• Anonym (Såå trött)

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Hjälp! Hur hanterar man sambons vuxna barn när de hatar en? Träffade min sambo för 5 1/2 år sen. Han var gift men lämnade henne när vi känt varann ca 2 år. Han skilde sig och bodde hos mig 1 år. Gick sen tillbaka för att få ordning på sin relation till sina 3 söner, som var jättearga! 6 mån senare kom han tillbaka, vi köpte hus och allt verkade lösa sig. Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket. Jobbigt för mig eftersom de tar stor plats, tränger undan mig. Och han låter det ske, blir arg på mig när jag blir ledsen. De vuxna barnen är oartiga mot mig. Svarar knappt på tilltal och visar ingen vilja att skapa en relation med mig. Sambon är sur för att jag mår dåligt av att träffa hans otrevliga barn. Vill inte träffa dem mer än nödvändigt, ändå envisas han med att ta hit dem ofta. De stannar få ca 2 dygn och innebär att jag blir helt utfryst och tvingas in i sovrummet... De tar all plats. Är så besviken och förbannad på min sambo som kör över mig och gång på gång tar hit ungarna utan att ens fråga mig om det är ok! Det är ju även mitt hem!! Vi är i 50-års åldern och hans söner är 24,22 och 20. Jag har också 3 barn sedan tidigare. Vuxna de också och uppför sig som vuxna, så där finns inga problem. Vad ska jag göra? Mår så dåligt av att bli "överkörd" i mitt eget hem. Är jättestressad av detta och det påverkar mina känslor för sambon negativt att han är så okänslig för mina känslor och behov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-20 12:04
    Jag har förklarat för min sambo hur dåligt jag mår av att han tar parti för barnen mot mig. Möter ingen förståelse, tvärtom får jag kritik för att jag inte passar upp på dem! Lika bra att få det klarlagt... fick höra att han inte vill ha "någon gnällig kärring"! Så nu är förlovningen bruten, förhållandet över och jag vet inte hur jag ska orka igenom julen. Mina barn kommer på julafton och hans på juldagen. Rena mardrömmen!
    Sambons barn lär bli överförtjusta över mitt nederlag. De vann! Känns väl bra för de styvmors-hatare som kommenterat min tråd också antar jag.
    God Jul

• Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig
  • Ess
    SweeneyTodd skrev 2012-12-09 22:23:28 följande:
    Vad är ditt problem? Du inledde ett förhållande med en gift man!!!!!! Det är FEL! Jag hade starkt ogillat kvinnan som hade förstört mitt föräldrars äktenskap!
    Herregud, har du verkligen inga egna problem att fokusera på utan du måste engagera dig i dina föräldrars.
    Jag ser mina föräldrar som vuxna människor med ett eget liv och vad dom väljer att göra angår bara dem. Skulle jag på fullt allvar som 40+ sitta här och hata ett fruntimmer bara för att mina föräldrars förhållande var så pass att min pappa valde att gå vidare.
  • Ess
    Anonym (Såå trött) skrev 2012-12-10 14:53:46 följande:
    Önskar de gjorde det. En bor hyfsat nära men de andra bor långt bort. Känner mig väldigt låg och ensam i lejonens kula efter ytterligare en helg med dessa godingar...
    Den som bor hyfsat nära kanske kan ställa upp och komma över. Jag antar att hen vet läget?

• sextiotalist
    SweeneyTodd skrev 2012-12-09 22:57:33 följande:
    Jo, du förstörde ett äktenskap. Mannen lämnade sin fru på grund av DIG.
    Och det kan aldrig bero på att mannen inte hade känslor kvar för sin fru?
  • M166
    sextiotalist skrev 2012-12-10 15:46:26 följande:
    Och det kan aldrig bero på att mannen inte hade känslor kvar för sin fru?
    Nä, män är ju viljelösa och styrs av elaka kvinnor
  • sextiotalist
    M166 skrev 2012-12-10 19:36:25 följande:
    Nä, män är ju viljelösa och styrs av elaka kvinnor
    Jag har förstått det. Män kan inte tänka själva och styrs av oss kvinnorFlört
  • M166
    sextiotalist skrev 2012-12-10 20:24:39 följande:
    Jag har förstått det. Män kan inte tänka själva och styrs av oss kvinnorFlört
    Inte av alla dock, bara utav de som är elaka och ska hatas av bonusbarnen och alla andra
  • Iam

TS. 

Hade jag varit dig (eller du varit mig kanske är mer rätt) så hade jag tagit tillfället i akt när sönerna är på besök.
    Då hade jag samlat hela skaran av osäkra och pinsamma pojkspolingar (söner som fader) och förklarat att du är uppfostrad i att respektera dina medmänniskor och det är vad som gäller i ditt hem. Den som inte kan visa ALLA i familjen respekt kan gå ut genom dörren och komma tillbaka när han vuxit upp och lärt sig hur man beter sig.
    Om det sen visar sig att alla reser på sig och går.. ja då är det inte mer än att inse att dom inte är värdiga ditt sällskap någon av dom.

