• KatjaKaj

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Ja kort och gott en skola har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar i luciatåget då det kan vara stötande. Vad tycker ni, är det rasistiskt att klä ut sig till pepparkaksfigur och sjunga pepparkakslåten? Personligen tycker jag man kan skippa luciatåget helt i skolor. na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 00:00
    Inte rasistisk utan stötande, felformulerat av mig!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:44
    www.expressen.se/nyheter/missforstand-om-pepparkaksgubbe/

Skolan har nu gått ut med att det hela var ett missförstånd, och att pojken självklart får vara pepparkaksgubbe.

• Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!
  • CMM
    Delia skrev 2012-12-13 13:55:16 följande:
    Det har diskuterats i alla sociala medier och funnits en hel del artiklar. Ja för att folk är så fantastiskt lättkränkta.
    Du körde samma grej med Mona Sahlins snack om den töntiga svenska kulturen igår. Som om det vore enskilda företeelser av enskilda nötter, helt oberoende av samtiden eller någonting annat. Hade det verkligen varit som du säger hade jag hållit med dig, men jag tycker du missar det större perspektivet även här.

Det handlar om anpassning in absurdum, om man vill kan man se det som en förlängning på flaggförbudet som införts på vissa svenska skolor för att invandrarna inte ska känna sig utanför. Det lustiga i kråksången är dock att de drivande bakom dylika skitidéer nästan alltid är etniska svenska rektorer med PK-komplex. Invandrarna själva tenderar att garva åt skiten och tycka, precis som vilken annan vettig människa som helst, att det går till överdrift och att det faktiskt inte är något fel på att hylla sitt land.
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Anonym

Ingen som tar illa upp? Jag menar är det bara mörkhyade som får gå över gatan?
    Jag tror vi måste förbjuda dom här skyltarna...

• Anonym
    CMM skrev 2012-12-13 14:00:39 följande:
     Det lustiga i kråksången är dock att de drivande bakom dylika skitidéer nästan alltid är etniska svenska rektorer med PK-komplex. 
    Ja. Frågan är varför dessa rektorer har sådant PK-komplex.

Jag tror det beror på att de är så rädda för att deras egen rasism skall synas. Dubbelt patetiskt. Inte nog med att de är rasister, de står inte ens för det.  
  • soetnoet

Delia: har bott där, inget trevligt ställe. Egentligen har det bara med min egen erfarenhet att göra, men det var lite ironiskt att det var i just Laxå.

• CMM
    Anonym skrev 2012-12-13 14:03:53 följande:
    Ja. Frågan är varför dessa rektorer har sådant PK-komplex.

Jag tror det beror på att de är så rädda för att deras egen rasism skall synas. Dubbelt patetiskt. Inte nog med att de är rasister, de står inte ens för det.  
    Kanske. Det varierar nog från rektor till rektor, med allt från konflikträdsla till rasism som bakomliggande faktor.
    Fokuserar man på invandrings- och integrationsfrågor har man inte fattat vad som är viktigt i världen och Sverige. /Ermenegildo
  • Delia

CMM: Det är ju rätt lång tid mellan Mona och pepparkakan, det måste man ju
    ändå säga.

Och oavsett så är det inte en vettig storlek på en diskussion när det handlar om vad en person i en skola har sagt. Det vore ju en sak om det var en vettig diskussion men det är det såklart inte. Det är folk som ska sätta på sig offerkoftor och skrika om hur diskriminerade dom är i sitt eget land.

• Delia

Bilden som just postades är exempel på exakt det jag menar. Trams.

• CMM
    Delia skrev 2012-12-13 14:06:14 följande:
    ändå säga.

Och oavsett så är det inte en vettig storlek på en diskussion när det handlar om vad en person i en skola har sagt. Det vore ju en sak om det var en vettig diskussion men det är det såklart inte. Det är folk som ska sätta på sig offerkoftor och skrika om hur diskriminerade dom är i sitt eget land.
    Men vad är det som får folk som säkert annars är habila yrkesmän och -kvinnor att så fullständigt kasta all sans och allt vett överbord och ens fundera i banor av att förbjuda flaggning, eller pepparkaksdräkter, eller något annat?
  • KatjaKaj
    Delia skrev 2012-12-13 14:06:14 följande:
    ändå säga.

Nu vet ju jag att du tycker att mina kommentarer är otroligt ointelligenta, men jag tycker det är du som överdriver.
    Visst här är några enstaka som överdriver och "skriker" om att de känner sig diskriminerade, men alltså det är enstaka personer.
    Dom flesta tycker väl ändå som du att det var en löjlig person som gjorde en otroligt löjlig sak.
    Det är ju precis vad det var, fjantigt.

Jag tex precis som jag skrev i trådstarten tycker att luciatåget kan skippas under skoltid helt.

Du har suttit här i 5 dagar snart och försöker få det till att alla här på familjeliv är så fruktansvärt kränkta och att alla som skriver här i tråden har offerkoftan på sig.
    Men du helt ärligt så jävla illa är det faktiskt inte.
    Precis som att det är några enstaka som kommer med uttalande som läraren är det enstaka som faktiskt tycker att det är diskriminerande.
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!