• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:27:21 följande:

det finns ett samfund för jurister också.. och jurister som inte är med i dessa heller..

och det är skillnad i deras krav.   
    Och berätta vad skillnaden är???

Vad är skillnaden på en jurist och en advokat ?

Det spelar väl ingen roll om det finns samfund för jurister det är ingen som har snackat om det..

Du menar att man inte har rätt att säga någonting svårt att tyda vad såvida man inte är advokat och du frågade om jag var utbildad advokat NEJ det finns ingen sån utbildning utan det är jurist man är. 

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:28:55 följande:
    Jag vet skillnaden men det gör inte du. 

Det finns ingen skillnad utbildningsmässigt utan den enda skillnaden är att man som advokat blivit upptagen i advokatsamfundet och blir tilldelad jobb av staten.

Vad pinsamt det måste vara för dig när du pratar om saker du saknar kunskap i.
     Nej men ärligt talat, du vet ju ingenting förutom vad din advokat rådit dig att göra hade du läst lagboken hade du vetat. Men rätta mig om jag har fel.

Du har fortfarande inte svarat på vad advokater får säga som icke advokater inte har rätt att säga ??

jahaaaaaaaaa..... är det så det är - enligt dig...

du har fel men du får själv läsa dig till vad som är rätt för bättre det än att jag talar om för dig och du påstår att jag har fel hela tiden.

Den som gör sig pinsam här är du som tydligt visa din brist i ämnet.
    Kan inte ens skilja mellan advokat och jurist.

så länge du inte kan detta så har du ingen rätt att säga att jag har fel på ett så dåligt sätt som du framför.

tack för mig  {#emotions_dlg.flower} 
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:32:51 följande:
    Och berätta vad skillnaden är???

Vad är skillnaden på en jurist och en advokat ?

Det spelar väl ingen roll om det finns samfund för jurister det är ingen som har snackat om det..

Du menar att man inte har rätt att säga någonting svårt att tyda vad såvida man inte är advokat och du frågade om jag var utbildad advokat NEJ det finns ingen sån utbildning utan det är jurist man är. 

jahaa.. man man har ingen utbidlning... har du lästpå advokatsamfundets hemsida hur man bilr medlem? 

lite knepigt för dig att de pratar om utbildning för att bil advokat.
    läs på deras sida så hittar du samma fakta jag kopierar här nedan:  

"Den som har genomgått en utbildning som krävs för att bli advokat i en stat inom Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller i Schweiz och som i Sverige genomgått ett prov som visar att han har tillräckliga kunskaper om den svenska rättsordningen, skall anses uppfylla kraven enligt första stycket 2, 3 och 5."

• Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:32:57 följande:
    jahaaaaaaaaa..... är det så det är - enligt dig...

du har fel men du får själv läsa dig till vad som är rätt för bättre det än att jag talar om för dig och du påstår att jag har fel hela tiden.

Den som gör sig pinsam här är du som tydligt visa din brist i ämnet.
    Kan inte ens skilja mellan advokat och jurist.

så länge du inte kan detta så har du ingen rätt att säga att jag har fel på ett så dåligt sätt som du framför.

tack för mig  {#emotions_dlg.flower} 
    Om du nu vet så skriv det då bevisa din kunskap, klart du tackar för dig för du vet att du har fel och ja bör sluta skriva och helt enkelt skämmas!!
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:37:56 följande:

jahaa.. man man har ingen utbidlning... har du lästpå advokatsamfundets hemsida hur man bilr medlem? 

"Den som har genomgått en utbildning som krävs för att bli advokat i en stat inom Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller i Schweiz och som i Sverige genomgått ett prov som visar att han har tillräckliga kunskaper om den svenska rättsordningen, skall anses uppfylla kraven enligt första stycket 2, 3 och 5."

