• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • Anonym (mm)
    Anonym skrev 2013-01-25 10:57:04 följande:
    Hur kan en mormor vara viktigare än en förälder som har vårdnaden!

Jag tänker att kanske mormor träffar barnet väldigt ofta (varje dag?) och att mormor var närmast till hands då mamman insjuknade.
  • Anonym

Men man informerar den andre vårdnadshavaren om läget och låter denne avgöra vart barnet ska bo

Anonym (mm) skrev 2013-01-25 11:11:53 följande:
    Jag tänker att kanske mormor träffar barnet väldigt ofta (varje dag?) och att mormor var närmast till hands då mamman insjuknade.

• Brumma

Akut in på sjukhus? Vad betyder det?
    Är mamman i koma? Nedsövd?
    För så länge mamman ÄR I STÅND TILL att fatta beslut rörande barnet så har hon det övergripande ansvaret för barnet - oavsett om hon fysiskt kan vårda barnet eller inte.
    Är hon själsligt funktionsbar så har hon all rätt i världen att ta beslutet att barnen skall bo hos mormor under hennes sjukhusvistelse. Hon agerar då utefter vad HON anser vara bäst för barnet.
    Du har faktiskt ingen rätt att få veta att hon åkt in på sjukhus så länge hon fortfarande kan ta beslut om barnet på "sin" vecka.
    Är hon däremot okontaktbar så tror jag du som andre vårdnadshavare har rätt att besluta om barnet i brådskande frågor som inte kan vänta.
    Så, är hon i koma?

• Anonym

Nä hon ligger inte i koma, men om inte mamman kan ta hand om barnet så är det jag som den andra föräldern och vårdnadshavaren som ska ha hand om barnet. Och jag accepterar inte att barnet bor hos mormor i stället för hos mig.

Hämtade barnet på dagis igår och mamman får inte tillbaka förrän hon är utskriven och i stånd att själv hämta. Har även pratat med socialjouren och mormor har ingen laglig rätt till mitt barn i nuläget.

• Anonym (mm)
    Anonym skrev 2013-01-25 11:48:24 följande:
    Men man informerar den andre vårdnadshavaren om läget och låter denne avgöra vart barnet ska bo

Ja, i den bästa av världar.

Hur mycket brukar du ha barnet och hur gammalt är barnet? 
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-26 10:14:02 följande:
    Nä hon ligger inte i koma, men om inte mamman kan ta hand om barnet så är det jag som den andra föräldern och vårdnadshavaren som ska ha hand om barnet. Och jag accepterar inte att barnet bor hos mormor i stället för hos mig.
    Hämtade barnet på dagis igår och mamman får inte tillbaka förrän hon är utskriven och i stånd att själv hämta. Har även pratat med socialjouren och mormor har ingen laglig rätt till mitt barn i nuläget.

Hur bra blir ditt agerande mot barnet.. allt helt plöstligt kommer du när mamma sagt att de ska vara med mormor??

har du dessutom haft kontakt med mamman om NÄR hon kan skrivas ut...  och hur väl känner barnet mormor?

Finns det ett avtal eller domslut på hur ditt umgänge med barnet ska se ut som reglerar det hela... ?

Kanske kunde b arnt vara i hemmamiljön då mormor hade barnt och nära till kompisar och dagis.. så kommer du och rycker upp barnet ur detta.

Jag tror inte att deta är till din fördel ts...

Även om din vilja var god.. och att man givetvis borde ha lämnat barnet till dig om mamman åker in så gjorde hon inte det utan till mormor och ditt agerande på detta var inte rätt mot barnet. 

menar du på fullaste allvar att man inte får ha barnvakt unde hel hel helg tex..   för då är man oförmögen att ha hand om sitt barn?

• Anonym

Tycker du har gjort rätt och hämtat barnet. Banr ska va med sina föräldrar så mycket dom det går.

• hellokill3r
    Anonym skrev 2013-01-25 10:57:04 följande:
    Hur kan en mormor vara viktigare än en förälder som har vårdnaden!

Om den andre vårdnadshavaren inte träffat sitt barn på tex flera år så kan det verkligen vara så
  • Anonym
    hellokill3r skrev 2013-01-30 13:35:34 följande:

Om den andre vårdnadshavaren inte träffat sitt barn på tex flera år så kan det verkligen vara så
    Var skriver han att han inte träffat barnet på flera år?
  • hellokill3r
    Anonym skrev 2013-01-30 13:44:57 följande:
    Var skriver han att han inte träffat barnet på flera år?

Jag gav ett exempel på vid vilka tillfällen mormor kan vara bättre än den andre vårdnadshavaren
Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??