• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • Denise87
    nymedlem skrev 2013-01-30 17:57:59 följande:

Nejμ självfallet FÅR INTE förskolan lämna ut barn till en onyker förälder. Hur kan man ens tro det??
    Jo där har du fel,  dagis får inte neka en vårdnadshavare. 
  • Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:59:00 följande:
    Okej du utgår från att mamman vet vad som är bäst för att??

Man får väl utgå ifrån att det bästa för barnet är att vara med sina föräldrar eftersom att de har delad vårdnad. 

Vad sägs om att läsa allt som skrivs istället för enbart valda delar som passar dina argument?? 
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 17:55:26 följande:

Föressten önskar jag källa på att det är ett stort problem att de inte får neka fulla eller drogpåverkade vårdnadshvare att hämta sina barn..  särskillt när jag får uppfattningen av dig att det finns en nykter och opåverkad förälder/vårdnadshavare.

Onykter förälder kommer för att hämta sitt/sina barn

Personalen kan inte neka en onykter förälder att hämta sitt barn. Man ska däremot försöka påverka föräldern att inte ta med barnet utan istället kontakta någon annan anhörig som kan komma för att hämta barnet. Kontakta skolledare för anmälan till socialförvaltningen.

Om den onyktre föräldern har för avsikt att själv köra bil, ska polisen kontaktas. För att ”förhindra brott” har man rätt att ta hand om bilnycklarna medan man väntar på polisen. Det är dock viktigt att inte utsätta sig själv för faror.'

www.edu.falkenberg.se/download/18.2bf91d6112fb58fcdbb8000858/1304596652239/Handlingsplan+mot+hot+och+våld.pdf

Det är falkenbergs kommun som skrivit ihop och självklart finns det lagligt stöd bakom, läs hela föräldrabalken vet jag !

Jag till skillnad från dig slänger inte ur mig massa skit som saknar grund! 

• Iam

Man får väl utgå ifrån att det bästa för barnet är att vara med sina föräldrar eftersom att de har delad vårdnad. 

OM du någon gång skulle separera från dina barns far, och under DITT umgänge tar ett beslut som barnets pappa sen väljer att ignorera för att han tycker att han vet bättre än vad du gör, när det är din tid med dina barn... 
    Då får du gärna återkomma med dina åsikter om att man minsann får göra vad man vill, när man vill, hur man vill så länge man är vårdnadshavare...  
  • mirre67
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 17:51:42 följande:

Det finns inget som heter mer rätt eller mer fel i denna fråga.
    Mamman hade bestämmt att mormor skulle ha hand om barnet och då är det det som gäller.

i det fallet är det fel att pappan hämtar.

OM mamman och pappan hade pratats vid, vilket hade varit i den bästa av världar, så hade pappan kunnat hämta . Men nu var det inte så och han kan inte ta sig friheten att hämta på hennes tid. 

Men pappan är vårdnadshavare till barnet, vilket mormor inte är. Varför är det som mamman bestämt det enda rätta? Förälder är man på heltid även om man inte har barnet hos sig hela tiden. Och i nuläget är ju mamman inte kapabel till att själv ta hand om barnet, alltså är det helt naturligt att den andre vårdnadshavaren, d v s pappan tar hand om det. Mormor är som sagt ingen vårdnadshavare.
  • Denise87
    Iam skrev 2013-01-30 18:03:47 följande:
    Vad sägs om att läsa allt som skrivs istället för enbart valda delar som passar dina argument?? 
    Jag läste allt, och jag bara undrar vad som får dig att tycka att mamman och inte pappan vet barnets bästa ? vill du att jag ger dig lite feedback på allt du skriver eller vad är problemet?
  • vetvadjagvill

gemensam vårdand  har inte med att göra vem som har barnet när.
  • Iam
    mirre67 skrev 2013-01-30 18:08:04 följande:

Men pappan är vårdnadshavare till barnet, vilket mormor inte är. Varför är det som mamman bestämt det enda rätta? Förälder är man på heltid även om man inte har barnet hos sig hela tiden. Och i nuläget är ju mamman inte kapabel till att själv ta hand om barnet, alltså är det helt naturligt att den andre vårdnadshavaren, d v s pappan tar hand om det. Mormor är som sagt ingen vårdnadshavare.
    Nej, det är inte helt naturligt om samarbetet inte fungerar. 

Jag ställer fråga igen.
    Om du tar ett beslut på DIN tid med DITT barn, är det då ok att den andra föräldern överrider det beslutet och gör något annat? 

Är det ok att min sambo, utan att prata med mamman till barnen, åker och hämtar barnen när dom är hos mormor? Är det ok att han helt enkelt anser att han vet bättre än mamman gör, när det är hennes vecka?  
  • mirre67
    Iam skrev 2013-01-30 18:07:29 följande:
    OM du någon gång skulle separera från dina barns far, och under DITT umgänge tar ett beslut som barnets pappa sen väljer att ignorera för att han tycker att han vet bättre än vad du gör, när det är din tid med dina barn... 
    Då får du gärna återkomma med dina åsikter om att man minsann får göra vad man vill, när man vill, hur man vill så länge man är vårdnadshavare...  

Så du vet alltså säkert att ts, barnets pappa, har tagit beslutet att hämta barnet för att han tycker han vet bättre än mamman? Det kan inte tänkas vara så att han anser, med all rätt, att han som vårdnadshavare, ska ha barnet hos sig under tiden som den andre vårdnadshavaren ligger inlagd på sjukhus och alltå inte kan ta hand om barnet?!
  • Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 18:09:03 följande:
    Jag läste allt, och jag bara undrar vad som får dig att tycka att mamman och inte pappan vet barnets bästa ? vill du att jag ger dig lite feedback på allt du skriver eller vad är problemet?
     På mammans tid är det mammans beslut som gäller. 
    På pappans tid är det pappans beslut som gäller.
    Det finns inget vettigt i att överrida ett beslut mamman tagit, på hennes tid.. Och helt sonika hämta barnet..
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??