Den utbildningen kallas juristlinjen. Va bara tyst nu för du skämmer ut dig. 
  • vetvadjagvill

" Sveriges advokatsamfund har en omfattande kursverksamhet. Kurserna är dels examenskurser för jurister som planerar att söka inträde i samfundet, dels professionell vidareutbildning för advokater och jurister. Även jurister från andra branscher, liksom övrig personal på advokatbyråerna, är välkomna på många av våra kurser. "

• Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:37:56 följande:

Vad bra att du går in och läser på advokatsamfundets hemsida, fortsätt så så kanske du lär dig något.  ;)
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:39:45 följande:
    " Sveriges advokatsamfund har en omfattande kursverksamhet. Kurserna är dels examenskurser för jurister som planerar att söka inträde i samfundet, dels professionell vidareutbildning för advokater och jurister. Även jurister från andra branscher, liksom övrig personal på advokatbyråerna, är välkomna på många av våra kurser. "
    Examenskurser för jurister....
    Ja det finns en kurs som är ganska ny och den har större andelen av jurister upptagna i advokatsamfundet inte gått, så jag kan sträcka mig till att de som blir advokater idag har gått en extra kurs men större delen av alla advokater är jurister med precis samma utbildning som vanliga jurister. 

Men bra fortsätt läsa där så kanske du slipper göra bort dig nästa gång 
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:41:49 följande:
    Vad bra att du går in och läser på advokatsamfundets hemsida, fortsätt så så kanske du lär dig något.  ;)

Jag kan rekomendera den sidan till dig om du ska veta skillnaden mellan advokat och jurist.

det är inte bara ett medlemskap som  skiljar dem åt.

hade du haft någolunda kunspa i ämnet hade du svarat vad ts hade rätt att göra... precis som jag gjort.. att jag anser att det borde vara naturligt att ts fick ta hand om barnet MEN nu var det inte så och TS kan inte ta sig rätte att bara hämta barnet.

Kan du visa källa till att ts har rätt att hämta barnet hos en mormor bara för att ts har lagligt rätt att hämta på dagis?

För det finns ingen laglig rätt till det.
    För då skulle tvistande par hämta barn hit och dit  så fort den ena har barnvakt.

Det funkar inte.

Förskolan har däremot lagliga skyldigheter att gentemot vårdnashvare lämna ut deras barn.
    Men det finns klara tveksamheter om de skulle lämna ut ett barn till en full eller drogpåverkad person .. i vissa fall måste de skydda barnet.
    I andra fall ringer de den andra föräldern som kan hämta barnet istället då den onyktra/drogpåverkade förlädern är totalt olämplig att ha hand om ett barn  och i detta fall får föräldern ta barnet.

Men hos en mormor som är nykter, klar i huvudet, ej tagit droger eller något liknande.. så finns inga skäl till att en förälder har rätt att tvinga ta barnet ifrån denna.

tack för att du visat din (o) kunskap nu har jag inte tid längre  här   {#emotions_dlg.flower}                       
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 20:46:32 följande:
    Examenskurser för jurister....
    Ja det finns en kurs som är ganska ny och den har större andelen av jurister upptagna i advokatsamfundet inte gått, så jag kan sträcka mig till att de som blir advokater idag har gått en extra kurs men större delen av alla advokater är jurister med precis samma utbildning som vanliga jurister. 

Men bra fortsätt läsa där så kanske du slipper göra bort dig nästa gång 
    om du nu har läst allt och kan allt etc.. länka källa på att en vårdnadshavare får hämta barnet hos en barnvakt den andra föräldern har förordnat.

barnvakt står inte under skollagen.  

tack  
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:52:21 följande:

Jag kan rekomendera den sidan till dig om du ska veta skillnaden mellan advokat och jurist.

det är inte bara ett medlemskap som  skiljar dem åt.

hade du haft någolunda kunspa i ämnet hade du svarat vad ts hade rätt att göra... precis som jag gjort.. att jag anser att det borde vara naturligt att ts fick ta hand om barnet MEN nu var det inte så och TS kan inte ta sig rätte att bara hämta barnet.

Kan du visa källa till att ts har rätt att hämta barnet hos en mormor bara för att ts har lagligt rätt att hämta på dagis?

För det finns ingen laglig rätt till det.
    För då skulle tvistande par hämta barn hit och dit  så fort den ena har barnvakt.

Det funkar inte.

Förskolan har däremot lagliga skyldigheter att gentemot vårdnashvare lämna ut deras barn.
    Men det finns klara tveksamheter om de skulle lämna ut ett barn till en full eller drogpåverkad person .. i vissa fall måste de skydda barnet.
    I andra fall ringer de den andra föräldern som kan hämta barnet istället då den onyktra/drogpåverkade förlädern är totalt olämplig att ha hand om ett barn  och i detta fall får föräldern ta barnet.

