Denise87 skrev 2013-01-30 20:41:49 följande:
Vad bra att du går in och läser på advokatsamfundets hemsida, fortsätt så så kanske du lär dig något. ;)
Jag kan rekomendera den sidan till dig om du ska veta skillnaden mellan advokat och jurist.
det är inte bara ett medlemskap som skiljar dem åt.
hade du haft någolunda kunspa i ämnet hade du svarat vad ts hade rätt att göra... precis som jag gjort.. att jag anser att det borde vara naturligt att ts fick ta hand om barnet MEN nu var det inte så och TS kan inte ta sig rätte att bara hämta barnet.
Kan du visa källa till att ts har rätt att hämta barnet hos en mormor bara för att ts har lagligt rätt att hämta på dagis?
För det finns ingen laglig rätt till det.
För då skulle tvistande par hämta barn hit och dit så fort den ena har barnvakt.
Det funkar inte.
Förskolan har däremot lagliga skyldigheter att gentemot vårdnashvare lämna ut deras barn.
Men det finns klara tveksamheter om de skulle lämna ut ett barn till en full eller drogpåverkad person .. i vissa fall måste de skydda barnet.
I andra fall ringer de den andra föräldern som kan hämta barnet istället då den onyktra/drogpåverkade förlädern är totalt olämplig att ha hand om ett barn och i detta fall får föräldern ta barnet.
Men hos en mormor som är nykter, klar i huvudet, ej tagit droger eller något liknande.. så finns inga skäl till att en förälder har rätt att tvinga ta barnet ifrån denna.
tack för att du visat din (o) kunskap nu har jag inte tid längre här