Sen förstår jag inte att du som ändå har kommit en bit på livsstegen inte har högre krav på en man än så här? Respekt och empati för den man lever med borde vara självklara egenskaper.

Kan berätta om en historia som en bekant till mig var med om.
    Han hade varit gift i nära 30 år och hade tre vuxna söner när han träffade sin ungdomskärlek och det tände till igen. Han hade dock inte det sunda förnuftet att skilja sig, utan var otrogen bakom ryggen på sin fru. Detta kom upp till ytan till slut och han skiljde sig och började leva med sin älskarinna.
    Alla tre söner vände honom ryggen och vägrade prata med honom......
    ....
    Tills den äldsta av sönerna själv blev kär i en annan och skiljde sig från sin fru.
    Då fanns helt plötsligt förståelsen där och pappa MED numera sambo dög igen. 

Vissa behöver uppenbarligen själv erkänna sin egen mänsklighet för att acceptera den hos andra... Tyvärr. 
    Och i den skaran ser vi uppenbarligen en del kommentatorer i denna tråden.

Mellan mig och min sambo finns bara ett löfte... OM vi skulle bli kära i någon annan så gör vi slut innan vi agerar. Det är allt man kan lova varandra och det är det enda löfte man på ärligt sätt kan hedra... Och det har ju faktiskt din sambo gjort mot sitt ex om jag förstår det rätt.  

• Barbro

Iam - det låter så enkelt att bara samla alla och säga sanningen. Men det tror jag inte många klarat i detta läge. Det har varit en lång process att alls få ungarna att komma till oss. Jag tycker det är sambons ansvar att se till att hand ungar uppför sig acceptabelt mot mig. Skulle jag ta tag i det tror jag det vore helt kört sen. Jag har inte träffat ungarna så mycket förut, allt är trevande. Kanske skulle funka att säga ifrån ordentligt om vi kände varann någorlunda, men inte när det är så här känsligt. Till saken hör också att jag både i skolan och på arbetsplats varit utsatt för mobbing. Så antagligen reagerar jag starkare på detta än jag skulle gjort utan denna erfarenhet. Sambon är jättesur för att jag drog mig undan när jag inte orkade mer. Det är det största problemet, att jag först nu ser hur svårt han har att se det ur min synvinkel. Bristande empati. Besvikelse. Han är så dubbel, kan vara jättesnäll och trevlig men också riktigt elak när allt inte går hans väg.

• Ess

När han blir sur för att du går undan, så gör klart för honom att den enda anledningen till att du accepterar otrevliga personer i ditt hem är för att dom är hans barn. Hade dom inte varit det så hade dom stått utanför dörren för länge sen.
    Ta ett allvarligt samtal och fråga honom om han ser en framtid för er två. I så fall måste han agera för en bättre relation nu, annars är det kört. Klarar han inte av att få sina barn att bära sig ordentligt åt så är det dags för honom att ta ett beslut hur han vill ha det. Antingen får han göra slut med dig, eller så ställer han kravet på barnen att dom inte är välkommna förrän dom klarar av att uppföra sig.
    Händer det fortfarande inget så tar du det beslutet som känns bäst för dig.

Barbro skrev 2012-12-10 23:38:47 följande:
    Iam - det låter så enkelt att bara samla alla och säga sanningen. Men det tror jag inte många klarat i detta läge. Det har varit en lång process att alls få ungarna att komma till oss. Jag tycker det är sambons ansvar att se till att hand ungar uppför sig acceptabelt mot mig. Skulle jag ta tag i det tror jag det vore helt kört sen. Jag har inte träffat ungarna så mycket förut, allt är trevande. Kanske skulle funka att säga ifrån ordentligt om vi kände varann någorlunda, men inte när det är så här känsligt. Till saken hör också att jag både i skolan och på arbetsplats varit utsatt för mobbing. Så antagligen reagerar jag starkare på detta än jag skulle gjort utan denna erfarenhet. Sambon är jättesur för att jag drog mig undan när jag inte orkade mer. Det är det största problemet, att jag först nu ser hur svårt han har att se det ur min synvinkel. Bristande empati. Besvikelse. Han är så dubbel, kan vara jättesnäll och trevlig men också riktigt elak när allt inte går hans väg.
  • Ess

Ska tillägga att jag hade också haft svårt att samla alla och ta upp problemet.
    För mig hade det kommit av sig självt när jag fick nog en dag. Då hade allt och lite till kommit ut, jag hade ganska högröstat, kryddat med diverse tillmälen bett allihop att fara åt hel...te.
    Jag hade med andra ord slängt ut alla fyra, och min man hade gjort bäst i att stanna borta ganska många timmar innan han hade vågat sig in igen. Förhoppningsvis hade han då tänkt över situationen, ofta reagerar folk inte förrän man nått gränsen och tagit till "hårdhandskarna".

Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig