• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • cff

MELATONIN FÖRBÄTTRAR KVALITETEN PÅ EMBRYON VID IVF

I en studie från 2012 konstaterade man att tillskott av melatonin ökade sannolikheten att bli gravid. Två grupper, dels den studerade gruppen, dels en kontrollgrupp, gjorde två IVF cykler. Inför den andra cykeln fick ena gruppen 3 mg melatonin per dag (kl 22 på kvällen) från och med dag 5 i menscykeln före IVFen fram till äggplock. I denna grupp blev 50% av äggen befruktade (endast 20% av deras ägg blev befruktade i cykel 1) och 20% av kvinnorna blev gravida. I kontrollgruppen befruktades 23% av äggen (jämfört med 21% i cykel 1) och 10% blev gravida.

Melatonin är mycket antioxidant och för de som fick tillskott av melatonin ökade mängden melatonin i den follikulära vätskan (dvs vätskan i äggblåsan). Det skulle kunna vara anledningen till att färre oocyter skadas av oxidativ stress under tillväxten av äggblåsan.

Rapporten finns här: The role of melatonin as an antioxidant in the follicle

• tm78
    EXTRA TILSKOTT AV D-VITAMIN
    Tillskott av D-vitamin kan öka chanserna vid IVF. D-vitamin är en bristvara för de flesta människor på norra halvklotet, på grund av den långa mörka årstiden. Flera artiklar om D-vitamin visar samma sak: “Adjusting for age and number and quality of embryos transferred among non-Hispanic whites, THE ODDS OF PREGNANCY WERE  FOUR TIMES HIGHER IN VITAMIN D REPLETE VS. DEFICIENT PATIENTS. Live birth rates mirrored pregnancy rates.”

I Sverige är den rekommenderade dagliga dosen idag 200-400iE (5-10 µg). Många rekommenderar dock betydligt högre doser än så (1000-5000iE). 20 minuter ute i solen på sommaren ger oss ca 10 000iE (250 µg), så jag tror inte att överdosering är ett problem, i alla fall inte på kort sikt (Men det är bara min personliga teori/tro, och jag är inte läkare!) Själv har jag tagit 2000iE i en dryg månad nu, och har fått en remiss från min klinik för att kolla värdet.
    MEN - det verkar som att extra D-vitamin endast har en positiv effekt på vita kvinnor, och faktiskt istället negativ effekt på till exempel asiatiska kvinnor.

Det finns mängder med artiklar om D-vitamin och fertilitet/IVF, här är ett litet axplock: : http://illvet.se/manniskan/sjukdom-behandling/vitamin-d-ar-nyckeln-till-kroppens-forsvar http://illvit.no/anders-enevold-christensen/regulering-av-hormoner http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2012/02/16/the-vitamin-that-has-been-shown-to-dramatically-improve-infertility.aspx http://humrep.oxfordjournals.org/content/early/2012/08/21/humrep.des280.short http://awomanshealth.com/vitamin-d-in-health-and-reproduction/ http://blog.longislandivf.com/tag/vitamin-d-and-fertility/ http://ajpendo.physiology.org/content/256/4/E483.short http://www.conceiveonline.com/articles/could-vitamin-d-be-%E2%80%9Cfertility-vitamin%E2%80%9D
  • cff

Tack TM! När jag läser din sammanfattning och rapporterna önskar jag verkligen att jag vetat detta för två år sedan när jag startade min resa. Nu fick jag reda på min D-vitaminbrist först för 6 veckor sedan och började då äta tillskott. Jag har varit naiv och trott att mina multivitaminer varit en försäkring mot allvarliga brister, men icke. Och att man gärna skall ha ganska höga nivåer, inte bara inte för låga, gör ju att det känns ännu viktigtare.

Jag tar med mig detta och ser med tillförsikt fram emot att min sannolikhet att bli gravid vid nästa IVF nu bör vara 4 ggr högre än vad den varit tidigare (eftersom jag nu kommer att bra förråd av d-vitamin att jämföra med min tidigare brist).

• germany

Oh, ja. D-vitamin är viktigt att få i sig från oktober fram tills solen återigen börjar kunna ge oss tilräckligt med D-vitamin (egentligen först när man kan börja lätta på klädseln).

Men jag blir verkligen mörkrädd när jag talade med min gamla utredningsläkare häromdagen som dessutom är överläkare. Jag passade på att fråga om jag fick ta ett D-vitamin prov (utöver de andra prov jag bad om) så tyckte han att det inte behövdes.....Var man bara ute en stund varje dag så fick man i sig den D-vitamin man behövde! Jag blev faktiskt förvånad över hans svar, men brydde mig inte om att ifrågasätta. Jag vänder mig bara till min VD så vet jag att jag kommer att få ta provet där istället.

Det finns ju massor med information överallt om att D-vitamin tillskott bör tas, men varför verkar inte många läkare veta vare sig det ena eller det andra?!
    Verkligen obehagligt att inte veta om läkarna genom sitt ointresse till viss del sumpar våra chanser till ett barn.
    Se bara detta med TSH, hur ofta tycker IVF klinikerna att detta prov behövs tas? Många verkar tycka det räcker när utredning görs och sedan får man vackert vänta tills man förhoppningsvis får ett plus på stickan.

Nä, tur att vi är många som söker oss information själva och att vi ser till att ha hyfsad koll på våra kroppar genom tex diverse provtagning och tillskott av som exempel här då, D-vitamin.

Heja oss alla! Solig

• Bambi2

Germany! Jag sitter med exakt samma tankar som du, just nu. Mest arg blir jag, när jag läser om alla de som gång, på gång får fina embryon återförda men utan graviditet, som tillslut bekostar ÄD, även det om och om igen, utan graviditet, eller med mf. Och läkare som kör på i samma spår, med en nästan religiös övertygelse om att "ny" forskning inte har svaren, trots att de själva inte har några teorier om varför det inte tar sig. De letar ju inte ens efter förklaringar!
    Ang. D-vitamin finns det en färsk studie från Karolinska, t.o.m. nyheterna rapporterade om det. Att man som läkare, i detta läge fortfarande tror att vi i Sverige bara behöver gå utomhus för att undvika D-vitaminbrist, är så sjukt inkompetent att man undrar varför personen i fråga ens valt att bli läkare med detta ointresse för sin profession.

När jag talat med gynekologer om vilka olika aspekter som skulle kunna påverka fertiliteten har jag ofta fått följande svar: "kvinnor har fött barn i alla tider, under mest svåra omständigheter; under krig och svält, så om stress eller olika bristsjukdomar hade någon påverkan, skulle de inte ha fött barn". Jag har köpt den förklaringen. Men inser nu att dessa kvinnor som fött barn, trots dessa svåra omständigheter troligtvis var ganska fertila, troligtvis ganska unga. Man bortser alltså från de kvinnor som har fertilitetsproblem, p.g.a. eventuella sjukdomsstillstånd, eller ålder... som om det inte riktigt vore värt att lägga resurser på oss, inte ens när vi bekostar det själva. Ibland känns det som det finns en mer eller mindre underliggande uppfattning att vi får skylla oss själva, som väntat så länge.
    Nu ska jag iväg och ta mitt D-vitaminprov, det enda som jag lyckades få remiss till.

• germany

Bambi - Ja, man vet inte om man ska "skratta" eller gråta....
    Jag tror vi alla har litat blint på läkare från början, men att de flesta av oss till slut inser att de inte sitter på all kunskap som man ju som patient förväntar sig.

Min överläkare visste inte ens vad DHEA var för hormon. Konstigt när han är ferilitetsläkare och även om han inte tycker att DHEA är någon succegrej så tycker jag ändå att han borde känna till hormonet i allafall.

Vad festligt att du fick ta D-vitaminprovet men inget annat! Jag fick ta "mycket annat", men inte D-vitamin Flört.

Förresten, ang. Melatonin så kan man få i sig det naturligt via valnötter som man tar en näve av innan läggdags.
    Jag tror att det är bra om man ser till att få i sig många ämnen naturligt via kosten och inte bara använder kosttillskott i allt som vi behöver och jagar.

• Bambi2

P.S. angående prover: min gyn gick ändå med på att ta DHEA -prov (när jag bad om det) och tog även TSH, T4, TPO-ak, utöver de ordinarie proverna - utan att jag behövde be om det. Så det är ju ändå bra, även om vi nog inte har samma uppfattning om vad de optimala värdena är när man försöker bli gravid.

• cff

FERTILITY BLEND ÖKAR SANNOLIKHETEN ATT BLI SPONTANT GRAVID

2006 gjordes en studie med kvinnor som utan resultat försökt bli gravida under ½-3 år (genomsnittet var drygt 1½ år). Efter 3 månader med tillskottet FertilityBlend blev 26% gravida, medan endast 10% i kontrollgruppen (som fick placebo) blev det. Ytterligare 6% av kvinnorna i Fertility-blend-gruppen blev gravida under följande 3 månader (då de fortsatte med FertilityBlend).

FertilityBlend innehåller munkpeppar (chasteberry, 0.5%) och extrakt av grönt te (50% fenole), L-arginin, vitamin E, B6, B12 och folsyra, järn, magnesium, zink och selen.

Här finns hela rapporten: Double-blind, placebo-controHed study of FertilityBlend®: a nutritional supplement for improving fertility in women

• cff

HARP-TERAPI VID ET MINSKAR STRESSEN OCH SKULLE KUNNA ÖKA SANNOLIKHETEN ATT BLI GRAVID

I en studie fick en grupp kvinnor ”harp-terapi” (dvs harpa spelades) under ET. Man konstaterade att gruppen som fick harpterapi var mindre stressade efter ET än innan (mätt genom ett frågeformulär) medan kontrolgruppen istället var mer stressade än innan. Även om resultaten inte var statistiskt signifikanta så kan man konstatera att 53% av ”harpterapi-gruppen” blev gravida jämfört med 48% av kontrollgruppen.

Rapporten: Randomized Trial of Harp Therapy in In Vitro Fertilization – Embryo Transfer

www.harptherapy.com

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!