• Anonym (Såå trött)

Vuxna "styvbarn" hatar mig

Hjälp! Hur hanterar man sambons vuxna barn när de hatar en? Träffade min sambo för 5 1/2 år sen. Han var gift men lämnade henne när vi känt varann ca 2 år. Han skilde sig och bodde hos mig 1 år. Gick sen tillbaka för att få ordning på sin relation till sina 3 söner, som var jättearga! 6 mån senare kom han tillbaka, vi köpte hus och allt verkade lösa sig. Problemet är att han fjäskar enormt för sina ungar och vill ha dem hos oss mycket. Jobbigt för mig eftersom de tar stor plats, tränger undan mig. Och han låter det ske, blir arg på mig när jag blir ledsen. De vuxna barnen är oartiga mot mig. Svarar knappt på tilltal och visar ingen vilja att skapa en relation med mig. Sambon är sur för att jag mår dåligt av att träffa hans otrevliga barn. Vill inte träffa dem mer än nödvändigt, ändå envisas han med att ta hit dem ofta. De stannar få ca 2 dygn och innebär att jag blir helt utfryst och tvingas in i sovrummet... De tar all plats. Är så besviken och förbannad på min sambo som kör över mig och gång på gång tar hit ungarna utan att ens fråga mig om det är ok! Det är ju även mitt hem!! Vi är i 50-års åldern och hans söner är 24,22 och 20. Jag har också 3 barn sedan tidigare. Vuxna de också och uppför sig som vuxna, så där finns inga problem. Vad ska jag göra? Mår så dåligt av att bli "överkörd" i mitt eget hem. Är jättestressad av detta och det påverkar mina känslor för sambon negativt att han är så okänslig för mina känslor och behov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-20 12:04
    Jag har förklarat för min sambo hur dåligt jag mår av att han tar parti för barnen mot mig. Möter ingen förståelse, tvärtom får jag kritik för att jag inte passar upp på dem! Lika bra att få det klarlagt... fick höra att han inte vill ha "någon gnällig kärring"! Så nu är förlovningen bruten, förhållandet över och jag vet inte hur jag ska orka igenom julen. Mina barn kommer på julafton och hans på juldagen. Rena mardrömmen!
    Sambons barn lär bli överförtjusta över mitt nederlag. De vann! Känns väl bra för de styvmors-hatare som kommenterat min tråd också antar jag.
    God Jul

• Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig
  • SweeneyTodd

Förstår du ärligt talat inte varför? Jag hade också ogillat den kvinnan som förstörde mitt föräldrars äktenskap.

• jelenahemma

Jag skulle vilja säga : strunta i dem, men det är inte så lätt eftersom  "barnen" kommer ju hem till er. Som är ditt hem också. 

Det är några som säger att barnen ogillar dig för att ni gick bakom ryggen och blablabla.....

Struntprat. Mina vuxna bonus-söner (inte bonus-döttrar!) hatade mig och sin far fastän det var deras  mor som särade på benen med en annan karl. Detta blev en av anledningar till deras skilsmässa. 

Men barnen vill ändå ha sin kärnfamiljen orörd, barnen vill att det ska vara en idyll som i barndomen. Vad deras föräldrar kände och hur dem mådde var helt oväsentligt för dem. För sönerna, måste jag säga. Döttrarna tog det helt lugnt att föräldrarna skildes och pappan gifte om sig. 

Jag kan inte ge dig ett bra råd, men vill bara påminna att du har absolut ingen skuld i hur pojkarna känner eller beter sig. 

• Life

Håller faktiskt med dem som säger att du ska stå på dig, det är ditt hem! Det spelar ingen roll att man är arg på någon, man bete sig inte så här i andras hem. 

Du får förklara för din sambo hur HANS val påverkar idag, blir det ingen ändring får ni väl bli särbos (även om det känns bittert) 

Dock måste jag säga att folk är förvånansvärt omogna i sina relationer till andra - tycker faktiskt inte att du betett dig speciellt strålande själv då du ingår relation med någon som redan är gift, håller med om att det är han som bär huvudansvaret gentemot sin familj men tycker du verkligen (handen på hjärtat) att dit beteende verkligen är helt ok? Inget dåligt samvete överhuvudtaget? Tänk om du var gift med 3 barn och DIN man drar med någon annan, hur skulle du känna dig?Ok att man inte ska svartmåla men tycker du har väldigt dåligt omdöme när det kommer till andra människors känslor.  Tycker ni kan prata er blå, otrohet är aldrig något som är ok mot någon partner - blir bara bittert precis som du känner nu. Tycker du ska stå på dig i ditt hem men kanske försöka förstå deras känslor lite mer, har du den attityden mot dem du visar här kan det vara en förklaring till varför de agerar som de gör.

• Ess

Varför kommer så stora sk barn och sover över?
    Dom är vuxna och får börja bete sig så också, annars så bli särbo. Sätt hårt mot hårt mot sambon, antingen tar han sina "barn" i örat annars så har han kraschat sitt förra förhållande till ingen nytta.

