• Anonym (Såå trött)

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Hjälp! Hur hanterar man sambons vuxna barn när de hatar en? Träffade min sambo för 5 1/2 år sen. Han var gift men lämnade henne när vi känt varann ca 2 år. Han skilde sig och bodde hos mig 1 år. Gick sen tillbaka för att få ordning på sin relation till sina 3 söner, som var jättearga! 6 mån senare kom han tillbaka, vi köpte hus och allt verkade lösa sig. Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket. Jobbigt för mig eftersom de tar stor plats, tränger undan mig. Och han låter det ske, blir arg på mig när jag blir ledsen. De vuxna barnen är oartiga mot mig. Svarar knappt på tilltal och visar ingen vilja att skapa en relation med mig. Sambon är sur för att jag mår dåligt av att träffa hans otrevliga barn. Vill inte träffa dem mer än nödvändigt, ändå envisas han med att ta hit dem ofta. De stannar få ca 2 dygn och innebär att jag blir helt utfryst och tvingas in i sovrummet... De tar all plats. Är så besviken och förbannad på min sambo som kör över mig och gång på gång tar hit ungarna utan att ens fråga mig om det är ok! Det är ju även mitt hem!! Vi är i 50-års åldern och hans söner är 24,22 och 20. Jag har också 3 barn sedan tidigare. Vuxna de också och uppför sig som vuxna, så där finns inga problem. Vad ska jag göra? Mår så dåligt av att bli "överkörd" i mitt eget hem. Är jättestressad av detta och det påverkar mina känslor för sambon negativt att han är så okänslig för mina känslor och behov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-20 12:04
    Jag har förklarat för min sambo hur dåligt jag mår av att han tar parti för barnen mot mig. Möter ingen förståelse, tvärtom får jag kritik för att jag inte passar upp på dem! Lika bra att få det klarlagt... fick höra att han inte vill ha "någon gnällig kärring"! Så nu är förlovningen bruten, förhållandet över och jag vet inte hur jag ska orka igenom julen. Mina barn kommer på julafton och hans på juldagen. Rena mardrömmen!
    Sambons barn lär bli överförtjusta över mitt nederlag. De vann! Känns väl bra för de styvmors-hatare som kommenterat min tråd också antar jag.
    God Jul

• Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig
  • M166

Barnen är vuxna, bör man inte kunna tala med dem? Kräv respekt, men ge den också.

• Anonym

Är i samma situation som dig. Jätte jobbigt. Jag inledde en relation med min sambo 6 månader efter att hans ex flyttat ut, men att jag är en orsak till deras skilsmässa är både exet och barnen övertygade om. Kommer egentligen överens med de båda yngre barnen (runt 20år) men de är inte intrsserade av att bygga på nån relation med mig. Jag mår lite dåligt av det men ska absolut inte tvinga nån att umgås med mig. Den äldsta (en tjej) som jag aldrig ens träffat eller pratat med skrev sms till mig några år sen med en massa personliga angrepp och svärord. Det tog min sambo nio månader att bryta med henne. Varje gång hon ringde så kallade hon mig för alt möjligt skit, att hon hatade mig osv. Jag var jätte sårad att min sambo inte bröt med henne tidigare. Till slut sa han att han gärna vill ha en relation till henne men att han inte tänker prata med henne så länge hon håller på som hon gör. Det var 3 år sen och hon fortsätter att hata mig. ( får vi höra från syskonen) Jag tyckte att min sambo var en mes som inte kunde stå för vår relation. Nu kan han stå för vår relation men det har skadat våran relation en hel del. Jag har tex svårt att lita på att han vill skydda vår relation i alla lägen. Du måste prata med din sambo, NU. Att du blir överkörd i ditt egna hem är inte OK. Är barnen otrevliga mot dig i ditt egna hem så ska de inte komma dit. Då kan din man träffa de nån annanstans.

• Anonym (Såå trött)

SweeneyTodd vad är ditt problem? Stackars hatiska människa...

Jag skulle gärna prata med "barnen" men det är svårt när de knappt svarar på tilltal. Det blir liksom ingen dialog hur mycket jag än försöker. Och sambon är mycket konflikträdd när det gäller ungarna. Han fjäskar så jag blir spyfärdig. Antar att den bild han gav av en stark man var fel...

Ska försöka följa rådet att inte gå undan utan istället ta plats. Trots att det är svårt för jag är en diskret person och barnen tycks vara vana vid att ta plats och bli uppassade.

• Anonym (ge er)
    SweeneyTodd skrev 2012-12-09 21:30:00 följande:
    Det är elakt, jävligt elakt att ligga med en upptagen man! Hur hade du känt dig om någon kvinna hade varit otrogen mot din sambo? Inte så kul va? Det varextremt dåligt gjort av dig att inledda en relation med en gift man! Så gör man bara inte, är det så svårt att fatta?
    Jag förstår ärligt talat inte varför så många tycker på det här viset?
    Jag vet inte ens vad du menar med "Hur hade du kännt dig om någon kvinna varit otrogen mot din sambo?"

Om en man M och en kvinna K1 har en relation där de har lovat varandra trohet och mannen ligger med en annan kvnna K2. Då är M otrogen som bryter sitt löfte till K1. K2 är faktiskt inte otrogen mot någon och har inte brytit några löften.

