• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 19:12:04 följande:
    bara för att det inte finns något nedskrivet så kan han inte bara hämta.
    TS är tydlig själv med att barnet var hos mamman = mammans tid.    
    Nej men han har således inte brutit mot något avtal som hon kan hänvisa till, hon däremot har påvisat en stark ovilja att samarbeta genom att inte informera pappan om att hon inte är i stånd att vårda barnet och någon annan gör det i hennes ställe. 
  • Anonym
    Iam skrev 2013-01-30 19:13:54 följande:
    Du framstår tyvärr inte som speciellt kunnig i ämnet. Så vi får väl hoppas att föräldrar i sådana här situationer, som själva inte har koll på läget, inte lyssnar på dig.. Det kan kosta dom vårdnaden. 
    Din åsikt ger jag inte kattskit för, jag kan o vet.

Vi får hoppas dom inte lyssnar på dom felaktigheter några skriver om för tvister förloras.
  • Anonym
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:18:18 följande:
    Nej men han har således inte brutit mot något avtal som hon kan hänvisa till, hon däremot har påvisat en stark ovilja att samarbeta genom att inte informera pappan om att hon inte är i stånd att vårda barnet och någon annan gör det i hennes ställe. 
    Somliga kommer aldrig o förstå.Flört
  • Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 19:18:21 följande:
    Din åsikt ger jag inte kattskit för, jag kan o vet.

Vi får hoppas dom inte lyssnar på dom felaktigheter några skriver om för tvister förloras.
    Och jag ger inte kattskit för din. 

Vem har rätt och vem har fel?
    Du anser att du har rätt, jag anser att du har fel..
    Du anser att jag har fel, jag anser att jag har rätt...

• Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:18:18 följande:
    Det betyder inte alls att hon inte kan samarbeta. 
    Den slutsatsen kan inte dras av det som står i tråden. Det är enbart dina lösryckta tyckanden som säger det.

Man har som sagt ingen plikt att informera den andra föräldern om vad som händer på ens egen umgängestid.  
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 19:14:11 följande:
    Det har jag aldrig sagt, jag har rätt att veta vart mitt barn är och vem som tar hand om det.

Men för att svara på din fråga ja jag har rätt att bedöma att det pappan gör är olämpligt för barnet oavsett när OM det skulle vara det, och det är inte bara min rättighet utan mitt ansvar som förälder. 

Det är så roligt med folk som svänger sig med ord och termer så att dem själva inte ens vet vad dem skrivit. 

Du har helt rätt i en sak.. ditt ansvar.. men på DIN TID!

DU har ingen rätt att kräva den infon på den andras tid. 
    Du har ingen rätt att bedömma detta...  fast om det finns en uppebar risk att barnet ska fara ille, tex att mormor är i stånd att mörda barnet eller i stund stånd att slå barnet så måste du skydda barnet.

Men då pratar vi något helt annat än om en mormor som tar hand om ett barn medans mamma är på sjukhus.

Så om mamman har dagis och du inte litar på dem.. hämtar du då också.. eller  om mamman har nattis och du anser barnet ska sova hemma.. hämtar du då också?

Eller om barnet ska vara med sin mormor några dagar och mamman tex ska jobba eller medverka på tex möten eller annat.. hämtar du då också?

Jag tror inte du förstår innebörden av tingsrättens mening då man delar upp tiden...  eller om man ahr ett muntigt avtal om vem som har vilken tid.

I så fall kan man skippa avtal  och domslut..för om en förälder anser att den andra gör fel så hämtar man barnet .. (vilket man inte bör göra på den andras tid)               

• Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 19:19:03 följande:
    Somliga kommer aldrig o förstå.Flört
    Så sant så. 
  • Denise87
    Iam skrev 2013-01-30 19:17:59 följande:
    Så... om du och jag har barn tillsammans.. och jag anser att ditt beslut att ge barnet kött är olämpligt så är det min fulla rätt att neka dig att ge barnet kött?? För vi har gemensam vårdnad...?? 

Du inser väl ändå att dina argument inte är hållbara..

Du har ingen rätt att veta var ditt barn är eller vem som har hand om det när du är separerad och barnet är hos sin pappa. Man kan tycka att det är det bästa upplägget men det är ingen rättighet.
    När du är separerad är den enda rättigheten du har att antingen lita på att den andra föräldern sköter sitt föräldraskap på bästa sätt, eller anmäla den andra föräldern till soc.  
    Men läs vad som står istället, jag har rätt att bedömma det men inte att neka föräldern att göra så.

läs läs 
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 19:16:45 följande:
    Har dom tvist? Woho!!! Larma ts om de för han vet inte!!!Flört

mamman kan starta en tvist
  • mirre67
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 18:16:20 följande:
    mamman har lämnat barnet till mormor.

tycker du att om ts lämnar barnet till sin mamma, farmor att mamman bara ska hämta barnet då oavsett vad?
    Ts har all rätt i världen att lämna barnet till farmor utan att maman hämtar barnet..

så om ts tex ska jobba natt och farmor är där så kan mamman bara komma och hämta barnet anser du ? 

jag kag upplysa dig om att det inte funkar så i juridiken. även om man KAN  göra så.

Fast nu tycker jag det handlar om en rätt speciell situation, d v s mamman har hamnat akut på sjukhus och kan inte ta hand om barnet. Det du beskriver är ju situationer där ingen, som jag förstår, är förhindrade att ta hand om barnet på det sättet. Och jag kan lova dig, att om en mamma skrev här och var urförbannad på sitt ex för att han lämnat barnet till sin mamma, d v s barnets farmor, så hade hon fått hur många som helst här på sin sida.
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??