• Anonym (Såå trött)

Måste säga att jag förvånas över att så mångas reaktioner på mitt inlägg är så aggressiva. Visst det var inte lyckat att bli så kär i en gift man, och kanske skulle jag lagt benen på ryggen och sprungit direkt. Men kunde inte tro att vuxna människor skulle vara så enormt omogna som dessa pojkar är, ja just pojkar. Är ju mest besviken på min sambo som mesar mot ungarna istället för att stå upp för mig och vår relation. Han fattar inte ens att han gör fel. Tar ingen hänsyn till mig när han utan förvarning kommer hem med en eller flera. Jag får bara anpassa mig????. Gång efter gång. Sen är han arg för att jag går undan efter nåt dygn, för det är så påfrestande.

• Anonym (ge er)

Nejmen lägg ner!
    Hur kan ni sitta och säga att TS har förstört ett äktenskap? Hade allt varit frid och fröjd hade väl TS sambo inte lämnat sin förra fru. Jag gissar att det (som så oftast) beror oerhört mycket mer på TS sambo och hans relation till sitt ex än med TS. Ingen kvinna har sån "makt" att hon kan "förstöra" ett äktenskap om inte mannen vill och är öppen för en ny relation. Det är faktiskt varken brottsligt eller omoraliskt att lämna sin partner som man inte trivs med och kanske skaffa en ny livskamrat. Man kan sköta det mer eller mindre snyggt men det är inte en lätt situation att lämna någon som man förmodligen fortfarande bryr sig om och vill väl. Särskilt inte om det finns barn med i bilden.

Nu är det inte ens det som tråden handlar om!

TS förstår förmodligen mycket väl varför barnen är svartsjuka och har svårt för situationen. Deras mamma har blivit lämnad och det är lätt att "skylla" hela situationen på TS. Inte moget och man kunde hoppas på bättre men vid 20 har man förmodlign inte den livsvisdomen och ödmjukheten som krävs för att alltid kunna förhålla sig på bästa sätt till det hela. Det är där de BEHÖVER klar och tydlig gränssättning och vägledning av TS sambo. HAn behöver vara tydlig med att TS är hans kärlek och livskamrat och hon SKA behandlas med respekt. Han behöver föregå med jäkligt gott exempel själv. Det låter som han gör tvärt om snarare. Han behöver sluta vara flat och inse att han får mer respekt från sina barn om han sätter tydliga gränser än tvärt om.

Lycka till TS!!!

• Anonym (Såå trött)

Tack "ge er". Skönt med någon som förstår????

• iser

Människor separerar och ofta sker det nog pga att ena parten blivit kär i någon annan. Smärtsamt, javisst. Men jag tycker att det är sjukt konstigt att säga att det är TS som splittrat, kvaddat, svikit. Det är pappan. Om min man skulle träffa en ny kvinna och kanske tom gå bakom ryggen på mig så är det inte den nya kvinnan jag skulle vara arg på. Det är honom.

TS. Din sambo måste stötta dig. Han har säkert dåligt samvete gentemot sina "små" barn, men han får vara vuxen nog att stå upp för dig. Det du kan göra är att under de perioder de är där och säkert både är utstuderat otrevliga eller omedvetet är att tänka på "vända andra kinden till" le och låtsas att du inte fattar att de är otrevliga. Lås inte in dig i sovrummet. Ta din plats.  Du skriver att du måste anpassa dig. Varför då? Visst respekt för andra måste man ju ha men släng dig i tvsoffan med mysbrallor och ockupera så de fattar att det är ditt hem. Om du gömmer dig i sovrummet så kanske de tror att du undviker dem. 

• SweeneyTodd
    Anonym (Såå trött) skrev 2012-12-09 20:58:18 följande:
    Måste säga att jag förvånas över att så mångas reaktioner på mitt inlägg är så aggressiva. Visst det var inte lyckat att bli så kär i en gift man, och kanske skulle jag lagt benen på ryggen och sprungit direkt.
    Det är elakt, jävligt elakt att ligga med en upptagen man! Hur hade du känt dig om någon kvinna hade varit otrogen mot din sambo? Inte så kul va? Det varextremt dåligt gjort av dig att inledda en relation med en gift man! Så gör man bara inte, är det så svårt att fatta?
  • iser
    SweeneyTodd skrev 2012-12-09 21:30:00 följande:
    Det är elakt, jävligt elakt att ligga med en upptagen man! Hur hade du känt dig om någon kvinna hade varit otrogen mot din sambo? Inte så kul va? Det varextremt dåligt gjort av dig att inledda en relation med en gift man! Så gör man bara inte, är det så svårt att fatta?
    Det är ju den gifta mannen som gör fel. Men det är klart. Det  var ju Evas fel att Adam tog en tugga av äpplet...
Svar på tråden Vuxna "styvbarn" hatar mig