• cff

Förbättra oddsen vid IVF!

Jag saknade ett ställe där vi kan sammanställa forskningsbaserade rön(och även andra idéer som kanske inte ännu har stöd i forskningen) om hur man kan förbättra oddsen vid IVF. 

Alla tips är välkomna!

Tyvärr jag har inte ännu kommit på ett bra sätt att göra underliggande rapporter (i pdf) tillgängliga, men skickar dem gärna per mail om ni inboxar mig er mailadress.

Tips som jag inkluderar från början:

Prover att ta på vårdcentralen eller hos gynekologen

* DHEAS (eller DHEA-S) - om du har under eller ligger i lägre delen av intervallet  kan du ta tillskott. Läs mer i tråden Tips om Dhea
    * AMH - om du har lågt rekommenderas tråden Sökes! Framgångshistorier trots lågt AMH

Procedurer under själva IVF-behandlingen

* hCG-sköljning av livmodern precis före ET - se post nedan
    * insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET - se post nedan 
    * syrehalten i inkubatorn (där embryona odlas) - se post nedan

Specifikt för poor responders och/eller "ädre" (dvs vi som får få ägg vid IVF-stimuleringen)
    * Tillskott av humant tillväxthormon för att förbättra kvaliteten på äggen för äldre kvinnor - se nedan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-18 23:08
    Tråden börjar vid det här laget innehålla ganska många tips. För att ge lite struktur kommer här en lista på tips fram till och med inlägg #82 (kursiv text indikerar att inlägg kommer framöver):

GENERELLT

Livsstil och tillskott
    ? Mat
    - dra ned på kaffet ? inlägg #10
    - undvik koffeinfritt kaffe ? inlägg #27
    - generella diet-rekommendationer ? inlägg #17, #26
    ? Minimera exponering av bisfenol A och andra hormonstörande plaster ? inlägg #82
    ? Motionera lagom ? inlägg # 10
    ? Akupunktur
    ? Tillskott
    - D-vitamin ? inlägg #32, #46, #55, #61
    - Fertility blend ? inlägg #39
    - Omega3
    - DHEA
    - L?Arginin
    - Inositol
    ? Tester
    - DHEAS
    - AMH
    - D-vitamin

Procedur och medicin
    ? Preimplantatorisk genetisk diagnostik (PGD-test) ? inlägg #24
    ? Återföring av frysta istället för färska embryon (vid färsk transfer kan kroppen vara ?störd? av alla IVF-hormoner)
    ? Liten skada (skrapning eller biopsi) på slemhinnan månaden före IVF ? inlägg #77

UNDER STIMULERINGSPERIODEN

Procedur och medicin
    ? Tillväxthormoner förbättrar kvaliteten på ägg hos äldre kvinnor ? inlägg #4, #5
    ? Melatonin förbättrar kvaliteten på embryon ? inlägg #31

MELLAN ÄGGPLOCK OCH ÅTERFÖRING

Livsstil och tillskott
    ? Kortisontillskott ? inlägg # 7

Procedur och medicin
    ? Försäkra er om att kliniken har låg syrehalt (5% istället för 20%) i inkubatorn (där embryona odlas) ? inlägg #3

VID ÄGGÅTERFÖRINGEN

Livsstil och tillskott
    ? Undvik 24 timmars sängläge efter ET ? inlägg #12

Procedur och medicin
    ? HCG-sköljning av livmodern precis före ET ? inlägg #1
    ? Insprutning av 20 ml luft i katetern precis efter ET ? inlägg #2
    ? Akupunktur i samband med ET - inlägg #8
    ? Assisted hatching (AHA) ? inlägg #76

BRA KÄLLOR FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
    ? Cochrane och Fertility & Sterility ? inlägg #79
    ? www.fertilitetsguiden.com
    ? Slidshare ? powerpointpresentationer från IVF-läkare ? inlägg #73

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-06 23:24
    Agathas FAQ om immunproblematik: www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-07 22:27
    Här finns en lista på alla Cochrans-studier om fertilitet: onlinelibrary.wiley.com/book/10.1002/14651858/topics
  • Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!
  • Serafine 84
    cff skrev 2012-11-24 21:35:48 följande:

Eftersom det finns så många parametrar tycker jag det är skönt när man kan sortera bort saker som inte påverkar (typ skippa hemjärn och det är ok, eller till och med bra att dricka helmjölk) och sedan fokusera på sånt som bevisat påverkar. Sen delar jag upp "idéerna" för mig själv i "livsstil" och "tekniska aspekter" - där jag får göra mitt bästa vad gäller livsstilen och sedan pusha kliniken att se till att vara så påläst som möjligt på de tekniska aspekterna (vilket jag har lärt mig att de inte alltid gör självmant :).

Låter klokt. Vilka tekniska aspekter har du pushat kliniken med?
  • cff

Jag fick min klinik att göra en hcg-sköljning nu senast och nästa gång kommer jag be dem att spruta in 0,2 ml luft i katetern efter ET (det är ju hur enkelt som helst att göra så det borde inte vara något problem).

Vidare har jag pratat med en av embryologerna och diskuterat syrehalten i inkubatorn. Där kan jag ju inte riktigt "säga till dem" hur de skall göra, men vet iaf att de har de tekniska möjligheterna att sänka syrenivån i inkubatorn och han lät intresserad och jag skickade honom rapporten om att det skall vara bra att sänka denna.  

• germany

Hej cff - Vad mycket du har hunnit skriva in, och det redan!
    Vet du vad? Nu baske mig ska vi fixa det här! År 2013 ska det bli åka av Cool.
    Kram så länge Hjärta

• Bambi2

Hej, denna artikel är kanske inte den bästa men det går nog att hitta bättre info om man letar. Idén är att förbättra äldre kvinnors chans vid IVF genom att dels testa de befruktade äggen för att se kromosomavvikelser och sedan frysa ner de bästa -utan att omedelbart återföra dem. En eller två månader senare, när kvinnans hormonbalans återgått till det normala, tinas äggen och återförs. Det ska enl artikel öka chanserna från 13%  till 60%.

www.windsorstar.com/health/method+hailed+game+changer/7425020/story.html

• cff

Bambi - superspännande! Det gäller bara att få fina embryon som går att frysa (men t.ex. hade de ju kunnat frysa de ägg jag fick tillbaka nu senast - hade nog varit bättre). Jag skall försöka läsa på lite om CCS.

• cff

HÖGRE INTAG AV ENKELOMÄTTADE FETTER ÖKER CHANSEN ATT ETT ÅTERINFÖRT EMBRYO LEVER MED FLERA GÅNGER, MEN HÖGRE TOTALT FETTINTAG GER FÄRRE MOGNA ÄGG (MII) VID ÄGGPLOCK.

En studie från 2012 konstaterar följande:

Mättade fetter påverkar antalet mogna ägg vid äggplocket negativt: Den tredjedel kvinnor som intog mest mättade fetter hade i genomsnitt 9.3 MII oocyter (dvs mogna ägg) att jämföra med den tredjedel om intog minst mättade fetter som i genomsnitt hade 11.6 mognad ägg. Fleromättade fetter påverkar kvaliteten på embryona negativt. Den tredjedel kvinnor som intog mest fleromättade fetter (som ju normalt omtalas som så nyttiga) hade en högre andel embryon av dålig kvalitet som även delade sig långsammare jämfört med den tredjedel kvinnor som intog minst fleromättade fetter. Enkelomättade fetter ökar sannolikheten att ett återinfört embryo leder till en levande födsel: Sannolikheten för att ett återinfört embryo skulle leda till en levande födsel var 3,45 gånger högre för de kvinnor som intog mest enkelomättade fetter jämfört med dem som intog minst.

En sammanfattning av studien finns här (den kompletta studien verkar inte ha publicerats ännu):
    Dietary fat intake and in-vitro fertilization outcomes: saturated fat intake is associated with fewer metaphase 2 oocytes.

Mättat fett

Enkelomättat fett

Fleromättat fett

Mättat fett finns i animaliska livsmedel och en del vegetabiliska oljor. Mat som innehåller mycket mättat fett är till exempel

fet mjölk och fil smör och matfettsblandningar baserade på smör ost fett kött och charkprodukter som korv och bacon grädde, glass och bakverk choklad kokos- och palmolja

Enkelomättat fett finns till exempel i

olivolja och oliver rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja mandel, hasselnötter, cashewnötter och jordnötter avokado kyckling

De viktigaste fleromättade fetterna är omega-3 och omega-6. De finns i till exempel

fet fisk som lax, makrill, sill, strömming och sardiner rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja solros- och majsolja olja från dådra, Camelina sativa, som finns i många matfetter sesamfrö och sesamfröolja linfrö och linfröolja valnötter

• Zinfandel
    Serafine 84 skrev 2012-11-23 08:19:07 följande:
    Jo visst kan det låta otäckt med långa haranger av kemiska beteckningar, men man vill ju inte gå runt och vara rädd för mat/dryck (m.m.) i största allmänhet heller. Jag själv t.ex. som ligger på gränsen till undervikt känner att jag inte har "råd" att vara för petig med maten. Jag känner som cff att jag vill ha nåt konkret att luta mig mot när det finns så mycket tyckande och troende. Finns det några studier på att de här ämnena är dåliga för fertiliteten? 
    Det gläder mig att ni är öppna för all världens forskning och inte bara svensk Skrattande

Inom reproduktionsimmunologi är det välkänt att koffeinfritt kaffe kan vara värre är koffeinkaffe eftersom det kan öka NK/TNF. På tex Pubmed/Medscape finns flertal studier om koffeinfritt & RS/RA osv. 

Decaffeinated coffee could aggravate the immune system more than caffeinated variety 
    Tex
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11817612 (dock ett antal år på nacken)

A Beer s 259 "In fact, decaffeinated coffee could actually aggravate the immune system more than caffeinated variety. Indeed, research has linked it to be the onset of RA". 

Etylacetat används tex i nagel
    lack som lösningsmedel och kan skada nervsystemet. 
    www.flcv.com/fetaln.html

Diklormetan/metylenklorid är ett klorerat kolväte som förstör de röda blodkropparna, är mutagen och fosterskadande. Sedan den 1 januari 1996 är det förbjudet att i Sverige använda metylenklorid yrkesmässigt. Dichloromethane is a suspected reproductive toxicant and exposure to it has the potential to negatively affect the human reproductive system.

Alltså, säkert väldigt liten risk, men synd att chansa särskilt om man har immunologiska besvär! Nope, man kan aldrig skydda sig mot allt men om det finns alternativ så kanske en och annan ändå vill veta Drömmer Ät och njut av massor med riktig mat!!

• cff

Tack Zinfandel! (fast synd samtidigt, jag kommer att sakna min koffeinfria latte Glad

Jag tycker det är svårt att hitta något som man får dricka (har för mig att jag hört att även choklad innehåller koffein - skall gräva lite mer om det, likaså att grönt te inte heller är bra). Rooibos har jag hört mycket gott om pga att det skall vara antioxidativt - men måste erkänna att jag inte är tillräckligt insatt i immunologi-frågan (för att vara ärlig kan jag överhuvud taget ingenting om den - ännu) för att förstå huruvida det är bra eller dåligt att det kan öka Interleukin-6 och sänka Interleukin-10 (något säger mig att dessa hänger ihop med immunologi, men jag vet inte hur): THE IN VITRO EFFECTS OF ROOIBOS AND BLACK TEA ON IMMUNE PATHWAYS. Någon som vet mer om detta?

Svar på tråden Förbättra oddsen vid IVF!