• Anonym

V å r d n a d s f r å g a??

Mitt ex ligger på sjukhus akut och har skickat barnet till sin mamma, vilket jag inte går med på. Är det inte JAG som är sen andra vårdnadshavaren som barnet i första hand ska vara hos?? Fick inte ens info att exet åkte in, utan fick veta flera dagar efteråt på omvägar att exet är kvar på sjukhus.

• Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:43:12 följande:
    Det är ju bara hur du väljer att tolka det, nu vet vi inte ens vad det finns för avtal. Jag hade nog tyckt att det var bra mycket mer orosskapande att jag eller mitt x lämnar bort barnet till någon annan om någon utav oss hamnade på sjukhus, utan att ens informera den andra föräldern.

Bryter mot allt känner du dem personligen eller för jag har läst hela tråden och ser inte vad det är han skulle ha brutit mot ?

Han har halva vårdnaden om ett barn och får  reda på att barnet inte är med sin mamma vilket det skulle varit enl ök och hämtar barnet på dagis.
    jag ser inget fel i det, problemet är att varken mamma eller mormor hört av sig till DEN ANDRA VÅRDNADSHAVAREN! 

Nej för lagen pratar bara om den juridiska vårdanden.

inte om vår av barnet, den bestämms föräldrana emellen, umgängesavtal eller domslut.

Men det är uppebarligen mammans tid och han bröt det.

nej jag kännder ingen av dem.
    Och jag har sagt att rimlgvis kunde hon ha frågat honom om han kunde ha barnet, men nu gjorde hon inte det och han accepterade inte hennes beslut på hennes tid.  Det är fel.

• Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:34:50 följande:

den förälder osm för tillfället har barnet har rätt att ensam bestämma vem som vara barnvakt.
    Det behöver man inte informera den andra om.

Visst kan man informera om man åker in på sjukhus.. men det finns inget krav i lagen på det och i detta falla då pappan hämtar barnt på mammans tid kommer det ses som om han har svårt att följa deras uppdelning om vem som ska ha barnet.. och framförallt skapar oro förbarnet.

Nej du är verkligen ute och cycklar, det finns inget krav i lagen på att han ska låta barnet vara hos mormor heller det kan ev vara så att man skrivit umgängesavtal men ligger en allvarligt sjuk på sjukhus så behöver inte det alls gälla. Vad tror du ? Tror du att de i en domstol skulle tycka att ts agerade så pass fel att han inte bör ha halva vårdnaden för att han vill ha hem sitt barn när mamman är allvarligt sjuk? 

Självklart är det bäst för barnet att vara med sina föräldrar i svåra tider och mormor kunde erbjudit sig att hämta barnet och ta med till sjukhus eller liknande men att inte höra av sig alls är inte okej.
  • Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 16:47:25 följande:
    Var barnet ska vara när ena föräldern är inte en akut fråga eftersom barnet är omhändertaget av en farförälder. Om inte den möjligheten funnits är det en akut fråga. Fö fick jag inte svar på min fråga, anonym svarade bara ja.
    Det behöver inte vara akuta frågor det räcker med att det rör barnet som var barnet ska vara till mamma är frisk.... Vem barnet ska va hos har ts rätt att bestämma. Farföräldrar har inga medel o bestämma att barnet ska stanna. Även socialen avser att  barnet ska vara med ts.
  • vetvadjagvill
    SupersurasunkSara skrev 2013-01-30 16:47:25 följande:
    Var barnet ska vara när ena föräldern är inte en akut fråga eftersom barnet är omhändertaget av en farförälder. Om inte den möjligheten funnits är det en akut fråga. Fö fick jag inte svar på min fråga, anonym svarade bara ja.
    För de kan inte skilja på den juridiska vårdnaden och den faktiska omvårdnad om barn.

Då är det svårt att förstå  att de menar barnets personliga angelägenheter juridiskt sett..  för det är det enda man kan skriva lag om.. man kan inte skriva lag om hur man ska göra när någon  är sjuk.. då handlar det om den faktiska vårdnaden och den får varoch en lösa själva om de nu kontaktar varanda eller låta mormor farmor vara barnvakt.

• Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:44:35 följande:

Nej jag skriker inte.. jag betonar det som man verkar missa här.. nämligen skilllnaden mellan vårdnad och vård.

Det är ingen akut fråga vart barnet ska vara.. barnet var hos sin mormor och hade det bra.
    Du verkar tro du kan lagen och socialen håller inte med dej och det behöver inte handla om akuta frågor utan det är nåt du bara själv skriver.

Hur vet du att barnet hade de bra? Var du med? Varför inbillar du dej att det måste va akuta frågor när det inte står så i lagen och inte socialen anser det? Personliga angelägenheter är vad det handlar om o var barnet ska va till mamma är frisk är en sån sak.
  • Denise87
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:49:26 följande:

Nej för lagen pratar bara om den juridiska vårdanden.

inte om vår av barnet, den bestämms föräldrana emellen, umgängesavtal eller domslut.

Men det är uppebarligen mammans tid och han bröt det.

nej jag kännder ingen av dem.
    Och jag har sagt att rimlgvis kunde hon ha frågat honom om han kunde ha barnet, men nu gjorde hon inte det och han accepterade inte hennes beslut på hennes tid.  Det är fel.

Ja men du skriver ju som om att dem har ett umgängesavtal med bestämda lämna hämta dagar.

Jag och mitt x har delad vårdnad och barnet bor där det passar bäst, jobbar jag mycket en vecka så är han hos pappa och ska han träna en dag hos mig osv. Jag skulle aldrig kunna få igenom att han brutit mot något om vi hamnade i en liknande situation.

Så berätta gärna vart di ser att det finns ett avtal att bryta mot.. 
  • vetvadjagvill
    Anonym skrev 2013-01-30 16:51:38 följande:
    Det behöver inte vara akuta frågor det räcker med att det rör barnet som var barnet ska vara till mamma är frisk.... Vem barnet ska va hos har ts rätt att bestämma. Farföräldrar har inga medel o bestämma att barnet ska stanna. Även socialen avser att  barnet ska vara med ts.

Då får väl ts skaffa underlag på detta i pappersform.

Socialen och familjerätten är inte lagen och de akn inte sätta sig över detta som om de vore lagen.  
  • vetvadjagvill
    Denise87 skrev 2013-01-30 16:49:50 följande:
    Nej du är verkligen ute och cycklar, det finns inget krav i lagen på att han ska låta barnet vara hos mormor heller det kan ev vara så att man skrivit umgängesavtal men ligger en allvarligt sjuk på sjukhus så behöver inte det alls gälla. Vad tror du ? Tror du att de i en domstol skulle tycka att ts agerade så pass fel att han inte bör ha halva vårdnaden för att han vill ha hem sitt barn när mamman är allvarligt sjuk? 

Självklart är det bäst för barnet att vara med sina föräldrar i svåra tider och mormor kunde erbjudit sig att hämta barnet och ta med till sjukhus eller liknande men att inte höra av sig alls är inte okej.

har du läst FB 6 kap § 15-15c ?
  • Anonym
    vetvadjagvill skrev 2013-01-30 16:52:39 följande:
    För de kan inte skilja på den juridiska vårdnaden och den faktiska omvårdnad om barn.

Då är det svårt att förstå  att de menar barnets personliga angelägenheter juridiskt sett..  för det är det enda man kan skriva lag om.. man kan inte skriva lag om hur man ska göra när någon  är sjuk.. då handlar det om den faktiska vårdnaden och den får varoch en lösa själva om de nu kontaktar varanda eller låta mormor farmor vara barnvakt.

Vi kan men du verkar inte kunna skilja på personliga angelägenheter och akuta frågor.

Du kan kontakta advokat o få veta att du har fel o du griper efter halmstrån när du försöker förklara nåt som inte finns. Personlig angelägenhet är ex var barnet ska va.
  • SupersurasunkSara

Det var inte jag som började tala om akuta frågor, det var någon jag svarade. Jag menar inte att TS inte har rätt att hämta sitt barn. Men den andra föräldern har rätt att bestämma att hans/hennes förälder tar hand om barnet när han/hon blir sjuk och måste inte alls fråga den andra föräldern först.

Svar på tråden V å r d n a d s f r å g a??