• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:56:04 följande:

har du läst FB 6 kap § 15-15c ?
    Vad har  de med tråden att göra? Drömmer

"15 c § När rätten beslutar om umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, får rätten, om barnet har behov av det, besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (umgängesstöd). Ett beslut om umgängesstöd ska gälla för en viss tid.
       Innan ett beslut om umgängesstöd meddelas ska rätten inhämta yttrande från socialnämnden.
       Socialnämnden ska efter rättens beslut om umgängesstöd utse en viss person att medverka vid umgänget.
       Socialnämnden ska följa upp hur umgänget fungerar och verka för att stödet inte består längre än nödvändigt. Lag (2010:740)."
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 16:56:34 följande:
    Det var inte jag som började tala om akuta frågor, det var någon jag svarade. Jag menar inte att TS inte har rätt att hämta sitt barn. Men den andra föräldern har rätt att bestämma att hans/hennes förälder tar hand om barnet när han/hon blir sjuk och måste inte alls fråga den andra föräldern först.
    Inte när hon är så sjuk att hon inte kan ta fysiskt hand om barnet för hon är på lassa har hon rätten att bestämma.
  • Denise87

Jag har skummat igenom hela FB, men en lag i sig säger inte ett skit om man inte kan tolka den, vilket du inte verkar kunna !
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:58:56 följande:
    Vad har  de med tråden att göra? Drömmer

"15 c § När rätten beslutar om umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, får rätten, om barnet har behov av det, besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (umgängesstöd). Ett beslut om umgängesstöd ska gälla för en viss tid.
       Innan ett beslut om umgängesstöd meddelas ska rätten inhämta yttrande från socialnämnden.
       Socialnämnden ska efter rättens beslut om umgängesstöd utse en viss person att medverka vid umgänget.
       Socialnämnden ska följa upp hur umgänget fungerar och verka för att stödet inte består längre än nödvändigt. Lag (2010:740)."

Det stödjer inte det du säger att ts får hämta barnet på den andras tid.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:56:06 följande:
    Vi kan men du verkar inte kunna skilja på personliga angelägenheter och akuta frågor.

Du kan kontakta advokat o få veta att du har fel o du griper efter halmstrån när du försöker förklara nåt som inte finns. Personlig angelägenhet är ex var barnet ska va.
     på vilket sätt var frågan akut?

satt barnet på gatan? 
  • Denise87

Snälla du kan inte du berätta för mig vad som är relevant i denna fråga i denna text ?

Du har nog själv inte läst den ?? 

15 a §
     På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden.
       På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära.
       Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, får de avtala om barnets umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med. Avtalet skall gälla, om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det. Lag (2006:458).

15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.
       En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).

15 c § När rätten beslutar om umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, får rätten, om barnet har behov av det, besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (umgängesstöd). Ett beslut om umgängesstöd ska gälla för en viss tid.
       Socialnämnden ska följa upp hur umgänget fungerar och verka för att stödet inte består längre än nödvändigt. Lag (2010:740).

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-01-30 16:54:14 följande:
    Du verkar tro du kan lagen och socialen håller inte med dej och det behöver inte handla om akuta frågor utan det är nåt du bara själv skriver.

Hur vet du att barnet hade de bra? Var du med? Varför inbillar du dej att det måste va akuta frågor när det inte står så i lagen och inte socialen anser det? Personliga angelägenheter är vad det handlar om o var barnet ska va till mamma är frisk är en sån sak.
    Hur vet du att soc håller med? Hur vet du att barnet inte hade det bra? Soc ör ganska godtyckliga i sina bedömningar ibland faktiskt. Men återigen, jag säger inte att att TS inte ska/får hämta sitt barn, men den sjuka föräldern har ingen skyldighet att vända sig till den andra föräldern först.
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 17:03:41 följande:
     på vilket sätt var frågan akut?

satt barnet på gatan? 
    Vi vet inte vad som har hänt mamman, barnet kan vara i chock eller i kris och pappan kan då bedöma frågan vem som ska hantera barnet och dess känslor akut.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:56:06 följande:
    Vi kan men du verkar inte kunna skilja på personliga angelägenheter och akuta frågor.

Du kan kontakta advokat o få veta att du har fel o du griper efter halmstrån när du försöker förklara nåt som inte finns. Personlig angelägenhet är ex var barnet ska va.
    jag har redan kontakt med en av sveriges skickligaste advokat och har haft det i många år..   det enda vi pratar om är rätt och fel  och vad som gäller så jag tror nog jag kan det bättre än då.. 

vad har du för juridiska kunskaper?  
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 17:06:23 följande:

Snälla du kan inte du berätta för mig vad som är relevant i denna fråga i denna text ?

Du har nog själv inte läst den ?? 

15 a § På talan av en förälder som vill umgås med sitt barn får rätten besluta om umgänge mellan barnet och den föräldern. En sådan talan får också föras av socialnämnden.
       På talan av socialnämnden får rätten besluta om umgänge mellan barnet och någon annan än en förälder. Vid bedömningen av om en sådan talan skall föras skall socialnämnden särskilt beakta barnets behov av umgänge med sina morföräldrar och farföräldrar och andra som står barnet särskilt nära.
       Står barnet under vårdnad av båda föräldrarna eller en av dem, får de avtala om barnets umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med. Avtalet skall gälla, om det är skriftligt och socialnämnden godkänner det. Lag (2006:458).

15 b § Om barnet bor tillsammans med endast en förälder, skall den föräldern ta del i kostnaderna för de resor som föranleds av barnets behov av umgänge med den andra föräldern. Det skall ske efter vad som är skäligt med hänsyn till föräldrarnas ekonomiska förmåga och övriga omständigheter.
       En dom eller ett avtal om kostnaderna för resor kan jämkas av rätten för tiden efter det att talan har väckts, om ändring i förhållandena föranleder det. Lag (1998:319).

15 c § När rätten beslutar om umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med, får rätten, om barnet har behov av det, besluta att en person som utses av socialnämnden ska medverka vid umgänget (umgängesstöd). Ett beslut om umgängesstöd ska gälla för en viss tid.
       Socialnämnden ska följa upp hur umgänget fungerar och verka för att stödet inte består längre än nödvändigt. Lag (2010:740).

det finns inget som stödjer att ts får hämta barnet på den andras tid...
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??