Visst, om min man är otrogen med någon annan kvinna skulle jag inte vara en bättre människa än att jag nog skulle ha ganska mörka tankar om den kvinnan (men mitt rationella jag förstår att de tankarna egentligen bara har att göra med mig och mina känslor inte henne egentligen). Men det är en liten sommar fläkt jämfört med hur FRUKTANSVÄRT besviken jag skulle vara på min man som brytit förtoendet mellan oss. Det är ju HAN som varit otrogen mot mig INTE hon.
  • iser
    Anonym (ge er) skrev 2012-12-09 22:04:38 följande:
    Jag vet inte ens vad du menar med "Hur hade du kännt dig om någon kvinna varit otrogen mot din sambo?"

Om en man M och en kvinna K1 har en relation där de har lovat varandra trohet och mannen ligger med en annan kvnna K2. Då är M otrogen som bryter sitt löfte till K1. K2 är faktiskt inte otrogen mot någon och har inte brytit några löften.

Visst, om min man är otrogen med någon annan kvinna skulle jag inte vara en bättre människa än att jag nog skulle ha ganska mörka tankar om den kvinnan (men mitt rationella jag förstår att de tankarna egentligen bara har att göra med mig och mina känslor inte henne egentligen). Men det är en liten sommar fläkt jämfört med hur FRUKTANSVÄRT besviken jag skulle vara på min man som brytit förtoendet mellan oss. Det är ju HAN som varit otrogen mot mig INTE hon.
  • SweeneyTodd
    Anonym (Såå trött) skrev 2012-12-09 21:50:46 följande:
    SweeneyTodd vad är ditt problem? Stackars hatiska människa...
    Jag skulle gärna prata med "barnen" men det är svårt när de knappt svarar på tilltal. Det blir liksom ingen dialog hur mycket jag än försöker. Och sambon är mycket konflikträdd när det gäller ungarna. Han fjäskar så jag blir spyfärdig. Antar att den bild han gav av en stark man var fel...
    Ska försöka följa rådet att inte gå undan utan istället ta plats. Trots att det är svårt för jag är en diskret person och barnen tycks vara vana vid att ta plats och bli uppassade.
    Vad är ditt problem? Du inledde ett förhållande med en gift man!!!!!! Det är FEL! Jag hade starkt ogillat kvinnan som hade förstört mitt föräldrars äktenskap!
  • SweeneyTodd
    Anonym (ge er) skrev 2012-12-09 22:04:38 följande:

Grattis att du är så fantastiskt PK, det kommer leda till populäritet här på familjeliv. K2 har förstört deras äktenskap, även om mannen såklart också har gjort det.
  • M166
    SweeneyTodd skrev 2012-12-09 22:26:56 följande:
    Grattis att du är så fantastiskt PK, det kommer leda till populäritet här på familjeliv. K2 har förstört deras äktenskap, även om mannen såklart också har gjort det.
    Jaha, män är alltså viljelösa varelser som K2 kan bara ta och ligga med? 
  • Life
    Anonym (Såå trött) skrev 2012-12-09 20:58:18 följande:
    Måste säga att jag förvånas över att så mångas reaktioner på mitt inlägg är så aggressiva. Visst det var inte lyckat att bli så kär i en gift man, och kanske skulle jag lagt benen på ryggen och sprungit direkt. Men kunde inte tro att vuxna människor skulle vara så enormt omogna som dessa pojkar är, ja just pojkar. Är ju mest besviken på min sambo som mesar mot ungarna istället för att stå upp för mig och vår relation. Han fattar inte ens att han gör fel. Tar ingen hänsyn till mig när han utan förvarning kommer hem med en eller flera. Jag får bara anpassa mig????. Gång efter gång. Sen är han arg för att jag går undan efter nåt dygn, för det är så påfrestande.
    Kära TS, mitt inlägg var inte menat som ett påhopp utan mer en allmän suck då trådar som denna där otrohet skapar problem ofta bemöts med total oförståelse när omgivningen reagerar negativt på ens otrohet. Jag tycker absolut inte att barnens beteende som du beskriver är acceptabel på något sätt, hade de betett sig så i mitt hem hade de åkt ut, oavsett vem de var eller vilken historia vi hade tillsammans.

Om min man var otrogen mot mig med en annan kvinna så visst, det är väl honom jag borde skälla på och inte kvinnan men vart har folks vardagsmoral tagit vägen? Precis som att bara för att det ena är fri och oberoende skiter man fullständigt i allas andras känslor - i det här fallet hans familj. Varför struntar vi i andras känslor? Inleder förhållanden med människor som redan har ett? Tja, säger inte att TS egentligen betett sig sämst här - påpekar bara att jag förstår varför många reagerar på situationen.

Tycker dock att de runtom TS verkar agera som riktiga rötägg, mamman beskriver du inte så mycket men barnens reaktion hör väl ihop med hennes.  Stå på dig i ditt eget hem, där borde din man faktiskt ha mer förståelse men jag misstänker att han mår dåligt över hur han gjorde slut med sitt ex - inte det optimala sättet att göra slut på. Hans dåliga samvete spökar mest här tycker jag det verkar som, svårt att lösa situationer som denna då jag förstår bitterheten hans familj känner över situationen men att ta ut dem helt och hållet på dig känns väldigt omoget. Kanske du borde sätta dig ner med din karl och förklara för honom precis hur du känner, att du blir "utputtad" i ditt eget hem? Vad säger han när du förklarar för honom?
  • SweeneyTodd
    Anonym (Såå trött) skrev 2012-12-09 22:47:45 följande:
    SweeneyTodd - är du dum i huvet?! Jag har inte förstört något äktenskap. Vi möttes, blev kära och MANNEN valde att skilja sig. Hans val. Det gör man inte om äktenskapet är bra. Skärp dig!
    Jo, du förstörde ett äktenskap. Mannen lämnade sin fru på grund av DIG.
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig