• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • Delia

Flash Gordon: Du pratar i fel form, felaktigt påstående, singular. Som vi för övrigt inte alls vet är felaktigt, det beror ju liksom lite på vem man väljer att tro på.

• Delia

Det bästa vore ju om läraren själv uttalade sig. Å andra sidan så känns det som om det kvittar. Som jag har sagt 39 gånger så handlar det om en enda människa som kanske har gjort någonting, storleken på debatten efteråt är helt absurd.

• Xmag

Hur är det med fisken röding? Bör den döpas om då det är nedsättande mot Indianer att kalla dem röding. Eller är det en för liten minoritet i Sverige och alltså inget problem?

• Anonym
    Delia skrev 2012-12-13 13:46:13 följande:
    Det bästa vore ju om läraren själv uttalade sig. Å andra sidan så känns det som om det kvittar. Som jag har sagt 39 gånger så handlar det om en enda människa som kanske har gjort någonting, storleken på debatten efteråt är helt absurd.
    Nja det är väl här på FL det diskuteras men annars är det väl lugnt. MEN att folk reagerar starkt på en sådan här sak visar väldigt tydligt att det sjuder under ytan!
  • Hejs

Vem är det som tar anstöt av att de klär ut sig till kex? Kanske man borde förbjuda bruna kläder helt och hållet då?

• Delia

Det har diskuterats i alla sociala medier och funnits en hel del artiklar. Ja för att folk är så fantastiskt lättkränkta.

• Anonym
    Delia skrev 2012-12-13 13:46:13 följande:
    Ja, sakfrågan är obetydlig. Det som däremot är mer beklämmande är vilja att förneka lärarens beslutsgrund som PK styrd och viljan att detta skall tolkas som ett missförstånd. Finns ingen anledning att förneka uttalandet från Margaretha Zetterlund, verksamhetschef för barn- och utbildningsförvaltningen i Laxå.

"- Lärarens intention var att vara så politiskt korrekt som möjligt."

Det är sådant informationsförnekande som är symptomatiskt för  sådana som själv är PK styrda vilket är ett större problem i samhället. Ovilja att ta till sig information. Det är ett märkligt beteende.
  • Anonym
    Delia skrev 2012-12-13 13:55:16 följande:
     Ja för att folk är så fantastiskt lättkränkta.
    Det är sant. Och rädslan för att göra något som någon möjligtvis blir kränkt av hur absurt det vara månde.
  • Delia

Anonyma: Jag tycker mest att ditt beteende är märkligt. Du läser inte vad man skriver och försöker sen argumentera utifrån det du inte läst.

Hur går det ned svarandet på frågorna?

Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!