vatten – etylacetat – superkritiskt/flytande koldioxid – metylenklorid. Inget av detta (förutom vatten...) är särskilt fertilitetsfrämjande! Koffeinfritt kaffe kan även höja halterna av kolesterol i blodet och därmed vara skadligt för hjärtat. Det finns studier som visar att koffeinfritt kaffe kan ge både höjt blodtryck och ökad aktivitet i nervsystemet (kolla Dagens Medicin eller Googla tex).
    Jo visst kan det låta otäckt med långa haranger av kemiska beteckningar, men man vill ju inte gå runt och vara rädd för mat/dryck (m.m.) i största allmänhet heller. Jag själv t.ex. som ligger på gränsen till undervikt känner att jag inte har "råd" att vara för petig med maten. Jag känner som cff att jag vill ha nåt konkret att luta mig mot när det finns så mycket tyckande och troende. Finns det några studier på att de här ämnena är dåliga för fertiliteten? 
  • cff

LIVSMEDEL OCH TILLSKOTT SOM ÖKAR/MINSKAR RISKEN FÖR ÄGGLOSSNINGSSTÖRNINGAR

Baserat på en studie av nästan 19,000 kvinnor (som inte valdes ut för fertilitetsproblem) fick 438 av dessa ägglossningsstörningar (missade ägglossningar). Baserat på denna studie gav man under 2007-2009 ut en rad rapporter som konstaterade nedanstående. Ponera att samma saker som kan störa ägglossningen också kan försämra utfallet av IVF så är detta intressant även för oss IVFare. Här är en sammanfattning av ett antal av slutsatserna i studierna (jag har bara läst sammanfattningarna, inte hela rapporterna):

Tillskott av järn (järntillskott och icke-hemjärn) kan minska risken för ägglossningsstörningar (intag av hemjärn hade inget samband med ägglossningsproblem): Iron intake and risk of ovulatory infertility Högt intag av lättmejeriprodukter kan öka risken för ägglossningsstörningar medan intag av mjölkprodukter med normalt/högt fettinnehåll kan minska risken. Laktos påverkar inte fertiliteten vid intag av normala nivåer: A prospective study of dairy foods intake and anovulatory infertility. Högre intag av animaliska proteiner ökar risken för ägglossningsstörningar. Det motsatta gällde för vegetabiliska proteiner: Protein intake and ovulatory infertility. Intag av alkohol och läsk (både med och utan kaffein, både med socker och lightvarianter) ökar risken för ägglossningsstörningar.

Kvinnor som konsumerade 1 drink/dag eller mer löpte nästan 50% större risk för ägglossningsstörningar jämfört med kvinnor som inte drack alkohol. Kaffe ökar inte risken för ägglossningsstörningar, men det gör koffeinhaltiga läsker. Kvinnor som drack 2 eller fler koffeinhaltiga läsker per dag löpte en 47% högre risk för ägglossningsstörningar jämfört med de som drag mindre än 1 koffeinhaltig läsk per vecka. Även kvinnor som drack över 2 läskedrycker utan koffein, vanlig och lightläsker löpte signifikant större risk för ägglossningsstörningar jämfört med de som drack mindre än en per vecka: Caffeinated and alcoholic beverage intake in relation to ovulatory disorder infertility Intag av syntetisk folsyra minskar risken för ägglossningsstörningar: The impact of dietary folate intake on reproductive function in premenopausal women: a prospective cohort study Regelbundet intag av multivitaminer kan minska risken för ägglosssningsstörningar (en del av detta förklaras eventuellt av att multivitaminerna innehåller folsyra (se ovan): Use of multivitamins, intake of B vitamins, and risk of ovulatory infertility. Högt intag av kolhydrater och mat med hög glykemisk belastning ökade risken för ägglossningsstörning: A prospective study of dietary carbohydrate quantity and quality in relation to risk of ovulatory infertility. Omättade transfetter ökar risken för ägglossningsstörning. Totalt fettintag, kolesterol och de flesta typer av fettsyror hade ingen påverkan på risken för ägglossningsstörning: Dietary fatty acid intakes and the risk of ovulatory infertility.
  • Serafine 84

Snyggt gräv cff! Ja jisses vad mycket det är att tänka på om man ska vara noga... och det vill man ju vara.

• cff

Eftersom det finns så många parametrar tycker jag det är skönt när man kan sortera bort saker som inte påverkar (typ skippa hemjärn och det är ok, eller till och med bra att dricka helmjölk) och sedan fokusera på sånt som bevisat påverkar. Sen delar jag upp "idéerna" för mig själv i "livsstil" och "tekniska aspekter" - där jag får göra mitt bästa vad gäller livsstilen och sedan pusha kliniken att se till att vara så påläst som möjligt på de tekniska aspekterna (vilket jag har lärt mig att de inte alltid gör självmant :).

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!