• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:53:22 följande:
    ja men herregud, jag påstår att man som vårdnadshavare har laglig rätt att hämta sitt barn när som, du frågar mig om jag läst typ kap 6  paragraf 15 i fb som inte ens tar upp ämnet och då menar du att eftersom att det inte står just där att man har laglig rätt att hämta sitt barn när som så stämmer inte det ?

Det sa allt om dig och din juridiska kunskap, jag borde slutat läsa dina inlägg redan där.

nu talar du inte sanning.

du skrev" Nej du är verkligen ute och cycklar, det finns inget krav i lagen på att han ska låta barnet vara hos mormor heller det kan ev vara så att man skrivit umgängesavtal men ligger en allvarligt sjuk på sjukhus så behöver inte det alls gälla. Vad tror du ? Tror du att de i en domstol skulle tycka att ts agerade så pass fel att han inte bör ha halva vårdnaden för att han vill ha hem sitt barn när mamman är allvarligt sjuk?
    Självklart är det bäst för barnet att vara med sina föräldrar i svåra tider och mormor kunde erbjudit sig att hämta barnet och ta med till sjukhus eller liknande men att inte höra av sig alls är inte okej."

du påstår att det inte finns lag att barnet ska vara kvar hos mormor.

han må ha rätt att hämta barnet på förskolan för att han är vårdnadshavare.. men den rätten finns inte hos mormor på mammans tid. en rätten gäller på förskola och mormor kan neka honom att hämta barnet ftersom hon är anförtrodd att ha barnet på denna tid. 

OM det rätten skulle finnas så kan man ju inte ha barnvakt ens under en timme för då har den andra föräldern rätt att hämta. 

Det finns inget i lagen som säger att han får hämta även om mamman ligger sjuk.

Du påstår saker men i kap 6 lagen om umgänge så står det inget att föräldern får inleda ett umgänge för att den andra förldern är sjuk.

Bad är det som säger att det är barnets bästa at vara med sin förälder? kanske ÄR mormor en bättre vårdae om barnet än pappan... vad vet du om det? 

OM du nu ska påstå att jag har fel och alla ord du har omdet jag säger.. så borde du kunna berätta om din utbildning och om vad du kan om ämnet. 

Såvida du inte är advokat så har du ingen rätt att säga  de uttryck du har.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:58:57 följande:
    Haha nej jag är inte utbildad advokat och advokat är ingenting man utbildar sig till heller utan man pluggar till jurist sedan kan man ansöka om att få bli upptagen i advokatsamfundet efter en viss tid om man nu vill det.
    Bara så att du vet.

Nej jag svarar inte moraliskt utan jag har läst HELA föräldrabalken. Vad man får och inte får göra rent rättsligt har ja full koll på. 
    det handlar inte om att läsa den.. det handlar om att förstå den också vilket kräver att man iblnad måst eläsa en hel del förarbeten till vissa lagar och paragrafer.
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:04:07 följande:
    nu talar du inte sanning.

du skrev" Nej du är verkligen ute och cycklar, det finns inget krav i lagen på att han ska låta barnet vara hos mormor heller det kan ev vara så att man skrivit umgängesavtal men ligger en allvarligt sjuk på sjukhus så behöver inte det alls gälla. Vad tror du ? Tror du att de i en domstol skulle tycka att ts agerade så pass fel att han inte bör ha halva vårdnaden för att han vill ha hem sitt barn när mamman är allvarligt sjuk?
    Självklart är det bäst för barnet att vara med sina föräldrar i svåra tider och mormor kunde erbjudit sig att hämta barnet och ta med till sjukhus eller liknande men att inte höra av sig alls är inte okej."

du påstår att det inte finns lag att barnet ska vara kvar hos mormor.

han må ha rätt att hämta barnet på förskolan för att han är vårdnadshavare.. men den rätten finns inte hos mormor på mammans tid. en rätten gäller på förskola och mormor kan neka honom att hämta barnet ftersom hon är anförtrodd att ha barnet på denna tid. 

OM det rätten skulle finnas så kan man ju inte ha barnvakt ens under en timme för då har den andra föräldern rätt att hämta. 

Det finns inget i lagen som säger att han får hämta även om mamman ligger sjuk.

Du påstår saker men i kap 6 lagen om umgänge så står det inget att föräldern får inleda ett umgänge för att den andra förldern är sjuk.

Bad är det som säger att det är barnets bästa at vara med sin förälder? kanske ÄR mormor en bättre vårdae om barnet än pappan... vad vet du om det? 

OM du nu ska påstå att jag har fel och alla ord du har omdet jag säger.. så borde du kunna berätta om din utbildning och om vad du kan om ämnet. 

Såvida du inte är advokat så har du ingen rätt att säga  de uttryck du har.

Oj jag som skulle sluta läsa dina inlägg. MORMOR HAR INGEN RÄTT ATT NEKA en vårdnadshavare så är det . 
    Man får väl förutsätta att pappa är lämplig då han har halva vårdnaden eller ? Jag orkar ärligt talat inte kolla igen men den lagtexten du hänvisar till gäller väl då en förälder har den huvudsakliga  omvårdnaden om barnet och då spelar det ju ingen roll vad som står där. 

Såvida du inte är advokat så har du ingen rätt att säga  de uttryck du har. - vad menar du med det? jag har väl rätt att säga vad jag vill? de uttryck du har ?? vad snackar du om ??

Det är svårt att förstå vad du menar när du inte kan komponera en mening, menar du att det bara är advokater som får säga vissa saker ?

Fortfarande Jurister heter det!
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:16:29 följande:
    Oj jag som skulle sluta läsa dina inlägg. MORMOR HAR INGEN RÄTT ATT NEKA en vårdnadshavare så är det . 
    Man får väl förutsätta att pappa är lämplig då han har halva vårdnaden eller ? Jag orkar ärligt talat inte kolla igen men den lagtexten du hänvisar till gäller väl då en förälder har den huvudsakliga  omvårdnaden om barnet och då spelar det ju ingen roll vad som står där. 

Såvida du inte är advokat så har du ingen rätt att säga  de uttryck du har. - vad menar du med det? jag har väl rätt att säga vad jag vill? de uttryck du har ?? vad snackar du om ??

Det är svårt att förstå vad du menar när du inte kan komponera en mening, menar du att det bara är advokater som får säga vissa saker ?

Fortfarande Jurister heter det!
    tack när du inte kan skilja mellan advokat och jurist så sa det allt om din kunskap.   {#emotions_dlg.flower}

länka till källa  att en förälder har lagligt stöd att hämta barn hos en mormor som är barnvakt.

• Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:05:25 följande:
    det handlar inte om att läsa den.. det handlar om att förstå den också vilket kräver att man iblnad måst eläsa en hel del förarbeten till vissa lagar och paragrafer.
    Oj, ja du om någon borde väl veta ;)

Vet du, det handlar inte om att förstå den det handlar om att TOLKA den men du vet väl ingenting om hur man tolkar lagar ellerhur ?
    Du har ju inte ens läst FB. 
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:19:55 följande:
    tack när du inte kan skilja mellan advokat och jurist så sa det allt om din kunskap.   {#emotions_dlg.flower}

länka till källa  att en förälder har lagligt stöd att hämta barn hos en mormor som är barnvakt.

Men seriöst berätta skillnaden för mig? förutom att en advokat är en jurist upptagen i advokatsamfumdet som jag nämnde tidigare, jag dör av nyfikenhet!
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:20:44 följande:
    Oj, ja du om någon borde väl veta ;)

Vet du, det handlar inte om att förstå den det handlar om att TOLKA den men du vet väl ingenting om hur man tolkar lagar ellerhur ?
    Du har ju inte ens läst FB. 

Tack för att du diskuterar på den nivån där du talar om för mig vad jag har gjort eller inte.
    Det säger en hel del om dig.

{#emotions_dlg.flower}  
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:22:30 följande:
    Men seriöst berätta skillnaden för mig? förutom att en advokat är en jurist upptagen i advokatsamfumdet som jag nämnde tidigare, jag dör av nyfikenhet!
    Åh du vet inte skillnaden....

Good for you  {#emotions_dlg.flower}  
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:22:30 följande:

det finns ett samfund för jurister också.. och jurister som inte är med i dessa heller..

och det är skillnad i deras krav.   
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:24:11 följande:
    Åh du vet inte skillnaden....

Good for you  {#emotions_dlg.flower}  
    Jag vet skillnaden men det gör inte du. 

Det finns ingen skillnad utbildningsmässigt utan den enda skillnaden är att man som advokat blivit upptagen i advokatsamfundet och blir tilldelad jobb av staten.

Vad pinsamt det måste vara för dig när du pratar om saker du saknar kunskap i.
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:22:58 följande:

Tack för att du diskuterar på den nivån där du talar om för mig vad jag har gjort eller inte.
    Det säger en hel del om dig.

{#emotions_dlg.flower}  
     Nej men ärligt talat, du vet ju ingenting förutom vad din advokat rådit dig att göra hade du läst lagboken hade du vetat. Men rätta mig om jag har fel.

Du har fortfarande inte svarat på vad advokater får säga som icke advokater inte har rätt att säga ??

Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??