Men hos en mormor som är nykter, klar i huvudet, ej tagit droger eller något liknande.. så finns inga skäl till att en förälder har rätt att tvinga ta barnet ifrån denna.

tack för att du visat din (o) kunskap nu har jag inte tid längre  här   {#emotions_dlg.flower}                       
    Mormor har inte rätt att neka en vårdnadshavare att hämta barnet, altså har pappan laglig rätt att hämta sitt barn och JA det är ett stort problem för tvistande föräldrar men som sagt är man redan i en tvist så ligger det en i fatet att hämta på icke överenskommen tid.

Klara tveksamheter jo men dem har ingen rätt att ställa sig över lagen. Det borde väl du veta ;)

kul att man kunde lära någon något, ha det så bra och lycka till med en av sveriges mest framstående advokater, den lär du behöva.
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 20:54:52 följande:
    om du nu har läst allt och kan allt etc.. länka källa på att en vårdnadshavare får hämta barnet hos en barnvakt den andra föräldern har förordnat.

barnvakt står inte under skollagen.  

tack  
    Det har ingenting med skollagen att göra alls faktiskt, fråga din advokat jag har inte tid att gräva fram källa men lovar dig att det stämmer!
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 21:02:00 följande:
    Det har ingenting med skollagen att göra alls faktiskt, fråga din advokat jag har inte tid att gräva fram källa men lovar dig att det stämmer!

ingen källa = ingen trovärdighet
    hade du kunnat detta så bra som du vill påstå  så hade det tagit dig nån sekund att leta fram källa, länk, vägledande avgörande, JOutttalande etc.. vad som helt.. men du väljer att avstå för du "har inte tid", efter allt tid du suttit här och försöktsäga att du vet bättre än mig, då verkar det ganska konstigt tycker jag.

tack  {#emotions_dlg.flower} 
  • mirre67
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:28:54 följande:
    men det är ändå mammans omdömme och tid  vi pratar om här att barnet var med mormor.

jag har varit akut sjuk med ett ex som vägrat hämta barn...  och hade ingen skyldighet heller för den delen för min tid mitt ansvar.
    OM jag inte hade haft någon barnvakt så hade nog soc hjläpt mig att kontakta pappan.

Men jag ordnade det och ts borde inte taget eget beslut om barnets tid på mammans tid.

Så när barnet är hos den andre föräldern så att säga, ska den förälder som också har vårdnad om barnet, inte ha rätt att ta hand om det vid t ex såna här situationer men det ska barnets mor- och farföräldrar ha?
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 21:46:39 följande:

ingen källa = ingen trovärdighet
    hade du kunnat detta så bra som du vill påstå  så hade det tagit dig nån sekund att leta fram källa, länk, vägledande avgörande, JOutttalande etc.. vad som helt.. men du väljer att avstå för du "har inte tid", efter allt tid du suttit här och försöktsäga att du vet bättre än mig, då verkar det ganska konstigt tycker jag.

tack  {#emotions_dlg.flower} 
    och din källa är....?Drömmer vad skrev du om trovärdighet?

nattiSkål
  • Anonym (willy)

tycker att det var väldigt tjurskalligt av TS att hämta dottern utan att fråga mamman först...kan mamma fatta beslut under sin vecka, då är det hennes beslut som gäller

TS hade lika rätt som om mamma skulle hämta barnet på dagis under hans vecka

vad TS gjorde visar att han har svårt att samarbeta, skapar onödiga konflikter och är inte till hans fördel

• vetvadjagvill
    Anonym (willy) skrev 2013-02-02 01:40:58 följande:
    tycker att det var väldigt tjurskalligt av TS att hämta dottern utan att fråga mamman först...kan mamma fatta beslut under sin vecka, då är det hennes beslut som gäller

TS hade lika rätt som om mamma skulle hämta barnet på dagis under hans vecka

vad TS gjorde visar att han har svårt att samarbeta, skapar onödiga konflikter och är inte till hans fördel

jag håller med.. tänk om man faktiskt hade rätt att hämta barnet om inte vårdnadhavaren fanns där..tänk då alla barn som är med sin förälder och denna måste göra något och ordar barnvakt eller överlämnar det till sambon.. då ska barnet hämtas omg av den andra för att detta inte är lämpligt anser den andra då...

tänk vad många barn som hade blvit hämtade om det inte fanns något som hindrade dessa rfån att göra så .. nämligen vetenskapen att det ser illa ut och att det är den som hämtar som, precis som du säger,  visar att h*n har svårt att samarbeta, skapar onödiga konflikter och är inte till fördel 
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??