• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • Iam
    mirre67 skrev 2013-01-30 18:12:34 följande:

Så du vet alltså säkert att ts, barnets pappa, har tagit beslutet att hämta barnet för att han tycker han vet bättre än mamman? Det kan inte tänkas vara så att han anser, med all rätt, att han som vårdnadshavare, ska ha barnet hos sig under tiden som den andre vårdnadshavaren ligger inlagd på sjukhus och alltå inte kan ta hand om barnet?!
    Mammas tid - mammas beslut som gäller
    Pappas tid - pappas beslut som gäller. 

Jag vet lika mycket som du vet...
    Och din åsikt är inte mer rätt än min, det är bara det att för DIG är det mer rätt.. För mig är det det inte.  
  • vetvadjagvill
    mirre67 skrev 2013-01-30 18:08:04 följande:

Men pappan är vårdnadshavare till barnet, vilket mormor inte är. Varför är det som mamman bestämt det enda rätta? Förälder är man på heltid även om man inte har barnet hos sig hela tiden. Och i nuläget är ju mamman inte kapabel till att själv ta hand om barnet, alltså är det helt naturligt att den andre vårdnadshavaren, d v s pappan tar hand om det. Mormor är som sagt ingen vårdnadshavare.
    mamman har lämnat barnet till mormor.

tycker du att om ts lämnar barnet till sin mamma, farmor att mamman bara ska hämta barnet då oavsett vad?
    Ts har all rätt i världen att lämna barnet till farmor utan att maman hämtar barnet..

så om ts tex ska jobba natt och farmor är där så kan mamman bara komma och hämta barnet anser du ? 

jag kag upplysa dig om att det inte funkar så i juridiken. även om man KAN  göra så.

• Denise87
    Iam skrev 2013-01-30 18:07:29 följande:
    OM du någon gång skulle separera från dina barns far, och under DITT umgänge tar ett beslut som barnets pappa sen väljer att ignorera för att han tycker att han vet bättre än vad du gör, när det är din tid med dina barn... 
    Då får du gärna återkomma med dina åsikter om att man minsann får göra vad man vill, när man vill, hur man vill så länge man är vårdnadshavare...  
    Jag har separerat med mitt barns far och även om vi ofta inte delar samma åsikt så sätter vi barnet främst och tar sådana beslut tillsammans.
    Det innebär att man får vika sig ibland.
    Hade han lämnat bort barnet i en vecka utan att informera mig hade jag gått i taket jag anser det vara mycket värre.

• vetvadjagvill
    mirre67 skrev 2013-01-30 18:12:34 följande:

Så du vet alltså säkert att ts, barnets pappa, har tagit beslutet att hämta barnet för att han tycker han vet bättre än mamman? Det kan inte tänkas vara så att han anser, med all rätt, att han som vårdnadshavare, ska ha barnet hos sig under tiden som den andre vårdnadshavaren ligger inlagd på sjukhus och alltå inte kan ta hand om barnet?!

Du har helt rätt i att HAN ANSER att det ska vara så... 

Men han har ingen rätt att göra så oavsett vad han anser om detta.

han kan tycka vad han vill om det..   han kan tycka att barnet ska ha bättre mat ellre gula kläder också på mammans tid.. men det spelar ingen roll för det är inte  hans tid.

• vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 18:16:40 följande:
    Jag har separerat med mitt barns far och även om vi ofta inte delar samma åsikt så sätter vi barnet främst och tar sådana beslut tillsammans.
    Hade han lämnat bort barnet i en vecka utan att informera mig hade jag gått i taket jag anser det vara mycket värre.

Så du anser dig ha rätten att tycka dig själv ha bättre omdöme än honom ??

• Iam
    Denise87 skrev 2013-01-30 18:16:40 följande:

Och återigen så kan du inte jämföra situationer. NI har ett fungerande samarbete, det har uppenbarligen inte TS och hans ex. 

Men, jag ställer samma fråga igen. För jag vet inte vilken gång.

När mina bonusars mamma lämnar barnen hos mormor så anser du alltså att min sambo ska åka och hämta dom?

Jag kan då informera dig om att OM det går till vårdnadstvist så ser det inte bra ut att en förälder gör så.
  • Anonym
    Iam skrev 2013-01-30 18:20:30 följande:
    Och återigen så kan du inte jämföra situationer. NI har ett fungerande samarbete, det har uppenbarligen inte TS och hans ex. 

Men, jag ställer samma fråga igen. För jag vet inte vilken gång.

När mina bonusars mamma lämnar barnen hos mormor så anser du alltså att min sambo ska åka och hämta dom?

Jag kan då informera dig om att OM det går till vårdnadstvist så ser det inte bra ut att en förälder gör så.
    Om hon lämnar barnen för o åka in akut o stannar i sjukhuset är det lämpligast att han har koll på hur barnen tar de om han bryr sej om barnen.

• Iam
    Anonym skrev 2013-01-30 18:34:20 följande:
    Om hon lämnar barnen för o åka in akut o stannar i sjukhuset är det lämpligast att han har koll på hur barnen tar de om han bryr sej om barnen.

Jahaa... Och detta baserar du på??? 

Vad som är lämpligast är helt beroende av situation och yttre omständigheter... Förstår man inte det blir det aldrig speciellt bra.  
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 18:18:30 följande:

Du har helt rätt i att HAN ANSER att det ska vara så... 

Men han har ingen rätt att göra så oavsett vad han anser om detta.

han kan tycka vad han vill om det..   han kan tycka att barnet ska ha bättre mat ellre gula kläder också på mammans tid.. men det spelar ingen roll för det är inte  hans tid.

Lagen ger honom rätten att göra så.

Du kan tycka vad du vill om de... du kan tycka barnet ska va med mormor lr ha rosa kläder men mormor är ingen stand in vårdnadshavare vid sjukdom då mamman inte kan se barnets vårdandsbehov.
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 18:34:20 följande:

det spelar ingen roll.

Mamman har bestämt att mormor ska ha barnen på hennes tid, om det är olämpligt får ha göra en socanmälan och låta em utreda detta.

han har inte mandat att bedömma situatione att han gör  lämpligare/bättre/ mer rätt beslut än henne.

Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??