• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-24 20:24:31 följande:

Är inte ditt ex mamma farmor till barnet?
    Det kan vara barnens mormor som tar hand om barnen...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-24 20:04:54 följande:
    Kan du inte läsa vad jag skriver ? Har pratat med socialjouren och jag kan begära handräckning om exet inte själv kan vårda barn vilket jag tänker göra!
    Vägrar mormor lämna ut barnen?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-24 20:26:58 följande:
    Det kan vara barnens mormor som tar hand om barnen...

Ah! Jag som tänker enkelspårigt, och har fördommar att det bara är kärringar på fl...
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-24 20:27:29 följande:
    Vägrar mormor lämna ut barnen?

Hon går sin dotters vilja tillmötes. Och när en förälder åker in akut borde den andra vårdnadshavaren informeras, så att denne kan hämta sitt barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-24 20:32:52 följande:

Hon går sin dotters vilja tillmötes. Och när en förälder åker in akut borde den andra vårdnadshavaren informeras, så att denne kan hämta sitt barn.

Men det är inte förbjudet att ha barnvakt. Ni har en väldigt infekterad relation? Hur gammalt är barnet?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-24 20:26:21 följande:
    Föräldrabalken.

Vårdnadens utövande
    13 § Står barnet under vårdnad av två vårdnadshavare, skall vad som sägs i 11 eller 12 § gälla dem tillsammans.
       Är en av vårdnadshavarna till följd av frånvaro, sjukdom eller annan orsak förhindrad att ta del i sådana beslut rörande vårdnaden som inte utan olägenhet kan uppskjutas, bestämmer den andre ensam. Denne får dock inte ensam fatta beslut av ingripande betydelse för barnets framtid, om inte barnets bästa uppenbarligen kräver det.

Fast det står inget om att hon inte får lämna barnet på sin tid till mamman.  Denna paragraf rör ju beslut som ska tas runt barnet och om det inte går4 att skjuta upp ska den andra föräldern kliva in.
  • Anonym (mm)

TS: Om jag förstått saken rätt så är ditt barn för tillfället hos sin mormor för att barnets mamma ligger på sjukhus?

Barnet skulle i annat fall ha varit hos sin mamma och inte hos dig?

Du anser att barnet mår dåligt av att vara hos sin mormor för att mormor inte är tillräknelig/slår barnet/ ger det inte mat/ låter det sova i uthuset, etc...dvs du anser att det är skadligt för barnet att barnet är hos mormor istället för mamma och det är inte bara för att jävlas som du vill hämta barnet? 

Barnet är också såpass stort och så ofta hos dig att en vecka i sträck inte är något onormalt? Du bor också så till att du kan låta barnets vardag med dagis/skola fortsätta som vanligt utan problem?
    Du har också en så bra relation med barnets mamma att du och barnet kan hälsa på henne på sjukhuset utan att det blir något obehagligt av det?

Har du tänkt tanken att barnet kanske redan mår så dåligt av att ha sett mamma föras till sjukhus (med ambulans?) att det kanske är olämpligt för barnet att byta boende en gång till just nu? Att det kanske är bäst att vänta tills allt lugnat ner sig? Om du hatar barnets mamma OCH barnets mormor så betyder ju inte det att barnet inte avgudar sin mormor och känner sig lugn och trygg där. Men om du alltså anser att mormor är skadlig för barnet så är det din skyldighet att ta barnet därifrån omedelbart. (Observera att med skadligt menas inte att mormor har andra åsikter om ditt och ditt ex:s förhållande än vad du har).     

• Anonym

Hur kan en mormor vara viktigare än en förälder som har vårdnaden!

Anonym (mm) skrev 2013-01-25 10:18:07 följande:
    TS: Om jag förstått saken rätt så är ditt barn för tillfället hos sin mormor för att barnets mamma ligger på sjukhus?

Barnet skulle i annat fall ha varit hos sin mamma och inte hos dig?

Du anser att barnet mår dåligt av att vara hos sin mormor för att mormor inte är tillräknelig/slår barnet/ ger det inte mat/ låter det sova i uthuset, etc...dvs du anser att det är skadligt för barnet att barnet är hos mormor istället för mamma och det är inte bara för att jävlas som du vill hämta barnet? 

Barnet är också såpass stort och så ofta hos dig att en vecka i sträck inte är något onormalt? Du bor också så till att du kan låta barnets vardag med dagis/skola fortsätta som vanligt utan problem?

Du har också en så bra relation med barnets mamma att du och barnet kan hälsa på henne på sjukhuset utan att det blir något obehagligt av det?

Har du tänkt tanken att barnet kanske redan mår så dåligt av att ha sett mamma föras till sjukhus (med ambulans?) att det kanske är olämpligt för barnet att byta boende en gång till just nu? Att det kanske är bäst att vänta tills allt lugnat ner sig? Om du hatar barnets mamma OCH barnets mormor så betyder ju inte det att barnet inte avgudar sin mormor och känner sig lugn och trygg där. Men om du alltså anser att mormor är skadlig för barnet så är det din skyldighet att ta barnet därifrån omedelbart. (Observera att med skadligt menas inte att mormor har andra åsikter om ditt och ditt ex:s förhållande än vad du har).     

• Anonym
    Anonym skrev 2013-01-24 20:32:52 följande:

Problemet är att sjukvårdspersonalen inte får informera dej om att mamman ligger inne. Barnet har omvårdnad av mormor så dom behöver inte kontakta soc, som sedan skulle ha kontaktat dej. Men du kan hämta barnet hos mormor nu när du vet.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-24 20:37:04 följande:

Fast det står inget om att hon inte får lämna barnet på sin tid till mamman.  Denna paragraf rör ju beslut som ska tas runt barnet och om det inte går4 att skjuta upp ska den andra föräldern kliva in.
    Mamman är för sjuk för att kunna vårda barnet och då ska den andra vårdnadshavaren träda in. Mamman har inget mandat i den frågan eftersom hon är för sjuk.
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??